11.2 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljStrăzi nou asfaltate, cu trotuare mai mari decât carosabilul

Străzi nou asfaltate, cu trotuare mai mari decât carosabilul

Trotuarele străzilor asfaltate recent în cartierul craiovean 1 Mai, zona Pelendava, au o lăţime foarte mare după reabilitare, care, însumată, depăşeşte uneori lăţimea părţii carosabile. Prin urmare, trotuarele generoase folosesc fie pe post de parcări, fie rămân la dispoziţia pietonilor, în timp ce maşinile locatarilor sunt lăsate de-a lungul drumului, acolo unde bordurile sunt prea înalte. În acest ultim caz, circulaţia maşinilor din ambele sensuri este îngreunată. Locatarii se întreabă de ce nu s-au micşorat trotuarele în aşa fel încât să fie accesibile pietonilor, dar să existe şi locuri de parcare, iar drumul să devină astfel „liber“, aşa cum s-a procedat când au fost reabilitate alte străzi din zonă. „Noi lucrăm după proiectul primăriei“, spun constructorii. „Aceste străzi sunt reparate, nu modernizate, şi se lucrează doar pe existent“, este răspunsul autorităţilor locale.

După recenta asfaltare a străzilor şi reabilitare a trotuarelor din cartierul craiovean 1 Mai, zona Pelendava (străzile Dr. Constantin Angelescu, Dr. Ion Augustin, Dr. Victor Gomoiu, Dr. Ştefan Berceanu), locatarii s-au văzut puşi în faţa unei situaţii pe care nu şi-au putut-o explica. Deşi au fost reabilitate de aceeaşi firmă, Delta ACM, în baza acordului-cadru privind repararea străzilor, trotuarelor, aleilor şi parcărilor din oraş încheiat cu Primăria Craiova în 2014, străzile din această zonă arată diferit. Unele au prevăzute locuri de parcare şi trotuare pentru pietoni, la altele trotuarele au circa patru metri lungime şi sunt ocupate mai mult de maşini, iar pietonii sunt obligaţi să circule pe stradă, iar la altele trotuarele sunt prea înalte pentru a putea fi urcate de maşini, aşa că locatarii îşi lasă autovehiculele pe partea carosabilă, de-a lungul drumului. În acest ultim caz, pe stradă nu mai pot trece concomitent două autovehicule, pentru că nu este loc suficient.
Dacă ar fi să însumăm lăţimea trotuarelor unei străzi, rezultatul ar fi egal sau chiar mai mare cu lăţimea părţii carosabile, lucru sesizat şi de un cititor GdS. „În cartierul 1 Mai, pe strada Victor Gomoiu, în urma reabilitării şi asfaltării s-au creat nişte trotuare de patru – cinci metri lăţime pe fiecare parte a străzii, delimitate de nişte borduri înalte, astfel încât nu s-a prevăzut nici o modalitate de parcare pentru maşini. Probabil, maşinile vor parca de-a lungul străzii pe ambele sensuri, astfel încât nu va mai rămâne decât un spaţiu îngust de circulaţie. Tot în acelaşi cartier există şi situaţia inversă – pe strada Nicolae Ionescu Siseşti, foarte circulată pietonal, s-a lăsat un trotuar de 50 cm lăţime, doar pe o parte a străzii!“, ne-a transmis acesta. De aceeaşi părere sunt şi locatarii. „Nu înţeleg de ce nu au micşorat trotuarele ăstea, în aşa fel încât să se lase loc pentru pietoni, dar să existe şi locuri de parcare pentru maşini. Aşa ar fi împăcat pe toată lumea, iar strada ar fi rămas liberă“, a spus un craiovean din cartierul 1 Mai.

„În contractul cu Delta se merge doar pe reparaţii, pe existent“

Într-adevăr, ultimele străzi asfaltate în cartierul 1 Mai, Dr. Constantin Angelescu, Dr. Ion Augustin, Dr. Victor Gomoiu (sectorul cuprins între strada Ion Cantacuzino şi strada Popoveni) şi Dr. Ştefan Berceanu, beneficiază de nişte trotuare generoase, care depăşesc patru metri lăţime. În schimb, alte străzi din aceeaşi zonă, care au fost reabilitate în trecut (perioada 2015 – 2016), au trotuare şi locuri de parcare pentru maşini. Spre exemplu, strada Dr. Ion Cantacuzino, cu care se intersectează celelalte străzi recent asfaltate, are trotuare şi parcări pe ambele părţi, iar strada Dr. Victor Gomoiu, celălalt sector asfaltat în primăvara anului trecut, are, de asemenea, o bucată cu trotuar şi locuri de parcare. Şi porţiunea asfaltată în trecut pe strada Dr. Nicolae Păulescu are trotuar şi locuri de parcare. La fel şi strada Dr. Nicolae Ionescu Siseşti, la care face referire cititorul GdS, chiar dacă aceasta a fost reabilitată în anul 2012.
Şi atunci, pe ce criterii au fost reabilitate străzile din această zonă, din moment ce unele au atât trotuare, cât şi locuri de parcări, iar altele se întrec în lăţimea trotuarelor, care sunt folosite fie de maşini, fie de pietoni? Reprezentanţii Primăriei Craiova spun că, fiind vorba doar de reparaţii, potrivit contractului cu Delta ACM, strada nu se modifică, ci se lucrează pe tiparul existent iniţial. „În contractul cu Delta se merge pe reparaţii, pe existent. Dacă au fost înainte trotuare de patru metri, se fac trotuare tot de patru metri, dacă erau parcări se fac parcări, unde trotuarul era mai îngust, tot aşa va rămâne. Nu se modifică strada, nu se lăţesc sau se micşorează trotuarele. Se lucrează pe existent. Nu este ca la străzile care se modernizează prin programul de investiţii al primăriei, unde lucrările prevăd şi realizarea de trotuare, acolo unde ele nu există, de exemplu“, a explicat Sorin Manda, administratorul public al municipiului Craiova.

Pe unele străzi s-a turnat direct asfaltul

Spusele reprezentantului municipalităţii au fost confirmate de muncitorii care lucrau săptămâna trecută pe strada Dr. Ştefan Berceanu. „Noi lucrăm după proiectul primit de la primărie şi aşa sunt prevăzute trotuarele. Oricum, pe strada asta, de exemplu (Ştefan Berceanu – n.r.), nici nu poţi să faci trotuarele mai înguste, pentru că stâlpii de electricitate sunt aşezaţi la marginea ei. Dacă am micşora trotuarul, ar rămâne stâlpii în stradă şi atunci chiar am fi de pomină“, a spus unul dintre muncitori.
Constructorul mai are de asfaltat în această zonă din cartierul 1 Mai o porţiune din strada Ştefan Berceanu, un sector al străzii Nicolae Păulescu şi câteva alei şi parcări, lucrările urmând să fie reluate de astăzi. Pe unele străzi însă nu s-a mai răzuit suprafaţa existenţă, ci s-a turnat direct asfaltul. Muncitorii spun că nici nu aveau ce să răzuie, pentru că jos era beton, nu asfalt: „Nu răzuim, pentru că jos este beton, nu asfalt. Se dă cu emulsie, se toarnă asfaltul şi se compactează. Asta e procedura“. Potrivit situaţiei privind aleile, străzile, podurile şi parcările din Craiova la sfârşitul anului 2016, străzile Victor Gomoiu, Ion Augustin şi Constantin Angelescu figurează ca fiind din „beton + asfalt“, iar strada Ştefan Berceanu din asfalt. Pe sub asfaltul care se măcinase însă de-a lungul vremii de când nu mai fusese împrospătat, se putea zări, pe strada Berceanu, şi un strat de beton, semn că şi aceasta a fost mai întâi betonată. Pe unde s-a putut (străzi, parcări), muncitorii au răzuit sau spart asfaltul, dovadă grămezile de resturi de asfalt lăsate lângă o platformă de gunoi din capătul străzii Constantin Angelescu (bloc S1) şi care, în mod normal, ar fi trebuit evacuate de construtor din zona de lucru. Străzile nou asfaltate au o garanţie de doi ani.

Diferenţa dintre o stradă asfaltată şi una betonată

Într-o expertiză tehnică întocmită pentru reabilitarea străzii Henry Ford din Craiova, expertul prezintă avantajele şi dezavantajele unei străzi asfaltate, în comparaţie cu una cu îmbrăcăminte din beton de ciment. Strada asfaltată are ca avantaje „o perioadă mai mică de execuţie, un cost mai mic, suprafaţă de rulare mai silenţioasă şi cu rezistenţă mai mare la acţiunea agenţilor de dezgheţare în perioada de iarnă şi intervenţii neprevăzute la utilităţi pe partea carosabilă mai rapide şi mai puţin costisitoare“. Ca dezavantaje, potrivit expertizei, ar fi „lucrări de întreţinere mai dese şi, în general, mai costisitoare şi durată de viaţă mai mică“. În schimb, strada betonată are ca avantaje „lucrări de întreţinere mai rare şi mai puţin costisitoare şi durată de viaţă mai mare“, dar prezintă ca dezavantaje: perioadă de execuţie mai mare, cu probleme de trafic în zonă (blocaje, betonul trebuie protejat de trafic timp de o lună), cost de realizare mai mare, suprafaţă de rulare mai zgomotoasă şi mai puţin confortabilă, rezistenţă mai mică la acţiunea agenţilor de dezgheţare în perioada de iarnă, intervenţiile neprevăzute la utilităţi pe partea carosabilă mult mai greoaie şi foarte costisitoare.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS