Drumul expres Craiova-Piteşti – contracte semnate, finanţare incertă

Reprezentanţii CNAIR au semnat contractele, dar nu sunt siguri de finanţare


Compania de Autostrăzi a încheiat ieri contracte de execuţie doar pentru distanţa Craiova-Slatina, procedura pentru Slatina-Piteşti fiind blocată în justiţie. CNAIR nu a depus încă cererea pentru finanţarea cu fonduri UE a acestui proiect. În varianta optimistă, drumul expres ar putea fi gata cel mai devreme în 2024.

Reprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNAIR) au semnat ieri, la Craiova, contractele de execuţie pentru primele două tronsoane din drumul expres Craiova-Piteşti. Proiectarea şi execuţia lucrărilor de pe traseul Craiova-Slatina se ridică la 385 de milioane de euro fără TVA, fiind realizată de compania italiană Tirenna Scavi şi o asociere de firme româneşti, condusă de Spedition UMB. Conform contractului, proiectul ar trebui să fie finalizat în maximum trei ani. Drumul va avea o viteză de proiectare de 120 km/h, raportat la maximum 130 km/h, cât avea o autostradă. De asemenea, platforma este mai îngustă, de doar 22 de metri, ceea ce înseamnă că nu va avea bandă de urgenţă. Contractul include şi realizarea centurilor ocolitoare la Balş şi Slatina.

Prezent la eveniment, directorul CNAIR, Narcis Neaga, a explicat ce se întâmplă cu celelalte două tronsoane de pe traseul Slatina-Piteşti. „Se vor anula documentaţiile, iar licitaţiile vor fi reluate“, a spus acesta. CNAIR a lansat la licitaţie toate cele patru tronsoane în iulie 2017, dar documentaţia pentru două dintre ele (Slatina-Piteşti) a fost contestată în instanţă de compania Strabag, care a şi câştigat procesul. Conform specialiştilor, reluarea licitaţiilor înseamnă o întârziere de cel puţin doi ani.

Întrebat ce fonduri sunt prevăzute în bugetul pe 2019 pentru acest proiect, Narcis Neaga a fost evaziv, spunând că fondurile vor fi prevăzute cu siguranţă în „bugetul ministerului“, de unde vor veni la CNAIR. Tot la întrebările ziariştilor, el a răspuns că cererea de finanţare pentru fondurile UE destinate proiectului nu a fost depusă încă, termenul asumat fiind „sfârşitul anului“.

Cum a devenit autostrada drum expres

Istoria drumului expres Craiova-Piteşti a început în urmă cu mai bine de un deceniu, printr-un studiu de fezabilitate realizat în 2007. În 2012, guvernul PSD a promis autostrada Craiova-Piteşti, pe care a introdus-o în Master Planul General de Transport (MPGT) al României ca urmând să fie realizată în parteneriat public-privat (PPP). În primăvara lui 2013, Compania de Autostrăzi a lansat la licitaţie proiectarea, construirea, finanţarea şi operarea Drumului Expres/Autostrăzii Craiova-Piteşti, în lungime de 124 km. Numai că guvernul voia să realizeze autostrada prin parteneriat public-privat (PPP). Varianta finală (drum expres sau autostradă) urma să rezulte după „dialogul competitiv“ cu candidaţii preselectaţi. Soluţia era riscantă, deoarece în România nici un proiect PPP nu s-a încheiat cu succes. Concret, o firmă privată finanţa investiţia, apoi îşi recupera banii şi făcea profit din taxa de tranzit. Autorităţile au anunţat că discută cu firme interesate din Franţa, Spania, Austria, Italia, Turcia, Grecia şi China. Timp de trei ani au continuat „dialogul competitiv“, care s-a încheiat în cele din urmă cu un eşec răsunător. În 2016, guvernul tehnocrat a schimbat strategia PPP şi a introdus Autostrada Craiova-Piteşti pe finanţare din fonduri UE, fiind scos la licitaţie studiul de fezabilitate (SF). În 2017, noul guvern PSD a renunţat la proiectul autostrăzii şi a anulat licitaţia pentru SF, anunţând că va construi un drum expres. Proiectul, evaluat la 820 de milioane de euro, a fost împărţit în patru tronsoane, lucrările fiind scoase la licitaţie aproape simultan, în iulie 2017. Documentaţiile de licitaţie pentru tronsoanele 3-4 Slatina – Piteşti, care însumează 64 din cei 121 km ai drumului, au fost contestate în instanţă de compania Strabag, însă CNAIR nu a aşteptat decizia judecătorilor şi a deschis ofertele, pe 23 şi 24 octombrie. Nici după ce Curtea de Apel Bucureşti (CAB) a admis în parte contestaţia Strabag, dispunând modificarea documentaţiilor de atribuire, CNAIR nu a luat măsuri. Mai mult, a promovat o cale extraordinară de atac la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ), unde a pierdut din nou, iar acum procedura trebuie reluată. În cel mai optimist scenariu, lucrările pe traseul Craiova-Slatina ar trebui să fie finalizate în 2022, iar cele de pe traseul Slatina-Piteşti în 2024.

Cele două tronsoane în date tehnice

Tronsonul 1 are o lungime de 17,7 km (km 0+000 – km 17+700) și are ca punct de început desprinderea din varianta de ocolire Nord a municipiului Craiova, iar ca punct final, limita județelelor Dolj și Olt. Acest tronson traversează teritoriile administrative ale următoarelor localități: Craiova, Ghercești, Pielești și Robănești.

Constructorul cu care s-a semnat contractul este TIRRENA SCAVI S.p.A. (ITALIA), iar valoarea contractului este de 358.179.480,69 lei fără TVA, echivalentul a 76 de milioane de euro fără TVA.

Specificații tehnice tronsonul 1:

Lungime: 17,7 km, din care 10,165 km sunt situați pe curbe, ceea ce reprezintă 57% din traseu

Viteza de proiectare: 120 km/h

Partea carosabilă: 2×7,00 metri

Benzi de încadrare: 4×0,5 metri

Acostamente: 2×1,5 metri

Spațiu median: 3,00 metri

Platforma: 22,00 metri

Noduri rutiere:

km 0+000 – intersecția cu DN 65F – Centura Nord Craiova

km 1+400 – intersecția cu DC 4 – Craiova Vest

Principalele poduri și pasaje:

1. Pasaj la DN65 F la nod rutier Centura Nord Craiova – lungime: 108 m

2. Pasaj la DC4 la nod rutier Craiova Vest – lungime: 78 m

3. Pod la km 3+635 peste Valea Ursoaia – lungime: 54 m

4. Pod la km 6+410 peste pârâul Teslui – lungime: 78 m

5. Pod la km 7+120 peste DJ 641 – lungime: 42 m

6. Pod la km 12+385 peste Valea Lungă – lungime: 42 m

7. Pod la km 15+700 – lungime: 120 m

8. Pasaj la km 16+200 peste calea ferată 101 – lungime:78 m

9. Pasaj la km 16+640 peste DN 65 – lungime: 78 m

Parcare de scurtă durată la km 14+190

Tronsonul 2, cu o lungime de 39,85 km (km 17+700 – km 57+550), are ca punct de început limita dintre județele Dolj și Olt, iar ca punct final, după municipiul Slatina, intersecția cu DN 65. Acesta traversează teritoriile administrative ale următoarelor localități: Balș, Bârza, Piatra Olt, Slătioara, Ulmi, Slatina și Valea Mare.

Tronsonul 2 este împărțit în două loturi, după cum urmează:

– Lotul 1 cu o lungime de 18,5 (km 17+700 – Km 36+200)

– Lotul 2 în lungime de 21,35 (km 36+200– Km 57+550).

Constructorul pe Tronsonul 2 – Lotul 1 este Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL – Consitrans SRL (Romania), iar valoarea contractului semnat este de 661.452.009,54 lei fără TVA, echivalentul a aproximativ 141 de milioane de euro fără TVA.

Specificații tehnice Tronsonul 2 – Lotul 1:

Lungime: 18,5 km

Viteza de proiectare: 120 km/h

Partea carosabilă: 2 x 7,00 metri


Benzi de încadrare: 4 x 0,5 metri

Acostamente: 2 x 1,5 metri

Spațiu median: 3,00 metri

Platforma: 22,00 metri

Noduri rutiere:

km 19+370 – DN 65 Balș Vest

km 27+630 DJ 644 Bârza Nord

km 35+685 – intersecția cu DC13 – Piatra Olt Nord – Vest

Principalele poduri și pasaje:

1. Pod la km 22+410 peste râul Olteț – lungime: 550 m

2. Pod la km 24+260 peste pârâul Gengea – lungime: 30 m

3. Pasaj la km 26+235 peste calea ferata 101 – lungime: 135 m

4. Pod la km 30+015 peste pârâul Birlui – lungime: 405 m

5. Pasaj la km 19+870 peste DC 154A – lungime: 78 m

6. Pasaj la km 19+370 peste DN65 la nod rutier Balș Vest – lungime: 78m

7. Pasaj la km 27+630 peste DJ 644 la nod rutier Bârza Nord – lungime: 78 m

8. Pasaj la km 35+685 peste DC13 – Piatra Olt Nord – Vest – lungime: 78 m

Parcări: la km 29+450 stânga și dreapta

Constructorul pe Tronsonul 2 – Lotul 2 este tot Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL – Consitrans SRL (Romania), iar valoarea contractului semnat este de 792.189.981,56 lei fără TVA, echivalentul a aproximativ 168 de milioane de euro fără TVA.

Specificații tehnice Tronsonul 2 – Lotul 2:

Lungime: 21,35 km

Viteza de proiectare: 120 km/h

Partea carosabilă: 2×7,00 metri

Benzi de încadrare: 4×0,5 metri

Acostamente: 2×1,5 metri

Spațiu median: 3,00 metri

Platforma: 22,00 metri

Noduri rutiere:

km 50+095 la intersecția cu DJ 546 – Slatina Sud – Est

Principalele poduri și pasaje:

1. Pod la km 39+220 peste pârâul Coarneș – lungime: 40 m

2. Pod la km 39+780 peste pârâul Negrișoara – lungime: 40 m

3. Pod la km 44+510 peste râul Olt – lungime: 1.690 m

5. Pod la km 47+875 peste pârâul Milcov – lungime: 405 m

6. Pod la km 48+710 peste calea ferată – lungime: 112 m

7. Pod la km 52+200 peste DJ 653 – lungime: 42 m

8. Pod la km 52+490 peste CF 101- lungime: 78 m

Parcări: la km 55+300 stânga și dreapta



Comenteaza acum

Alte stiri

Sumarul ediției de marţi, 4 decembrie 2018

Actualitate

» Ai centrală, s-ar putea să plăteşti taxă de poluare
» Stelian Ion (USR): Modificările la Codul de procedură penală generează alte dispoziţii neconstituţionale
» Mihai Şora, inclus de POLITICO pe lista personalităţilor ce ar putea influenţa Europa
» Craiova: Programul spectacolelor ce vor avea loc în cadrul Târgului de Crăciun 2018 din Piaţa “Mihai Viteazu”
» Comisia Europeană cere finalizarea reformei Frontex înaintea alegerilor europene
» Olt: Magazia cu bunuri confiscate a Vămii Slatina a fost spartă; lipsesc ţigări de contrabandă de 970.000 lei
» Comisarul şef de poliţie Constantin Negoiţă, noul şef al Agenţiei Naţionale Antidrog
» CSAT se reuneşte pe 11 decembrie; planul de înzestrare a Armatei pentru perioada 2019 – 2028, pe ordinea de zi
» Șefii serviciilor secrete aliate au decis înființarea Academiei de Informații NATO / ”Ne confruntăm cu tot mai multe provocări din partea Rusiei”
» Olt: Vin banii pentru despăgubiri în cazul porcilor sacrificaţi din cauza pestei
» ONU cere fonduri de 738 de milioane de dolari pentru vecinele Venezuelei, confruntate cu un val de refugiaţi
» Un băieţel de şapte ani a câştigat 22 de milioane de dolari cu canalul său de YouTube
» Avion militar, prăbuşit în munţii din Armenia: Cei doi piloţi au murit
» Noul Mers al Trenurilor 2018 – 2019 intră în vigoare
» Andreea Cosma, condamnată la 4 de închisoare cu executare
» Consiliul Concurenţei a amendat, cu 53 de milioane de euro, UNSAR şi nouă societăţi de asigurare
» Infractorii condamnați la deportare în Danemarca vor fi trimişi pe o insulă pustie
» Poliţia Română: Aproape 6.000 de persoane, sancţionate într-o singură zi
» Un şofer de camion s-a sinucis în Portul Constanţa, după ce a fost prins băut la volan

Publireportaj

» Telekom Romania: Ofertă ca-n filme pentru 5-5-5 motive de a fi alături de cei dragi, în cel mai simplu mod

Local

» Aproape 600 de porci sacrificați. Primii bani sunt așteptați până la sfârșitul săptămânii

Dolj

» (VIDEO) A evadat din penitenciar pentru a ajunge în braţele concubinei
» Au intrat cu maşinile într-o casă de pe strada Râului
» Ce trebuie să ştie fermierii despre plăţile finale ale subvenţiilor
» Un hectar de teren arabil în Dolj, la preţul unui autoturism nou
» Întreruperi energie electrică de mâine
» Craiova: O şoferiţă a lovit un pieton şi s-a oprit cu maşina într-o casă
» Craiova: Şoferii care nu au acordat prioritate pietonilor, amendaţi cu peste 10.000 de lei
» Dolj: A spart o maşină în iulie şi a fost prins abia în decembrie
» Au furat în Italia şi Franţa şi au fost prinşi în două comune doljene
» Dolj: Peste 500 de voluntari au strâns daruri pentru copiii nevoiaşi

Gorj

» Minerii morţi în subteran, la Motru, plânşi de urmaşi
» Ziua Internaţională a Voluntariatului, marcată la Târgu Jiu
» Condiţii deosebite de muncă la CEO, aprobate până în 2021
» 200.000 de turişti aşteptaţi la Rânca în această iarnă
» (Galerie foto) Gorj: Jaf într-o pădure din Plopşoru
» Gorj: Bărbat anchetat pentru comercializarea ilegală de articole pirotehnice

Olt

» OLT: 15 ambulanțieri din Corabia au fost puși sub acuzare pentru delapidare, fals și uz de fals

Vâlcea

» Vâlcea: Prins cu 80 de kilograme de peşte prins ilegal

Sport

» Handbalistele lui Burcea încep testele
» CSO Filiaşi a câştigat amicalul cu CSJ Ştiinţa U Craiova
» Tunurile, spre Chiajna
» Fotbal / Mateiu a crescut în ochii membrilor LPF. Vezi echipa ideală a etapei a 17-a!

Sanatate

» Nu se găsesc medicamente de bază pentru bolnavii de cancer
» Strigăt disperat după donatori de sânge
» Prazul oltenesc, bun pentru sănătate

Magazin

» Horoscop
» Bancul zilei
» (Video) Cele mai bune idei pentru decoraţiuni magice de Crăciun

Top