16.2 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljAutostrada Craiova - Pitești, pierdută sau abandonată?

Autostrada Craiova – Pitești, pierdută sau abandonată?

Autostrada Craiova - Pitești, un obiectiv încă în ceață în ceea ce privește finanțarea
Autostrada Craiova – Pitești, un obiectiv încă în ceață în ceea ce privește finanțarea

Ministerul Transporturilor (MT), primul în măsură să lămurească dacă există sau nu finanțare pentru obiectivul „Autostrada Craiova – Pitești“, nu a putut să ofere un răspuns concret. Deși a înaintat mai multe sume privind această investiție drept credite bugetare și credite de angajament pe anul 2017, acestea erau, de fapt, propuneri din partea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru bugetul de stat. MT mai susține că autostrada se regăsește pe lista obiectivelor finanțate din FEDR (Fondul European de Dezvoltare Regională), dar nu ne-a putut oferi sumele concrete prinse în buget doar pentru Autostrada Craiova – Pitești. În schimb, ministerul a lămurit problema celor 161.000 de lei care apar în bugetul său la fișa obiectivului: o greșeală de redactare. Banii respectivi erau pentru analiza realizării autostrăzii în regim de concesiune, cum fusese proiectul inițial lansat în 2013. Acea procedură a fost anulată în noiembrie 2016, însă suma ar fi rămas prinsă în mod eronat în buget.

Autostrada Craiova – Pitești pare un obiectiv în ceață, dacă este să ne luăm după sumele trecute în bugetul de stat și cele menționate în bugetul Ministerului Transporturilor, forul care ar trebui să aibă creionate toate detaliile despre această investiție. Dacă în bugetul de stat pe anul 2017, publicat în Monitorul Oficial, nu se face nici o referire expresă la autostrada Craiova – Pitești, ci sunt prevăzuți doar banii de la capitolul „Transporturi“, la modul general, în bugetul MT singura referire la autostradă apare la finalul documentului de aproximativ 400 de pagini. Autostrada Craiova – Pitești este trecută aici ca „Drum expres Craiova – Pitești și legăturile la drumurile existente“, cu suma de 161.000 de lei, pentru anul 2017. Nici o altă estimare de fonduri până în anul 2020.
Mai mult, execuția autostrăzii este menționată ca începând din anul 2021. „Data începerii investiției (lună/an) – 04/2021, data programată a terminării – 04/2023, valoare rămasă de finanțat la 31.12.2016: 3.872.041.000 lei“, sunt informațiile care apar în bugetul MT, la fișa obiectivului. Cum Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a scos la licitație, de pe data de 6 decembrie 2016, revizuirea Studiului de Fezabilitate și Elaborarea Proiectului Tehnic pentru Autostrada Pitești – Craiova, cu o valoare estimată de minimum 39,4 milioane de lei și maximum 46,5 milioane de lei, sume fără TVA, GdS a încercat să afle dacă în 2017 există prevăzuți în bugetul de stat acești bani și dacă, până la urmă, această investiție are finanțare.

MT vorbește de intenții și după publicarea bugetului de stat

Primul în măsură să lămurească existența sau nu a finanțării pentru autostrada Craiova – Pitești este Ministerul Transporturilor, de la care GdS a și solicitat un punct de vedere oficial. Răspunsul, transmis pe 27 februarie, nu a clarificat însă situația. Ministerul a menționat că obiectivul „Autostrada Craiova – Pitești“ este prevăzut în cadrul Master Planului General de Transport al României aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 666/2016, și a oferit indicatorii deja cunoscuți (lungime: 124,3 km; perioadă de programare: 2014 – 2020; valoare estimată: 899.41 milioane de euro; cost mediu/km: 7,24 milioane de euro).
Când a ajuns la capitolul finanțare, MT a transmis GdS doar propunerile Companiei de Administrare a Infrastructurii Rutiere pentru acest obiectiv și faptul că aceasta „va întreprinde toate măsurile necesare introducerii în cadrul bugetului de stat pentru anul 2017 a proiectului menționat“. „La nivelul Ministerului Transporturilor şi CNAIR SA s-au purtat discuţii privind stabilirea realizării acestei autostrăzi, inclusiv variantele de ocolire (VO) Slatina şi Balş sau fără includerea acestora, construcţia lor luându-se în calcul a se realiza şi separat. Astfel, în cadrul Bugetului de Stat pentru anul 2017, CNAIR a cuprins: valoarea de 18.759.000 de lei (Credite Bugetare) și 46.898.000 de lei (Credite de Angajament) pentru proiectul «Sprijin pentru elaborarea documentației tehnico-economice aferente proiectului de infrastructură rutieră pentru Autostrada Pitești – Craiova (fără VO Slatina – Balș)», şi valoarea de 17.131.000 de lei (Credite Bugetare) și 48.946.000 de lei (Credite de Angajament) pentru proiectul «Sprijin pentru elaborarea documentației tehnico-economice aferente proiectului de infrastructură rutieră pentru VO Slatina – Balș (sector din A12 Pitești – Craiova)». În urma discuțiilor purtate între reprezentanții CNAIR și direcțiile de specialitate din cadrul MT s-a stabilit tratarea ca un singur proiect de investiții unitar – «Autostrada Pitești – Craiova» – a celor două obiective de investiții“, a fost răspunsul Ministerului Transporturilor.
Acesta a mai menționat că, în continuare, CNAIR a solicitat Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene „analizarea și avizarea de principiu pentru introducerea în cadrul Bugetului de Stat pe anul 2017 a Formularului Cod F1 pentru proiectul «Sprijin pentru elaborarea documentației tehnico-economice aferente proiectului de infrastructură rutieră pentru Autostrada Pitești – Craiova (inclusiv variante de ocolire pentru orașele Slatina și Balș)»”. „Ulterior aprobării Formularului Cod F1 de către MDRAPFE, CNAIR va întreprinde toate măsurile necesare introducerii în cadrul Bugetului de Stat pentru anul 2017 a proiectului menționat“, se mai arată în răspunsul MT. Din câte se observă, Ministerul Transporturilor vorbește despre intențiile CNAIR la zece zile după publicarea bugetului, având în vedere că răspunsul a venit pe 27 februarie, iar Legea bugetului de stat pe anul 2017 a apărut în Monitorul Oficial pe 17 februarie.

Cei 161.000 de lei prevăzuți pentru autostradă, eroarea din bugetul MT

Informațiile de la minister nu lămuresc însă dilema. Există, până la urmă, bani în bugetul de stat pentru „Autostrada Craiova – Pitești“? S-au concretizat în vreun fel demersurile CNAIR despre care a tot pomenit Ministerul Transporturilor? Sunt întrebări pe care GdS a continuat să le adreseze MT pentru a afla situația exactă a unui proiect de importanță majoră pentru Oltenia. „Autostrada Pitești – Craiova se regăsește în cadrul Programelor din FEDR pentru care sunt prevăzute, per total MT, 86.962.000 de lei credite bugetare și 421.559.000 de lei credite de angajament“, a precizat Ministerul Transporturilor într-un răspuns ulterior. Dar și în acesta se vorbește apoi de aceleași sume pe care le-a pomenit inițial: 18.759.000 de lei (Credite Bugetare) și 46.898.000 de lei (Credite de Angajament), respectiv 17.131.000 de lei (Credite Bugetare) și 48.946.000 de lei (Credite de Angajament).
Sumele respective sunt trecute și de CNAIR în „Programul de dezvoltare a Infrastructurii de transport rutier (autostrăzi, variante ocolire localități)“, la programe FEDR – Titlul 58, la „Autostrada Pitești – Craiova“. Aici mai apar sume de bani și la estimările pe anul 2018, și anume 18.759.000 de lei pentru autostradă, fără varianta de ocolire Slatina – Balș, respectiv 31.815.000 de lei, credite bugerate pentru Varianta de ocolire a municipiului Slatina. Dar și acestea sunt, de fapt, solicitări ale CNAIR, nu bani prevăzuți expres în bugetul de stat la capitolul „Transporturi“ pentru autostrada Craiova – Pitești. În bugetul de stat publicat în Monitorul Oficial, la capitolul Transporturi, Titlul 58, la FEDR pe 2017 apare suma de 1.385.857.000 de lei, din care: finanțare națională – 287.581.000 de lei, finanțare externă nerambursabilă – 874.918.000 de lei, cheltuieli neeligibile – 223.358.000 de lei. Nici o vorbă despre autostradă. Nici măcar de banii pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate și Elaborarea Proiectului Tehnic, pentru care există licitație în derulare. Dacă Ministerul Transporturilor nu ne-a lămurit, am încercat să aflăm măcar de la Ministerul Finanțelor dacă există bani pentru autostrada Craiova – Pitești și unde sunt ei prevăzuți, dar la solicitarea trimisă pe data de 2 martie nu am primit încă un răspuns.
Din corespondența cu MT am deslușit măcar misterul celor 161.000 de lei, singurii bani care apar în bugetul ministerului acolo unde se face referire la autostradă. Iar concluzia a fost aceea că totul a fost o eroare. Potrivit celor din minister, banii respectivi erau prevăzuți „pentru a analiza posibilitatea realizării obiectivului Craiova – Pitești în regim de concesiune”. În proiectul inițial privind autostrada, demarat în 2013, era vorba de atribuirea unui contract de concesiune de lucrări privind proiectare, construcție, finanțare, operare și întreținere drum expres/autostradă Craiova – Pitești. CNAIR a solicitat încă din noiembrie 2016 anularea procedurii respective de achiziție publică, dar banii pentru analiză ar fi rămas prinși, din greșeală, și în bugetul pe 2017. „Această sumă (161.000 lei – n.r.) urmează a fi redistribuită la alte obiective de investiții“, au explicat oficialii MT. Eroarea nu a fost însă și remediată, pentru că suma respectivă apare în continuare în bugetul Ministerului Transporturilor.

Termenul pentru depunerea ofertelor, prelungit a patra oară

Faptul că MT este în urmă cu datele se observă și din răspunsurile trimise GdS. Pe 27 februarie, ministerul preciza că „procedura de atribuire a contractului pentru «Autostrada Pitești – Craiova» (inclusiv variante de ocolire pentru orașele Slatina și Balș) este în derulare, iar deschiderea ofertelor pentru faza SF, prevăzută iniţial pentru data de 08.02.2017, a fost decalată pentru data de 02.03.2017, din cauza numeroaselor solicitări de clarificare ale potenţialilor ofertanţi la procedura de achiziţie“. La data răspunsului, termenul de primire a ofertelor se prelungise deja până la 16 martie. Ulterior, termenul a suferit o nouă prelungire, a patra de la lansarea licitației. Potrivit anunțului actual din SEAP, data-limită de depunere a ofertelor pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate și Elaborarea Proiectului Tehnic este 30 martie. Sunt însă șanse mari ca și acest ultim termen să se prelungească, pentru că în derularea licitației a apărut deja o contestație, iar firma care a depus-o solicită, pe lângă o serie de clarificări, suspendarea procedurii de atribuire până la soluționarea contestației și prelungirea perioadei de primire a ofertelor.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS