24.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljAi vinietă, stai cu rabla în parcare

Ai vinietă, stai cu rabla în parcare

Multe autoturisme vechi, din care curge rugina, sunt ţinute pe domeniul public, deşi nu mai sunt folosite în circulaţie de ani buni. Deţinătorii, dintre care unii probabil sunt comercianţi în pieţele Craiovei, preferă să plătească vinieta şi să ţină ocupate mai multe locuri de parcare, în detrimentul craiovenilor care se bat pentru un astfel de loc.

 

Să fie ale pieţarilor, să fie ale comercianţilor care îşi desfăşoară activitatea în spaţiile din preajma pieţelor, să fie ale proprietarilor din blocurile învecinate? Cert este că sunt nişte rable care zac pe domeniul public şi ocupă locurile de parcare în detrimentul craiovenilor, care se bat uneori la propriu pe locurile de parcare din urbe. După lăzile depozitate în interiorul unora dintre ele, cu certitudine aparțin unor comercianți care vând legume şi fructe şi care folosesc autovehiculele pe post de depozit, şi încă unul foarte ieftin. Este cunoscut faptul că unii dintre pieţarii care îşi vând marfa în pieţele Craiovei sunt inventivi când vine vorba de depozitarea mărfii, cât mai aproape de punctul de desfacere şi cu costuri cât mai mici. Care este metoda? Rable roase de rugină, cu roţi dezumflate, fără faruri şi pe care abia se mai ţine tabla ocupă mai multe locuri de parcare din preajma pieţelor, fiind folosite de către proprietari pe post de depozit pentru marfa pe care o comercializează. Atât de dărăpănate şi nefuncționale sunt încât nu mai pot fi mişcate din locurile de parcare decât pe platformă, fiind tocmai bune pentru dezmembrare. Totuşi, deţinătorii le au înscrise în circulaţie şi plătesc cei 40 de lei anual pentru locul de parcare, deşi acestea ar fi trebuit de mult timp scoase din circulaţie. Este un cost convenabil pentru un loc de depozitare, fiindcă autoturismele sunt dube în care se pot depozita produse. Nu vorbim aici de autoutilitarele funcţionale cu care comercianţii cară şi în care îşi depozitează marfa şi care împânzesc străzile din jurul pieţelor Craiovei. Este vorba de autovehicule din anii ’90 folosite doar pe post de depozit şi care se înscriu perfect în categoria rablelor. Un astfel de exemplu întâlnim în Craiova în apropierea pieţei de la gară, pe strada Basarabia, în apropierea blocurilor F şi I 23, unde trei Dacii papuc stau rânduite în parcare. Printre roţile autoturismelor au crescut buruieni de când nu au mai fost mişcate din loc. Prin parbriz se văd lădiţe goale de marfă, coşuleţe pentru aranjamente florale. Deşi sunt parcate în faţa unor blocuri de locuinţe, este puţin probabil să aparţină vreunui proprietar. Faptul că se află în apropierea unei piețe face inevitabil gândul că ele aparțin unor comercianţi. Ca să nu aibă probleme cu oameni legii, deţinătorii vehiculelor nu le-au radiat din circulaţie şi au afişată în parbrize dovada plăţii locului de parcare. Adică au afişate vinietele de parcare plătite an de an. Acest fapt înseamnă că nu sunt fără stăpân, chiar dacă sunt într-o stare avansată de degradare.
Se ridică câteva întrebări pentru autorităţile locale, cu precădere pentru Poliţia Locală: sunt abandonate aceste autovehicule? Este cunoscut sau nu proprietarul acestora? Este legal sau măcar moral ca astfel de maşini să fie lăsate de izbelişte pe domeniul public să ocupe mai multe locuri de parcare, atât de necesare altor deţinători de autoturisme?

Rablele, o struţocămilă cu vinietă

Într-un răspuns transmis GdS, cu ceva timp în urmă, de Poliţia Locală se arăta că, potrivit Legii nr. 421/2002, o maşină considerată fără stăpân este un vehicul de orice categorie, fără marcaje oficiale, staţionat pe domeniul public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale. De asemenea, un vehicul abandonat este acela care se află parcat pe domeniul public şi al cărui proprietar sau deţinător legal este cunoscut, însă există indicii temeinice, determinate de starea improprie circulaţiei maşinii pe drumurile publice, din care rezultă intenţia neechivocă a proprietarului sau a deţinătorului legal de a renunţa la exercitarea drepturilor sale asupra vehiculului.
În acelaşi răspuns se mai precizează că un vehicul abandonat nu trebuie confundat cu unul fără stăpân. Un vehicul este fără stăpân atunci când este fără plăcuţe de înmatriculare sau alte marcaje oficiale, este staţionat pe domeniul public sau privat al statului ori al UAT, iar proprietarul sau deţinătorul legal nu se cunoaşte. Un vehicul este abandonat atunci când se află pe domeniul public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale de cel puţin un an şi al cărui proprietar sau deţinător legal este cunoscut, însă există indicii temeinice, cum ar fi starea improprie circulaţiei acestuia pe drumurile publice, din care rezultă intenţia neechivocă a proprietarului sau a deţinătorului legal de a renunţa la exercitarea drepturilor sale asupra vehiculului.
Totodată, radierea din circulaţie a unui vehicul nu presupune neapărat şi radierea de la impozitul pe mijlocul de transport, iar radierea nu atrage după sine pierderea proprietăţii. Mai mult, în cazul respectării HCL nr. 31/2017, un vehicul nu poate fi declarat abandonat, fapt ce permite proprietarului să ocupe domeniul public, cel puţin pe perioada valabilităţii vinietei de parcare, cu excepţia cazurilor în care aceasta nu respectă normele stabilite în privinţa circulaţiei vehiculelor pe drumurile publice.
În concluzie, rablele întâlnite în multe dintre parcările urbei sunt un fel de struţocămilă căreia îi aplici o vinietă şi stai liniştit.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS