Evaluarea pentru elevii de clasa a II-a nu s-a organizat la una din grupele Colegiului „Frații Buzești“ din Craiova, pe motiv că părinții au refuzat testarea copiilor (Foto: Arhiva GdS)
Evaluarea pentru elevii de clasa a II-a nu s-a organizat la una din grupele Colegiului „Frații Buzești“ din Craiova, pe motiv că părinții au refuzat testarea copiilor (Foto: Arhiva GdS)
Evaluarea pentru elevii de clasa a II-a nu s-a organizat la una din grupele Colegiului „Frații Buzești“ din Craiova, pe motiv că părinții au refuzat testarea copiilor (Foto: Arhiva GdS)

Evaluarea elevilor de clasa a II-a, organizată de Ministerul Educației, s-a desfășurat în perioada 10 – 12 aprilie. Elevii unei clase de la Colegiul Național „Frații Buzești“ din Craiova nu au trecut însă prin testele respective, care au rol de diagnoză, pe motiv că părinții au cerut ca micuţii să nu fie testați, spunând că nu este perioada potrivită. Având în vedere că este singurul caz de acest gen de până acum, reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Dolj au precizat că au informat Ministerul Educației Naționale despre situație.

De câțiva ani, Ministerul Educației Naționale organi­zea­­ză evaluări pentru elevii de clasa a II-a, a IV-a și a VI-a pentru verificarea nivelului de cunoștințe acumulate și pentru a face o diagnoză a sistemului de învățământ preuniversitar. Evaluările se derulează după un calendar național unic și cu subiecte elaborate de Ministerul Educației. În acest an școlar, evaluarea elevilor de clasa a II-a a fost stabilită pentru perioada 10 – 12 aprilie. La această evaluare, Colegiul Național „Frații Buzești“ a fost într-o situație neîntâlnită până acum. La o clasă, elevii nu au susținut testele. Conducerea unității școlare spune că testarea nu a fost aplicată pentru că părinții nu au fost de acord. „Învățătoarea a făcut o ședință cu părinții pentru a le prelucra metodologia de evaluare pentru clasa a II-a. La respectiva ședință, care a avut loc pe 6 aprilie, s-a încheiat un proces-verbal prin care părinții au semnat că nu vor ca micuţii să participe la evaluare. Au motivat că nu este perioada potrivită, pentru că sunt prea obosiți și au semnat un tabel“, a precizat directorul Colegiului „Frații Buzești“, Carmen Ștefănescu. Managerul a mai precizat că, imediat ce a fost informat de decizia părinților, i-a mai convocat o dată pentru a lămuri situația. „După ce învățătoarea ne-a prezentat situația am convocat și noi părinții. Am avut o ședință civilizată, prin care le-am explicat că această evaluare se face pentru a vedea cum și-au însușit cei mici cunoștințele, dacă mai este ceva de remediat. Răspunsul dumnealor a fost că sunt de acord să existe și acest tip de evaluare, dar nu vor să se aplice la clasa unde învață copiii lor. Au mai spus că, așa cum la examene naționale precum evaluarea națională sau bacalaureat, prezența nu este obligatorie, nici la aceste testări nu este obligatorie. Nu puteam interveni în nici un fel. Singurul lucru pe care l-am făcut a fost ca în ziua evaluării să ducem testele la clasa învățătoarei, care le-a refuzat, ținând cont de cererea părinților. Cum părinții sunt partenerul școlii și reprezentanții legali ai copiilor, s-a ținut cont de solicitările respective“, a explicat Carmen Ștefănescu. În clasa respectivă învață 25 de copii.

ISJ Dolj: Este prima situație de acest gen și am informat ministerul

Conducerea Inspectoratului Școlar Județean Dolj a precizat că este prima situație de acest gen, dar pentru că nu este specificată obligativitatea acestor teste, singurele măsuri au fost să trimită informare către minister și să ceară cadrului didactic de la clasa respectivă să lucreze subiectele de la teste în activitatea cu elevii.
„Am trimis informare către Ministerul Educației Naționale încă de luni. Nu am primit nici un răspuns. Am solicitat, în schimb, doamnei învățătoare să lucreze testele cu elevii la clasă. Rezultatele testelor nu vor fi centralizate. În documente apare că respectivii elevi au fost absenți la evaluare. Copiii nu au lipsit însă de la școală în zilele respective. Ei au făcut ore, dar nu au participat la evaluarea ministerului“, a precizat inspectorul școlar general adjunct Janina Vașcu. GdS a cerut un punct de vedere pentru acest caz și la Biroul de Presă al Ministerului Educației, iar răspunsul a fost că nici o lege nu specifică faptul că este obligatorie prezența elevilor la testele naționale. „Nici Legea educației și nici metodologia pentru evaluarea națională la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a nu prevăd că este obligatorie prezența elevilor. Aceste evaluări se organizează pentru a monitoriza pregătirea elevilor până la examenul de clasa a VIII-a și pentru a recupera acolo unde este necesar. De altfel, și la evaluarea națională de la clasa a VIII-a participă doar elevii care vor să ajungă la un liceu de top. Probabil că părinții nu vor să știe nivelul de pregătire al copiilor de la clasa respectivă, dar asta nu are nici un efect negativ asupra încheierii situației școlare a copiilor. Este doar o evaluare după model standard. Un elev care evită aceste evaluări ajunge să nu își cunoască nivelul de pregătire“, a precizat reprezentantul Biroului de Presă al Ministerului Educației Naționale. Testele de evaluare națională vor continua pentru elevii de clasa a IV-a, acestea se vor derula în zilele de 3 și 4 mai, iar pentru cei de clasa VI-a pe 10 și 11 mai.