10 C
Craiova
joi, 18 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalOlt"A căzut sistemul!", anunțul care ține pacienții la ușă și pe medici cu nervii încordați

„A căzut sistemul!”, anunțul care ține pacienții la ușă și pe medici cu nervii încordați

 

Sunt mai mult de șapte zile de când medicii de familie se luptă, din nou, cu SIUI-ul, programul informatic în care raportează serviciile. Pacienții sunt nevoiți fie să aștepte, fie să revină, situația fiind aceeași și în farmacii.

„Ne-am săturat, dacă nu sunt în stare, să renunțe la el!“, spun medicii de familie care nu mai acceptă să lucreze folosind sistemul informatic de raportare a serviciilor, care de joia trecută a intrat într-un nou impas. Deși oficialii CNAS recunosc probleme, postând în acest sens și un anunț pe site-ul oficial, medicilor nu le mai este de multă vreme de ajuns, și nici pacienților.
„Am ajuns să lucrăm noaptea, exact cum spuneți, ca liliecii, doar-doar reușim să validăm. E un calvar, noi nu mai avem timp să facem medicină, stăm cu ochii la calculator să vedem dacă s-a deblocat sistemul“, a declarat medicul de familie Mihai Ungureanu, președintele Societății Medicilor de Familie Olt, care spune că a avut o pacientă nevoită să aștepte și o oră și jumătate. Adesea, însă, pacienții pleacă, rămânând ca serviciile oferite acestora să fie validate ulterior, când programul informatic permite raportarea lor.
„Ei spun că putem lucra în sistem off-line, dar nu este normal și noi nu mai suntem de acord, pentru că și să faci asta e destul de complicat. Dacă nu sunt în stare, să renunțe la el! Colegii noștri din București au spus că vor merge să picheteze Casa Națională, pentru că nu se mai poate, efectiv nu se mai poate“, a declarat și medicul de familie Viorel Rădulescu, fost vicepreședinte al Societății Medicilor de Familie.
Vineri-dimineață, 11 mai 2018, medicii au reușit să elibereze rețete, ceea ce constituie un succes al ultimelor zile, însă în continuare nu-și pot valida serviciile, care trebuie „urcate în sistem“ în 72 de ore. Au fost, în schimb, zile în care nu au putut efectiv lucra nimic, sistemul nici măcar nu recunoștea cardurile de asigurat. Sute de consultații, de altfel, sunt la acest moment nevalidate, acesta fiind și motivul pentru care medicii evită să elibereze rețete off-line, iar farmaciștii să le primească, de teama că li s-ar putea imputa. „Putem să dăm rețete, putem să facem consultații, dar, într-adevăr, nu se validează consultații, rețetele văd că se validează, deci pot fi ridicate de la farmacii. Am în jur de 40 de consultații nevalidate, practic nu pot fi plătite serviciile ca atare. Sper că ei vor schimba regula care spunea că aceste servicii pot fi validate în 72 ore, deja unele au depășit acest termen“, a declarat, vineri-dimineață, 11 mai 2018, medicul de familie Viorel Dumitrescu.
Sincopele în funcționare afectează și activitatea medicilor specialiști din ambulatorii,pacienții asigurați plecând, în multe cazuri, se plâng medicii de familie, de la medicul specialist cu o simplă scrisoare medicală, fără rețeta inișială pe care, conform normelor, o eliberează specialistul. „Medicul scrie «pentru că nu funcționează sistemul, s-a eliberat scrisoare medicală» și-l trimite pe pacient la medicul de familie pentru rețetă. Am avut colegi cărora li s-a imputat rețeta, pentru că prima rețetă trebuie eliberată de specialist, nu de noi, iar dacă nu o eliberează, Casa amendează spitalul, sau ar trebui să-i amendeze, cu două milioane lei vechi pentru fiecare caz. Dar pe ei nu-i amendează, spitalul are protecție politică. Dacă eu îi dau rețeta, vine Curtea de Conturi în control la Casă și Casa mi-o impută mie. Spitalul are protecție de două ori, pentru că cele eliberate afectează bugetul lor, și e mai bine să nu le dea, iar noi suntem de două ori descoperiți“, a mai spus medicul de familie Viorel Rădulescu.
Reprezentanții Casei Județene de Asigurări de Sănătate Olt susțin în schimb că există soluții și că acestea sunt prevăzute în normele legale, astfel încât pacienții să nu aibă deloc de suferit.
„În momentul de față, așa cum a fost comunicat pe site-ul casei Naționale, se lucrează în sistem off-line, urmând ca președintele Casei Naționale să emită un ordin, așa cum sunt prevederile legale din contractul cadru, respectiv serviciile efectuate în această perioadă în sistem off-line se vor putea introduce în platforma informatică până la data raportării acestor servicii. (…) În acest moment se lucrează și on-line și off-line, avem informații, vești, ținem legătura cu furnizorii în permanență, rețetele se pot elibera on-line, dar aș vrea să subliniez că faptul că se lucrează off-line nu înseamnă că pacienții, asigurații, nu beneficiază de servicii. Facem un apel, așa cum este și în comunicatul Casei Naționale, ca furnizorii să ofere servicii în sistem off-line, cu garanția din partea Casei că toate serviciile se vor valida, conform prevederilor legale, după introducerea în platforma informatică și rezolvarea fluctuațiilor care se înregistrează acum în sistemul informatic“, a declarat directorul pentru relații contractuale al CJAS Olt, Sorina Oancea.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS