21.7 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljPrimăria Craiova şi Fraţii Bacriz, pace cu tâlc

Primăria Craiova şi Fraţii Bacriz, pace cu tâlc

RAT Craiova se va ocupa în continuare de transportul public în comun, în baza unei atribuiri directe a acestui serviciu prin hotărâre de consiliu local. SC „Fraţii Bacriz“ SRL aşteaptă la cotitură

Procesul intentat de firma privată de transport „Fraţii Bacriz“ SRL Consiliului Local Craiova, primăriei şi SC RAT SRL, societatea deţinută de municipalitate căreia i-a fost delegată gestiunea serviciului de transport public, a fost suspendat la cererea părţilor, pentru a se găsi o soluţie amiabilă de rezolvare a litigiului. Dacă până în septembrie nu se va ajunge la un consens, procesul va fi repus pe rol la Curtea de Apel Craiova, după cum a precizat avocatul Lucian Săuleanu, cel care reprezintă în instanţă firma „Fraţii Bacriz“ SRL.

Consiliul local şi Primăria Craiova va trebui să ajungă, în această vară, la un numitor comun cu firma privată de transport din Bănie, SC „Fraţii Bacriz“ SRL, cu care se luptă de mai mult timp în instanţă. Mărul discordiei îl reprezintă serviciul de transport public de persoane cu autobuze şi tramvaie, efectuat prin curse regulate în municipiul Craiova, care a fost atribuit în mod direct de municipalitate SC RAT Craiova SRL, prin hotărâre de consiliu local, în anul 2016. SC „Fraţii Bacriz“ a solicitat în instanţă anularea acestui act administrativ, pe motiv că s-a împiedicat concurenţa, şi a obţinut în primă fază o decizie favorabilă la Tribunalul Dolj. „Respinge excepţia inadmisibilităţii. Admite acţiunea. Dispune anularea HCL al Municipiului Craiova nr. 168/2016 privind atribuirea directă a gestiunii serviciului de transport public de persoane către RAT SRL. Cu drept de recurs în termen de 15 zile de la comunicare“, a fost soluţia pe scurt pronunţată în şedinţa publică din 12 ianuarie 2018 a Tribunalului Dolj. Primăria a făcut, evident, recurs, iar litigiul a ajuns la Curtea de Apel (CA). La primul termen, 5 iunie, cauza a fost amânată prin învoiala părţilor, pentru ca la următorul, în data de 26 iunie, judecata şi procesul să se suspende, conform art. 242, alin. 1, şi art. 411, alin.1, pct.1 din Codul de Procedură Civilă. Cele două articole de lege spun că instanţa poate suspenda judecata când ambele părţi o cer, tot în acest fel putând interveni şi o suspendare voluntară a procesului.
Înainte de a se pronunţa această suspendare, primăria a mai delegat o dată serviciul de transport public în comun către RAT SRL (delegarea din 2016 expirase), tot prin atribuire directă, prin hotărâre de consiliu local. Iniţial, proiectul nu întrunise numărul necesar de voturi pentru a trece în şedinţa ordinară, aşa că executivul a apelat la o şedinţă de îndată, pe 4 iunie, pentru ca firmei deţinute de municipalitate să i se atribuie acest serviciu. Sindicatul RAT a apelat atunci şi la unele tertipuri, organizând un protest spontan în faţa primăriei, cu autobuze care circulau pe strada A.I. Cuza în sunet de claxoane, tocmai pentru a forţa votul. Până la urmă, a fost mult zgomot pentru nimic. Consilierii din opoziţie au atras însă atenţia atunci că noul proiect de delegare a transportului public este identic cu cel din 2016, anulat de Tribunalul Dolj, şi că era mai bine să se fi aşteptat decizia Curţii de Apel.

Înainte de a obţine o nouă delegare a serviciului de transport public, prin hotărâre de consiliu local, SC RAT a organizat un protest spontan, cu autobuze care claxonau prin faţa primăriei

Vara de dinaintea furtunii?

Contactaţi de GdS pentru a oferi mai multe amănunte în legătură cu ultima decizie a CA Craiova, reprezentanţii primăriei au menţionat că nu pot spune mai mult decât ceea ce se menţionează în hotărârea instanţei. În schimb, avocatul Lucian Săuleanu, cel care reprezintă în instanţă firma „Fraţii Bacriz“ SRL, a explicat, pentru GdS, că s-a ales procedura suspendării voluntare a procesului pentru că părţile implicate doresc să rezolve litigiul pe cale amiabilă. „Nu trebuie să existe nicio motivare care să justifice decizia luată. Cele trei părţi implicate în proces vor pur şi simplu să rezolve litigiul pe cale amiabilă. Va fi o întâlnire la Primăria Craiova în acest sens, pentru a se găsi soluţii alternative la acest litigiu. Dacă nu se va găsi, totuşi, nicio variantă de rezolvare a problemei, se poate face o cerere de repunere pe rol a acestui proces, începând din luna septembrie“, a spus Săuleanu. Prin urmare, primăria şi SC „Fraţii Bacriz“ SRL ar avea la dispoziţie două luni să ajungă la o înţelegere pentru ca procesul să nu mai continue. Să fie liniștea de dinaintea furtunii? Rămâne de văzut.

Cum a motivat „Fraţii Bacriz“ cererea de anulare a HCL nr. 168/2016

În concluziile scrise formulate de SC „Fraţii Bacriz“ SRL către Tribunalul Dolj, prin care s-a solicitat anularea actului administrativ reprezentat de HCL nr. 168/2016 emisă de Consiliul Local al Municipiului Craiova, s-a făcut referire, în primul rând, la autoritatea de lucru judecat. Mai exact, la o sentinţă pronunţată de aceeaşi instanţă în 2009 şi rămasă irevocabilă printr-o decizie din 2010 a Curţii de Apel Târgu Mureş, se anula HCL nr. 231/2009 prin care se aprobase gestiunea directă pentru executarea serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate, de către RAT Craiova. Primăria s-a apărat susţinând că HCL nr. 168/2016 a fost adoptată urmare a aplicării Regulamentului CE nr. 1370/2007, iar instanţa de judecată, în soluţionarea primei cauze, nu ar fi analizat speţa din acest punct de vedere.
Firma „Fraţii Bacriz“ a mers însă mai departe şi a apreciat că prin acordarea gestiunii directe către RAT Craiova „s-a denaturat şi împiedicat concurenţa“ şi că primăria trebuia să aleagă altă modalitate de atribuire a serviciului de transport în comun. În plus, hotărârea de consiliu local din 2016 ar fi încălcat art. 7 alin. 1 din Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională „întrucât nu a publicat anunţ pe site-ul propriu, nu l-a afişat la sediu şi nu l-au publicat în presa locală“. În replică, primăria ar fi susţinut în instanţă că „toate acestea nu erau necesare întrucât HCL nr. 168/2016 are caracter individual pentru că priveşte RAT-ul şi deci nu trebuie respectată Legea nr. 52/2003“.
„Prin HCL nr. 168/2016, Consiliul Local Craiova săvârşeşte un exces de putere, întrucât îşi deleagă sieşi acest serviciu public, cu încălcarea tuturor principiilor care sunt menite să asigure şi să garanteze siguranţa şi confortul utilizatorilor, utilizării eficiente a fondurilor etc.“, se mai menţionează în concluziile formulate de SC „Fraţii Bacriz“ SRL către Tribunalul Dolj, în urma cărora instanţa a dat dreptate firmei private de transport public în comun.

Alt proces pe rol între „Fraţii Bacriz“ şi Primăria Craiova, în stand-by

La Tribunalul Dolj mai există un proces pe rol între SC „Fraţii Bacriz“ SRL şi Primăria Craiova, pe seama acordării licenţelor de traseu. Acesta a fost însă suspendat la o zi după suspendarea celui de la Curtea de Apel, pentru că şi în acest caz se aşteaptă rezultatul întâlnirii de la primărie, unde se va încerca rezolvarea litigiului pe cale amiabilă. În această speţă s-a invocat articolul 244 din CPC, care spune că „instanţa poate suspenda judecata când dezlegarea pricinii atârnă în totul sau în parte, de existenţa sau neexistenţa unui drept care face obiectul unei alte judecăţi“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS