Acasă Local Dolj Craiovenii vor parcări, piste de biciclete și „spațiul pietonal care le este...

Craiovenii vor parcări, piste de biciclete și „spațiul pietonal care le este furat zilnic”

Exemplificare PMUD de amenajare a terenului aferent infrastructurii de transport – liant în tesutul urban

Primăria Craiova a publicat în această lună Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) pentru Zona Metropolitană Craiova, care se află în proces de consultare publică. În analiza contextului actual, documentul prezintă și principalele nemulțumiri ale locuitorilor cu privire la calitatea vieții în oraș. Printre altele, craiovenii sunt supărați că spațiul pietonal le este furat zilnic. Conform analizei, locuitorii orașului pun mare preț pe transportul public de calitate și își doresc și piste de biciclete conforme, care să încurajeze transportul alternativ.

Cetățenii, mulțumiți că locuiesc în Craiova, dar e loc de mai bine

Documentația publicată pe site-ul Primăriei Craiova propune o planificare strategică a mobilității și transportului la nivelul zonei metropolitane, pentru realizarea unui plan de investiții în proiecte de mobilitate urbană durabilă. PMUD este oglinda viziunii de „dezvoltare urbană durabilă, inteligentă și ecologică prin prisma mobilității urbane și a serviciilor de transport”. Principalul obiectiv al acestui plan este dezvoltarea unui sistem de transport durabil, care să corespundă nevoilor cetățenilor și mărfurilor și să se armonizeze într-un mediu urban sănătos și prietenos cu mediu.

În analiza situației existente la nivelul Craiovei, PMUD relevă că percepția locuitorilor asupra orașului lor este în general bună. Astfel, cetățenii au declarat că sunt mulțumiți că trăiesc în municipiul Craiova. Dar consideră că este loc de îmbunătățiri în domeniul mobilității.

Prima dintre propuneri a avut ecou

PMUD prezintă o listă de proiecte propuse de cetățeni, în ordine de la cel mai votat la cel mai puțin votat. Înnoirea flotei de transport în comun și suplimentarea acesteia, creșterea frecvenței mijloacelor de transport public, extinderea rețelei de tramvaie și adăugarea de noi linii de transport este propunerea care s-a situat în top, conform analizei. De asemenea, craiovenii s-au declarat nemulțumiți de calitatea mijloacelor de transport în comun (vechimea parcului auto), de nerespectarea orarului, de lipsa de informații precum și de lipsa benzilor dedicate de autobuz.

Documentația nu precizează data la care a fost realizată cercetarea, însă, având în vedere că majoritatea studiilor citate în PMUD sunt până la nivelul anului 2020, iar strategia include anii 2021-2027, chiar dacă a fost publicată în acest an, cel mai probabil este ca locuitorii orașului să fi fost chestionați înainte ca orașul să dispună de noile tramvaie și autobuze electrice și, cu siguranță, înainte de introducerea liniilor metropolitane. Așadar, în această privință, au fost deja făcute demersuri.

Parcările, un punct nevralgic

Pe locul al doilea în topul propunerilor craiovenilor este aplicarea de sancțiuni șoferilor ce parchează neregulamentar, aplicarea taxei de parcare pe zi și a unui abonament de parcare rezidențial pe an și construirea de parcări multietajate între blocuri (locuințele colective).

Nu este de mirare, în condițiile în care numărul de autoturisme crește constant cu 5-6%. Între 2016 și 2020, numărul de autoturisme deținute de persoane fizice a crescut cu aproximativ 24% .

În documentație se precizează că această creștere a fost determinată de lipsa unor modalități alternative și eficiente de transport, precum facilități pietonale, piste pentru bicicliști sau transport public eficient.

Oamenii vor trotuare și piste de biciclete conforme

Pe lângă lipsa de parcări și transportul public, cetățenii se plâng de lipsa spațiului pietonal.

„Cetățenii sunt nemulțumiți de spațiul lor pietonal ce le este furat zilnic și care îi obligă să meargă pe carosabil pentru a ocoli mașinile parcate neregulamentar pe trotuar”, se menționează în Planul de Mobilitate Urbană.

Iar biciclete nu lipsesc nici ele din lista de dorințe. Se pare că locuitorii orașului i-au dat replica primarului Craiovei cu mult înainte ca acesta să spună că „nimeni nu folosește pistele” și i-au explicat, pe fondul unor premoniții nostradamice, că acest lucru se întâmplă pentru că pistele nu sunt ceea ce trebuie.

Oamenii își doresc „amenajarea de piste de bicicletă conforme fără a fi în conflict cu traficul motorizat sau cu pietonii și oferirea de centre de bike-sharing.Cetățenii sunt nemulțumiți de pistele de bicicletă existente, în opinia lor fiind neconforme și nerespectate de restul participanților la trafic sau de pietoni, lipsa rastelurilor și inexistența centrelor de închiriat biciclete”, se precizează în PMUD.

Craiovenii pot trimite propuneri legate de PMUD până pe 23 noiembrie

Varianta actuală a PMUD poate fi completată și îmbunătățită conform recomandărilor primite din partea factorilor interesați.

Varianta consultativă a documentului poate fi parcursă până pe data de 23.11.2023.

Propunerile şi sugestiile pot fi transmise pe adresa de email: zona.metropolitana.craiova@gmail.com.

Citește și:

Pistele de biciclete din Craiova, criticate de biciclişti, aprobate de poliţişti

Studenţi expuşi accidental la efectele lămpilor UV, la un curs al UMF Craiova

Intervenţii minim invazive pentru copii cu pietre la rinichi şi fiere, la Craiova: „Înainte nici nu întâlneai asemenea cazuri”

Exit mobile version