11.7 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljO bătrână a consumat 342 kWh şi a avut de plătit 1.030 kWh

O bătrână a consumat 342 kWh şi a avut de plătit 1.030 kWh

O bătrână, de 77 de ani, din comuna doljeană Leu, s-a trezit cu o factură la energia electrică la care nu s-ar fi aşteptat vreodată, după ce a semnat un contract cu un furnizor. Totul a început în luna martie, când a schimbat furnizorul de energie electrică şi a trecut la Enel, după ce agenţii de vânzări ai acestei companii au mers în localitate şi le-au promis oamenilor marea cu sarea. În speranţa că va plăti mai puţin, fiind singură, Ioana Vlăducu a semnat contract cu această companie, în care a fost precizat un consum anual estimat de 600 kWh, adică 50 kWh lunar. Toate bune şi frumoase în prima lună, când femeia a primit o factură de 38,5 lei. Însă, din cea de-a doua lună de contract, au început problemele. În mai 2018, Ioana Vlăducu a primit o factură de 121 de lei, o sumă triplă faţă de cea de pe factura precedentă. În iunie, factura a fost tot de 121 de lei. Iar în luna iulie, femeia a avut de plată 237 de lei. „Când a văzut factura, i s-a făcut rău. Mama are 600 de lei pensie şi vă daţi seama ce înseamnă pentru ea să plătească atât de mult doar la lumină, în condiţiile în care e singură şi consumă foarte puţin. Ea a crezut că va plăti mai puţin dacă face contract cu această companie, însă, nu ştiu ce s-a întâmplat“, a declarat Constantin Vlăducu, fiul femeii.

Consumul de pe factură, de trei ori mai mare

Înainte de a face contract cu Enel, femeia cumpăra energie electrică de la CEZ, iar pe ultima factură emisă de această companie este precizat consumul de 3.036 kWh, la data de 13 martie 2018. În acest moment, femeia are pe contor un consum de 3.378 kWh, adică a consumat 342 kWh în aproximativ cinci luni. Cu toate acestea, în lunile mai şi iunie, Enel i-a facturat un consum de 200 kWh lunar, în iulie – 370 kWh, iar în august s-a revenit la cantitatea de 200 kWh. Practic, în condiţiile în care femeia a consumat doar 342 kWh cu tot cu cei 60 înregistraţi în prima facură, care a fost în regulă, facturile pe care le-a primit în cele cinci luni de contract totalizează un consum de 1.030 kWh. Disperată că primeşte facturi atât de mari, femeia i-a cerut ajutorul fiului său, care a înaintat o cerere către conducerea Enel. Din păcate, va trebui să aştepte până la 30 de zile pentru ca aceasta să fie soluţionată. „Am fost nevoit să fac o mulţime de drumuri, nimeni nu a ştiut să mă lămurească. Aşa că am făcut cerere către director. Dar mi s-a spus că voi primi răspuns în aproximativ 30 de zile. Până atunci, mama stă cu grija că îi taie lumina. Ea a plătit două dintre facturi, însă nu a avut bani să le achite pe toate. Este imposibil ca în contract să fie scris un consum anual estimat de 600 kWh, iar mamei mele să i se factureze atât de mult. E adevărat, nu a dat indexul, însă eu cred că ar fi trebuit să se calculeze factura în funcţie de consumul estimat, iar apoi, la regularizare, dacă ar fi consumat mai mult, să fie factura mai mare“, a mai spus Constantin Vlăducu.

Ce spune legea

Ordinul nr. 88/2015 pentru aprobarea contractelor-cadru de furnizare a energiei electrice la clienții casnici și noncasnici ai furnizorilor de ultimă instanță precizează că „pentru perioadele de facturare în care nu se citește indexul contorului, dacă clientul nu comunică indexul autocitit în intervalul de timp comunicat prin intermediul celei mai recente facturi, facturarea se face: pe baza cantităților corespunzătoare de energie electrică din convenția de consum anexată contractului, dacă aceasta a fost încheiată, sau pe baza unui consum estimat de către FUI conform reglementărilor în vigoare, în cazul în care nu a fost încheiată Convenția de consum“. Aşadar, din lege reiese că furnizorul de energie ar fi trebuit să ţină cont de consumul estimat specificat în contract.
Gazeta de Sud a solicitat un punct de vedere companiei Enel în legătură cu această situaţie, însă până la închiderea ediţiei nu am primit niciun răspuns. Pe site-ul firmei există doar o informare succintă legată de facturare. „Pentru clienții rezidențiali, facturarea consumului se face cu o periodicitate lunară, în baza indecșilor citiți de către reprezentanții operatorului rețea sau a indecșilor transmiși de clienți prin serviciul de telecitire. În lipsa unor indecși înregistrați, consumul va fi estimat de către furnizorul de energie. Enel estimează consumul de energie în baza cantității contorizate și facturate în perioada similară a anului anterior“, scrie Enel.
Însă, bătrâna nu era clientul acestui furnizor în aceeaşi perioadă a anului trecut.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS