21.7 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljAdministrator de bloc, o meserie cu căutare

Administrator de bloc, o meserie cu căutare

Meseria de administrator de bloc atrage din ce în ce mai multe persoane. În Craiova sunt 301 administratori activi, adică sunt angajați la una sau mai multe asociații de proprietari și, recent, încă opt persoane au obținut atestatul de administratori de imobile. „În prezent, în Craiova avem 301 administratori activi și peste 400 de asociații de proprietari“, a declarat Adrian Cosman, viceprimarul municipiului Craiova. Această ocupație presupune frecventarea unor cursuri de specialitate, obținerea unei diplome și ulterior atestatul. Apreciați sau blamați, administratorii de imobile sunt angajați ai asociațiilor, plătiți din buzunarul proprietarilor. Pentru unii, această meserie este un loc de muncă, dar alții se transformă în adevărați tirani, fără să mai dea socoteală angajatorilor, în fapt președintelui și comitetului asociației. „Mulți dintre administratorii angajați la asociațiile de proprietari au ajuns stat în stat. Tocmai din această cauză noi facem mai multe verificări în rândul acestora“, a mai precizat Adrian Cosman.
De ce este căutată meseria de administrator? Dacă ar fi să judecăm după statul de plată al unor asociații de proprietari din Craiova, un administrator avea în 2016 un venit brut de 4.545 de lei, respectiv un venit net de 3.188 de lei. Așa cum este la Asociația de proprietari nr. 8 Lăpuș, de unde ne-a parvenit o listă cu angajații asociației și veniturile lor în anul 2016. Lista a fost solicitată de un locatar Serviciului Asociații din cadrul Primăriei Craiova. Prin urmare, cei atrași de această meserie pot să aibă un salariu atractiv și un loc de muncă asigurat. Totodată, administratorii au posibilitatea să-și suplinească veniturile, încheind contracte individuale de muncă cu mai multe asociații de proprietari. Există și posibilitatea să îndeplinească mai multe funcții în cadrul aceleiași asociați – de administrator, casier și contabil. „Sunt angajată în cadrul a două asociații de proprietari. Sunt administrator și casier, dar și contabil și am un venit de 1.500 de lei de la o asociație și 1.500 de lei de la cealaltă. Practic meseria asta de peste 20 de ani și îmi place ce fac. Trebuie să ai o relație bună cu toți proprietarii, să le dai explicații atunci când îți solicită și să-i lămurești pe locatari. Asta nu înseamnă că nu există printre locatari și persoane nemulțumite“, a precizat Ioana Tudor, administratoarea Asociației de proprietari nr. 2 Spania. În aceeași situație este și administratoarea de la Asociația de proprietari nr. 1 Mircești, care pentru cele trei funcții pe care le îndeplinește în cadrul asociației primește un salariu net de 2.170 de lei. „Administratoarea primește salariul mediu pe economie. Suntem avantajați pentru că aceasta ocupă funcția e casier, administratoare, contabil și se ocupă și de Revisal. Nu suntem ca alte asociații să avem trei angajați cărora să le plătim trei salarii“, a spus Gheorghe Albu, președintele asociației de proprietari.
Administratorul profesionist de imobile trebuie să fie la curent cu ultimele noutăţi de contabilitate, legislaţia muncii, fiscalitate şi legislaţie locativă. El nu va mai avea această ocupaţie fără să deţină atestatul de administrator de imobile. În Craiova, 66 de administratori și-au pierdut atestatul, ultima dintre aceștia fiind administratoarea de la Asociația nr. 26 Brazda lui Novac pentru o delapidare de 500.000 de lei. Trebuie precizat că sunt și administratori care sunt plătiți cu salariul minim pe economie, 1.450 de lei. Este cazul administratorului angajat de SC Madris SRL, o firmă care administrează condominii.

De ce aleg firmele să obțină atestatul de administrator?

Nu mai este o noutate faptul că în Craiova firmele de administrare au câștigat tot mai mult teren în ultimul timp. Pentru a administra condominii, firmele trebuie să aibă măcar un angajat cu atestat de administrator şi să aibă ca obiect de activitate administrare imobile. De asemenea, trebuie să aibă o autorizație eliberată de administrația locală. În plus, firma trebuie să depună o garanție, de exemplu o poliță de asigurare cu răspundere civilă profesională. La ultimul examen organizat de Primăria Craiova au participat 19 persoane, dintre care decât opt au fost admise. Unii dintre aceștia sunt reprezentanții unor firme care deja lucrează cu asociațiile de proprietari. „Am o firmă de administrare condominii. Am ales să obțin atestatul de administrator pentru că e mai bine să știu eu ce se întâmplă și să răspund eu, nu administratorul angajat“, a precizat Marian Adrian Morărașu, reprezentant SC Madris.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS