Acasă Local Primăria Craiova creşte miza: 4,5 milioane de euro în plus pentru modernizarea...

Primăria Craiova creşte miza: 4,5 milioane de euro în plus pentru modernizarea depoului

Modernizarea depoului de tramvaie de la Craiova va costa mai mult decât valoarea stabilită şi aprobată în 2019. Pentru lucrările de modernizare a depoului şi a staţiilor de redresare pentru alimentarea electrică a tramvaielor au fost obţinute fonduri europene în 2019. Licitaţia de demarat în decembrie 2021 şi a fost anulată în mai multe rânduri din lipsă de oferte. Acum s-a permis actualizarea valorii investiţiei, iar primăria mai poate oferi maxim 4,5 milioane de euro în plus. Vor veni şi constructorii?

Modernizarea depoului de tramvaie de la Craiova ar putea ajunge la valoarea de 16,8 milioane de euro

Primăria Craiova ar putea avea şansa să demareze şi proiectul de modernizare a depoului de tramvaie, singurul cu semnul întrebării din precedentul exerciţiu financiar 2014-2020. Finanţarea europeană a fost obţinută în 2019, dar lucrările nu au demarat până acum din lipsă de ofertanţi.

Cu toate că valoarea proiectului ajungea la 12,3 milioane de euro, constructorii s-au lăsat aşteptaţi. Licitaţia a demarat în decembrie 2021 şi a fost anulată în mai multe rânduri din lipsă unei oferte concrete. De fapt, constructori au fost, dar niciunul dintre ofertanții înscriși nu a criptat oferta financiară. Aşa că modernizarea depoului a rămas în aer. „Singurul proiect cu fonduri europene la care avem emoţii în privinţa implementării lui până în decembrie 2023 este cel legat de depoul de tramvaie, pentru că l-am scos deja de patru ori la licitaţie şi nu s-a prezentat nimeni. Încercăm să găsim o soluţie să luăm măcar instalaţiile prevăzute în proiect, ca să nu pierdem banii“, afirma edilul Olguţa Vasilescu în şedinţa ordinară a Consiliului Local (CL) de luna trecută.

Acum ar mai exista o şansă, după ce s-a permis actualizarea valorii investiţiei. Astfel, primăria mai poate oferi până la 4,5 milioane de euro în plus pentru lucrările de modernizare a depoului şi a staţiilor de redresare pentru alimentarea electrică a tramvaielor. Modificarea valorii investiţiei, care are la bază prevederile Ordonanţei de urgenţă nr. 64/2022, va fi supusă la vot în şedinţa CL Craiova de joi, 25 august. Mai exact vor fi modificate atât devizul general şi „analiza financiară şi economică aferentă realizării lucrărilor de intervenţie”, cât şi indicatori tehnico-economici ai investiției.

Cum s-a ajuns la majorarea valorii investiţiei

În raportul ataşat proiectului de hotărâre, Primăria Craiova explică şi ce s-a întâmplat de la semnarea contractului de finanţare până la demararea licitaţiei pentru lucrări, în special după ce au fost întocmite caietul de sarcini şi referatul de necesitate. Acestea au fost gata în aprilie 2021, dar au trecut şi pe la consultanţii Băncii Mondiale, iar apoi au fost supuse şi unui control ex-ante al ANAP. Avizul final a fost obţinut în data de 25 noiembrie 2021, iar licitaţia a demarat în data de 11 decembrie, cu termen limită de depunere a ofertelor 8 februarie 2022.

Procedura a fost însă anulată de două ori, din lipsă de oferte. Aşa că s-a trecut la o consultare a pieţei prin anunţ publicat în SEAP, dar tot nu s-a ajuns la un rezultat. Prin urmare, Primăria Craiova a solicitat proiectantului lucrării reanalizarea conţinutului documentaţiei tehnico-economice faza DALI şi, totodată, un punct de vedere cu privire la termenul de execuţie, scenariul tehnico-economic ales, încadrarea în indicatorii tehnico-economici pentru lucrările prevăzute, precum şi posibilitatea/necesitatea optimizării soluţiilor propuse, pentru a creşte interesul posibililor ofertanţi.

Concluzia a fost că pandemia de Covid-19 şi mai apoi războiul din Ucraina au afectat piața construcțiilor din întreaga Uniune Europeană, mai ales că Ucraina este principalul furnizor și producător de oțel și materie primă pentru piața europeană a construcțiilor. „Consecința imediată a fost o creștere semnificativă a prețurilor la materiale, determinând creșteri și de peste 40% la unele materiale utilizate în proiectele de infrastructură, cum sunt: mixturile asfaltice, bitumul, oțelul sau fierul-beton“, se explică în raport.

Care va fi noua valoare a proiectului de modernizare a depoului de tramvaie

Ordonanţa de urgenţă nr. 64 din 11 mai 2022 privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile ar putea aduce însă plusul de bani care să acopere aceste creşteri de preţuri. În baza acesteia, Primăria Craiova a reactualizat valoarea proiectului. Conform documentaţiei din 2019, valoarea totală a investiţiei era de 51.275.153,18 lei (fără TVA), respectiv 60.976.588,96 lei (inclusiv TVA). Din aceşti bani, partea de construcţii şi montaj era de 41.617.087,05 lei (TVA inclus), cu 12 luni durată de realizare a lucrărilor.

Acum, valoarea totală fară TVA a investiţiei, revizuită având ca bază de referinţa luna ianuarie 2022, este de 62.031.841,57 lei (fără TVA), adică 73.751.012,30 lei cu TVA (14,9 milioane de euro). Din această suma, construcţia şi montajul ar avea valoarea de 50.822.786,71 lei, inclusiv TVA. Proiectantul a propus însă şi o modificare a termenului de execuţie a lucrărilor, de la 12 luni la 15 luni.

Ordonanţa 64/2022 prevede şi o rezervă de ajustare. În cazul modernizării depoului de tramvaie, valoarea totală revizuită a investiţiei, inclusiv rezerva de ajustare conform prevederilor OUG nr. 64/2022, este de 70.217.627,45 lei fără TVA, respectiv 83.482.821,37 lei (TVA inclus). Adică s-ar putea ajunge cu investiţia până la 16,8 milioane de euro, din care construcţii+montaj în sumă de 57.871.907,23 lei (inclusiv TVA). O valoare cu 4,5 milioane de euro mai mare decât cea iniţială aprobată în 2019.

Ce presupun lucrările de modernizare a depoului

Reabilitarea depoului de tramvaie se referă la toate clădirile din incintă, iar lucrările presupun termoizolarea pereților exteriori, aplicarea unei tencuieli structurate, recompartimentare interioară, înlocuire tâmplărie metalică cu tâmplărie PVC, hidroizolarea și termoizolarea teraselor, refacerea finisajelor exterioare. Nu se va interveni asupra niciunui element structural din beton sau zidărie sau a elementelor de rezistență ale clădirii.

Lucrările de modernizare a depoului de tramvaie de la Craiova ar putea ajunge la valoarea de 16,8 milioane de euro
Modernizarea depoului de tramvaie de la Craiova ar putea ajunge la valoarea de 16,8 milioane de euro

Concret, se va interveni asupra unor clădiri din cadrul depoului – clădirea administrativă, hala de vopsitorie, spălătoria, stația de pompe, stația de întreținere, atelierele, boxele pentru rectificat bandaje.
Tot în cadrul proiectului vor fi reabilitați și cei trei kilometri de cale de rulare a tramvaiului din incinta depoului. O altă componentă a modernizării este legată de înlocuirea instalației electrice și a instalației exterioare de iluminat. De asemenea, se vor achiziționa mașini unelte necesare pentru reparații, o instalație de spălat tramvai și una de vopsire.

Contractul care va fi scos din nou la licitaţie nu se referă însă doar la lucrări de reabilitare, ci și la elaborarea documentației tehnice, a proiectului tehnic, inclusiv a certificatelor de performanță energetică, plus asistență din partea proiectantului pe parcursul derulării lucrărilor. Singura problemă, potrivit RAT SRL, ar putea apărea odată cu demararea lucrărilor de reabilitare a depoului, pentru că ele ar afecta circulaţia, gararea, întreţinerea zilnică şi remedierea defecţiunilor apărute la tramvaie.

Exit mobile version