Agenția Națională de Integritate (ANI) a constatat starea de incompatibilitate și existența conflictului de interese de natură administrativă în cazul a 13 foști și actuali aleși locali, iar printre cei care au încălcat legea se numără şi doi foşti consilieri locali din judeţul Olt precum şi doi primari din Mehedinţi.

Astfel, potrivit unui comunicat al ANI, Ristel Lincă, fost consilier local al comunei Izbiceni, şi Florica Costina Ene, fost consilier local al oraşului Corabia, sunt cei doi aleşi din Olt găsiţi incompatibili de inspectorii de integritate.

În perioada 21 iunie 2012 – 25 iunie 2016, Ristel Lincă a deţinut simultan funcția de consilier local şi calitatea de angajat cu contract individual de muncă, în cadrul aparatului propriu al Consiliului Local al comunei Izbiceni. Astfel, fostul consilier local a încălcat dispozițiile art. 88, alin. (1), lit. c) din Legea nr. 161/2003, care prevede că „funcţia de consilier local sau consilier judeţean este incompatibilă cu: (…) calitatea de funcţionar public sau angajat cu contract individual de muncă în aparatul propriu al consiliului local respectiv sau în aparatul propriu al consiliului judeţean ori al prefecturii din judeţul respectiv”.

Florica Costina Ene a fost găsită incompatibilă de inspectorii de integritate pentru că, în timp ce era consilier local al oraşului Corabia, firma soţului său a încheiat un contract de servicii cu administraţia locală. „În perioada exercitării mandatului de consilier local, S.C. Ene Procons S.R.L. (societate comercială în cadrul căreia soțul persoanei evaluate deține calitatea de asociat unic și administrator) a încheiat un contract de servicii în valoare de 25.000 lei (fără TVA), cu orașul Corabia”, se arată în comunicatul ANI.

Persoana evaluată a încălcat, astfel, dispozițiile art. 90, alin. (1) și (2) coroborat cu art. 92, alin.(1) din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „(1) Consilierii locali şi consilierii judeţeni care au funcţia de preşedinte, vicepreşedinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administraţie sau cenzor ori alte funcţii de conducere, precum şi calitatea de acţionar sau asociat la societăţile comerciale cu capital privat sau cu capital majoritar de stat ori cu capital al unei unităţi administrativ-teritoriale nu pot încheia contracte comerciale de prestări de servicii, de executare de lucrări, de furnizare de produse sau contracte de asociare cu autorităţile administraţiei publice locale din care fac parte, cu instituţiile sau cu regiile autonome de interes local aflate în subordinea ori sub autoritatea consiliului local sau judeţean respectiv ori cu societăţile comerciale înfiinţate de consiliile locale sau consiliile judeţene respective. (2) Prevederile alin. (1) se aplică şi în cazul în care funcţiile sau calităţile respective sunt deţinute de soţul sau rudele de gradul I ale alesului local”. De asemenea, art. 92, alin (1) din Legea nr. 161/2003, prevede că „Încălcarea dispoziţiilor art. 90 atrage încetarea de drept a mandatului de ales local la data încheierii contractelor”.

Totodată, potrivit ANI, Emanoil Petrişor Creţescu, actual primar și fost viceprimar al comunei Husnicioara, județul Mehedinți, s-a aflat la rândul lui în stare de incompatibilitate.

În perioada 26 iunie 2012 – 30 iulie 2014, acesta a deţinut simultan funcţia de viceprimar şi calitatea de comerciant persoană fizică în cadrul Crețescu I. Emanoil – Petrișor Persoană Fizică Autorizată, iar în perioada 06 aprilie 2015 – 05 iunie 2016, a deţinut simultan funcţia de viceprimar şi calitatea de comerciant persoană fizică în cadrul Crețescu Emanoil – Petrișor Persoană Fizică Autorizată, încălcând astfel dispozițiile art. 87, alin. (1), lit. g) din Legea nr. 161/2003.

De asemenea, Jean Rogoveanu, primar al comunei Gogoşu, județul Mehedinți, s-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 18 iunie 2012 – 09 septembrie 2013, când a deținut simultan funcția de primar și pe cea de administrator al S.C. Jeacos Laguna S.R.L., încălcând astfel dispozițiile art. 87, alin. (1), lit. d) din Legea nr. 161/2003.

ANI precizează că persoanele evaluate au fost informate despre declanșarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum și drepturile de care beneficiază – de a fi asistate sau reprezentate de un avocat și de a prezenta date sau informații pe care le consideră necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris.