10.6 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljParcarea cu plată, dezbatere cu contre și promisiuni

Parcarea cu plată, dezbatere cu contre și promisiuni

La Primăria Craiova s-a dezbătut, vinerea trecută, modificarea Regulamentului privind aplicarea taxei pentru parcarea autovehiculelor pe domeniul public al municipiului, care va aduce 672 de noi locuri de parcare cu plata prin SMS (Foto: Marian Apipie)

La Primăria Craiova s-a dezbătut, vinerea trecută, modificarea Regulamentului privind aplicarea taxei pentru parcarea autovehiculelor pe domeniul public al municipiului. Potrivit acestuia, în Bănie vor fi amenajate 672 de noi locuri de parcare cu plata prin SMS, după modelul celor 121 deja existente din septembrie 2017, pe străzile A.I. Cuza (77 de locuri), Romul (28) și Nicolaescu Plopșor (16). Centrul orașului se va transforma, astfel, într-o uriașă parcare cu plata prin SMS, care se va taxa tot cu 0,50 de euro + TVA pe ora de parcare. Motivul introducerii acestei modificări, invocat de autoritățile locale, a fost acela că prin crearea mai multor locuri de parcare cu plată „se va îmbunătăți traficul rutier atât în zona centrală, cât și zona imediat apropiată“. Dintre locurile de parcare cu plata prin SMS nou-instituite, unele vor fi cu program nonstop (253 de locuri), iar altele vor funcționa între orele 8.00 și 18.00, de luni până vineri, cu excepția sărbătorilor legale (540 de locuri). Cele mai multe locuri de parcare cu plată ar urma să fie amenajate pe Calea Bucureşti (de la intersecţia cu bulevardul Carol I până la cea cu strada Spania) – 386.
Dezbaterea a stârnit și controverse, în sală fiind afișate, pe pancarte, câteva mesaje către executiv de genul „Construiți parcări!“, „Nu vrem dublă taxare“, „Ați ajuns la fundul sacului?“, „Parcare pe bani, salubritate zero, drumuri cu gropi“ sau „PSD parchează banii craiovenilor în buzunarul lui“. După discuții aprinse între craiovenii care s-au înscris la cuvânt (majoritatea membrii PNL) și primarul Mihail Genoiu, proiectul a trecut „proba“ dezbaterii, urmând să ia acum forma unui proiect de hotărâre de consiliu local și să devină act normativ, dacă va trece de votul consilierilor locali. În finalul proiectului, executivul a venit și cu promisiunea că vor fi înființate și alte două modalități de plată a parcării, în afară de cea prin SMS: plata cu cardul și plata la parcometru.

Dezbaterea proiectului referitor la noile locuri de parcare cu plată din Craiova a stârnit și controverse, în sală fiind afișate mesaje către executiv de genul „Construiți parcări!“, „Nu vrem dublă taxare“ sau „PSD parchează banii craiovenilor în buzunarul lui“ (Foto: Marian Apipie)

S-a cerut eliminarea vinietei

Fiind vorba de o dezbatere, s-a dat cuvântul şi craiovenilor prezenţi în sală. Primul care şi-a spus punctul de vedere a fost Vasile Ion, din cartierul Craioviţa Nouă. Acesta s-a declarat de acord cu parcarea cu plată propusă de executiv, dar cu o condiţie: să nu se mai plătească taxa anuală de parcare, în cuantum de 40 de lei. „Domnule primar, eu consider ilegală acea taxă anuală de parcare. Sunt de acord cu propunerea asta cu parcarea cu plata prin SMS, dar taxa anuală este neavenită. Puneţi taxă în centru, dar eliminaţi-o în restul oraşului! Sau măcar nu ne mai obligaţi să afişăm în parbriz acea vinietă. Simplificaţi lucrurile“, a spus Vasile Ion. Acesta a mai solicitat şi instituirea de sensuri unice pe două străzi din Craioviţa, pe care se circulă foarte greu din ambele sensuri: Magnoliei şi Gheţişoarei. Primarul Mihail Genoiu i-a răspuns că va ţine cont de ambele solicitări.
Adriana Ungureanu, consilier local din partea PNL, care a vorbit în numele craiovenilor care stau pe strada Mihai Viteazul, a cerut să nu se instituie locuri de parcare cu plată pe sectorul dintre Muzeul de Artă şi intersecţia cu Ion Maiorescu. „Sunt 100 de apartamente aici şi oamenii nu au locuri de parcare nici în stradă, nici în spatele blocurilor. Nu pot parca nici cu plată. Puneţi taxă mai spre Agronomie, dar nu în zona asta“, a afirmat Adriana Ungureanu. „O să luăm în calcul această variantă, dar să ştiţi că acolo unde nu sunt marcate locurile se parchează ilegal“, a fost răspunsul edilului Genoiu.

Contre Giugea – Genoiu

Cel mai aprig dialog s-a purtat între deputatul PNL Nicolae Giugea şi primarul Mihail Genoiu. „Când vii cu o taxă, trebuie să ai ceva în spate sau să vii cu o alternativă. Sunt curios care sunt craiovenii care au cerut aceste taxe. Ce le oferiţi în schimb? Transportul public în comun e aşa cum este, cu autobuze şi tramvaie depăşite fizic şi moral, pasajele adună traficul în acelaşi loc…“, şi-a început Giugea discursul. „Discutăm despre taxe sau aţi venit să ne certaţi, domnule senator (deputat – n.r.)?“, l-a întrerupt Genoiu. „Sunt cetăţeanul Giugea Nicolae şi am dreptul să vorbesc“, i-a răspuns politicianul. „Mă repet, care sunt alternativele cu care veniţi dumneavoastră când puneţi această taxă? Există o corelaţie între fluxurile de călători? Ce fac cei care vin din afara oraşului, îşi lasă maşina la periferie şi vin în centru cu brişca? Nu am vorbit de parcări supraetajate, de parcări subterane“, a continuat Giugea, care l-a obligat din nou pe Genoiu să intervină: „Domnule Giugea, noi am dat alternative la parcarea cu plată din centru, parcarea subterană, unde sunt 619 locuri. E posibil să stăm cu o astfel de parcare goală, care nici nu intră în zona de sustenabilitate stabilită în proiectul european? Ce facem, intrăm în corecţie financiară?“. „Am luat în calcul şi acele parcări supraetajate, dar trebuie să găsim şi terenurile unde să le amplasăm“, a mai adăugat edilul. „Vă dau eu un teren, cel de pe Kogălniceanu, care este în paragină“, a insistat Giugea. „Ne-am interesat şi de acesta, este al Regiei de Film“, a răspuns Genoiu. „Nu tot“, a continuat Giugea dialogul. „Restul nu este suficient“, a replicat Genoiu. „Nu se poate face totul bătând din palme“, a mai spus edilul. El a dat exemplul altor oraşe mari din ţară, precum Timişoara, Braşov, Cluj, Arad sau Oradea, care au 4.000, 6.000 sau chiar 8.000 de locuri de parcare cu plată, iar „noi abia ne apropiem de o mie“.

Craiovenii din centru, cei mai revoltaţi

Cei mai revoltaţi s-au dovedit craiovenii care locuiesc în zona centrală a oraşului, care s-au declarat nemulţumiţi de faptul că nu au locuri de parcare. Cel care a ridicat problema a fost cunoscutul muzician Ciri Mayer, în calitate de reprezentant al blocului Casa Albă, cel mai vechi imobil de locuinţe din Bănie şi „singurul care nu are nici un loc de parcare în spatele lui“. „Şi mai e ceva. E singurul bloc sub ferestrele căruia e amplasată o staţie de taxi, o idee stupidă care generează zgomot, înjurături, gunoi pe stradă“, a mai spus muzicianul. „Riveranii sunt într-o situaţie ingrată de când aţi introdus parcarea cu plată în centru, pentru că toată lumea se înghesuie pe locurile unde nu se plăteşte“, a adăugat Mayer. Spusele acestuia au fost susţinute şi de alţi craioveni care locuiesc în aceeaşi zonă. „Noi trebuie să aşteptăm cu copiii, cu căruciorul, până se eliberează un loc ca să putem să lăsăm maşina în faţa blocului“, a adăugat o mămică. „Este clar că există un deficit de locuri de parcare în zona centrală“, a spus un alt craiovean.
În concluzie, Ciri Mayer a venit şi cu câteva propuneri, pe care primarul le-a considerat „de bun simţ“: montarea de bariere începând de la colţul Prefecturii, după care să aibă acces doar cei din clădire şi riveranii, închirierea către riverani a locurilor de parcare din zona English Park şi mutarea staţiei de taxi de la Casa Albă la Teatrul Naţional. „Special am lăsat cele două străzi fără plată, pentru cei din blocul Casa Albă, dar se pare că nu a fost suficient. Poate o să scoatem acele locuri care văd că mai mult creează gălăgie şi o să le dăm către riverani“, a conchis Mihail Genoiu. În final, în urma dezbaterilor şi a propunerilor primite, edilul a menţionat că va ţine cont de solicitările venite de la cetăţeni şi că la unele străzi din cele propuse pentru instituirea parcării cu plată pot apărea modificări vizavi de numărul de locuri supuse taxării.

Străzile unde parcarea cu plată va avea un program fix

Străzile din Craiova unde vor exista parcări cu plata prin SMS, cu aplicare între orele 8.00 și 18.00, de luni până vineri, cu excepția sărbătorilor legale, vor fi următoarele: Mihail Kogălniceanu (de la intersecţia cu strada Eugeniu Carada până la intersecţia cu strada Unirii) – 37 de locuri; Eugeniu Carada (de la intersecţia cu strada Simion Bărnuțiu până la intersecția cu Mihail Kogălniceanu) – 16 locuri; Unirii (de la intersecţia cu Kogălniceanu până la intersecţia cu strada Bujorului) – 38 de locuri; Mihai Viteazul (de la intersecţia cu strada Unirii până la intersecţia cu Ion Maiorescu) – 43 de locuri; Ştirbei Vodă (de la intersecţia cu strada Unirii până la intersecţia cu strada Matei Basarab) – 20 de locuri; Calea București (de la intersecția cu bulevardul Carol I până la cea cu strada Spania) – 386 de locuri.

Străzile unde parcarea cu plată va fi nonstop

Străzile din Bănie unde vor fi amenajate locuri de parcare cu plată, cu program nonstop, vor fi următoarele: Sfântul Dumitru (de la intersecţia cu Unirii până la intersecţia cu Matei Basarab) – 64 de locuri; Matei Basarab (de la bulevardul Ştirbei Vodă până la Piaţa Veche) – 51 de locuri; Ion Maiorescu (de la intersecţia cu strada Popa Șapcă până la intersecția cu Madona Dudu) – 17 locuri. La acestea se adaugă și cele trei străzi unde a fost deja instituită parcarea cu plata prin SMS: A.I. Cuza (77 de locuri), Romul (28) și Nicolaescu Plopșor (16).

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS