Drumul expres Craiova – Pitești, în aer



  1. Execuția tronsoanelor de pe distanța Slatina – Pitești, estimate la 386 de milioane de euro, blocată în justiție. CNAIR va trebui să reia licitația. Reprezentanții companiei susțin că lucrările efective vor demara „până cel târziu în decembrie 2020“.

Proiectul drumului expres Craiova – Pitești, o investiție estimată la peste un miliard de euro, a sărit în aer. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a pierdut miercuri războiul judiciar împotriva companiei austriece Strabag și va fi nevoită să reia licitația pentru două tronsoane ale drumului, pe distanța Slatina – Pitești, estimate la 386 de milioane de euro. În 2017, documentațiile de licitație pentru tronsoanele 3-4, reprezentând 64 din cei 121 de kilometri ai drumului, au fost contestate de compania austriacă, însă CNAIR nu a așteptat decizia judecătorilor, ci a deschis ofertele, pe 23 și 24 octombrie. Pe 22 noiembrie, Curtea de Apel București (CAB) a admis în parte contestația Strabag, dispunând modificarea documentațiilor de atribuire. Magistrații au obligat CNAIR să elimine unele cerințe din aceste documentații și au dispus prelungirea termenului de depunere a ofertelor cu zece zile, calculate de la data deciziei instanței. Licitația a trecut însă de faza la care se referă decizia instanței, aflându-se la evaluarea ofertelor.

În aceste condiții, CNAIR a depus o cerere de revizuire a hotărârii judecătorești, care a fost declinată către ÎCCJ. În data de 20 iunie 2018, magistrații instanței supreme au respins cererea de revizuire a CNAIR pe motiv de tardivitate, hotărârea fiind cu recurs în 15 zile de la comunicare. În acest moment, pare clar că un eventual recurs este doar o pierdere de vreme. Totuși, CNAIR nu a luat o decizie. „Așteptăm motivarea hotărârii, după care vom decide. Nu ne putem pronunța, trebuie ca departamentul juridic să vadă motivarea, care ar trebui să ne parvină în două-trei săptămâni“, a declarat Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR. Potrivit acestuia, licitația pentru tronsoanele de pe distanța Craiova – Slatina sunt încă în stadiul de evaluare a ofertelor. În cazul în care se va trece la reorganizarea licitației, execuția poate fi întârziată cu cel puțin un an și jumătate. De altfel, purtătorul de cuvânt al CNAIR ne-a precizat că execuția drumului Craiova – Pitești va începe „până cel târziu în decembrie 2020“.

Drumul expres, doar la nivel de declarații politice


Drumul expres Craiova – Pitești a fost o promisiune electorală permanentă în ultimii zece ani. Unele voci susțin că CNAIR nu a vrut să reia licitația din rațiuni electorale, ca să nu consemneze încă un eșec în contul puterii politice. GdS a scris despre acest subiect încă de la începutul acestui an, arătând că bugetul alocat proiectului pentru 2018 era extrem de mic, doar 7,4 milioane de lei (1,6 milioane de euro). Majoritatea parlamentarilor de la putere susțineau atunci că grosul banilor (1 miliard de euro) urma să fie alocați în 2019. În condițiile în care licitația va fi reluată, iar 12 luni sunt necesare numai pentru proiectare, este clar că acest lucru nu se va întâmpla. „E mai puțin important să calculăm sumele alocate. Important este că acest drum se va face, înțeleg că s-au încheiat licitațiile“, declara în urmă cu câteva luni șeful PSD Dolj, deputatul Claudiu Manda. „Pentru această etapă sunt destui bani“, susținea deputatul Ion Călin, la rândul său. „Cine mai crede azi că PSD va construi vreun metru de drum, șosea sau potecă este un cetățean naiv. PSD se ocupă în acest mandat, cât va fi la putere, de propria piele“, spunea senatorul PNL, Mario Oprea. „Doljenii nu se vor putea bucura prea curând de vreo autostradă sau drum expres. Dezinteres, incompetență, iresponsabilitate, populism și rea-voință“, concluziona în luna ianuarie deputatul USR, Adrian Claudiu Prisnel.



Comenteaza acum

Alte stiri

Sumarul ediției de joi, 21 martie 2019

Top