11.4 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCenturile ocolitoare din Oltenia, un chin pentru constructorii italieni

Centurile ocolitoare din Oltenia, un chin pentru constructorii italieni

Centura Craiova Sud a fost recepționată și dată în folosință pe 6 decembrie (Foto: arhiva GdS)
Centura Craiova Sud a fost recepționată și dată în folosință pe 6 decembrie (Foto: arhiva GdS)

Ce au în comun variantele de ocolire Craiova Sud, Caracal și Târgu Jiu? La toate trei, execuția s-a prelungit cu mult peste termenul inițial din contract și la toate au lucrat sau lucrează încă firme italiene. Dacă Centura de Sud a Craiovei a fost recepționată și dată în folosință pe 6 decembrie, după 41 de luni de execuție, centura Caracalului a primit un nou termen – mai 2017, în timp ce lucrările de la varianta de ocolire a orașului Târgu Jiu au ajuns abia la sfert, după doi ani de la începerea lor. La anul vor demara lucrările și la centura ocolitoare a Balșului, care face parte din autostrada Craiova – Pitești, și care, potrivit CNAIR, ar trebui finalizată în 2018.

Firmele italiene și-au cam prins urechile în realizarea centurilor ocolitoare din Oltenia, din moment ce proiectele au înregistrat sau încă înregistrează mari întârzieri. Asocierea SECOL (Societa Edile Construzioni e Lavori SpA) & SECOL România SRL a reușit să finalizeze recent varianta ocolitoare Craiova Sud, după 41 de luni. Tot SECOL este cea care trebuie să ducă la capăt centura ocolitoare a Caracalului, care, conform contractului, trebuia să fie gata în octombrie 2015, în timp ce italienii de la Collini Lavori SpA au realizat, în 26 de luni, abia 28% din varianta de ocolire Târgu Jiu.
După ani de chin și termene mereu depășite, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a dat în folosință, pe 6 decembrie, Centura de Sud a Craiovei, în aceeași zi fiind semnat și procesul-verbal de recepție a lucrărilor. „Comisia de recepție, în urma constatărilor făcute, propune admiterea recepției la terminarea lucrărilor pentru contractul având ca obiect construcția variantei de ocolire Craiova Sud. Observaţiile comisiei consemnate în procesul-verbal, precum şi toate documentele tehnice din cartea construcţiei certifică respectarea parametrilor de calitate a proiectului“, se arată într-un comunicat recent la CNAIR.
Cu toate acestea, drumul de 6,3 km care face legătura între DN 6 Craiova – Caracal și DN 65 Craiova – Slatina – Pitești și care a costat 35,9 mi­lioane de lei (fără TVA) nu a fost exemplar, dovadă faptul că recepția s-a încheiat cu obiecții și că firma de construcții va mai avea de făcut unele remedieri. CNAIR a precizat însă, într-un răspuns oferit GdS, că lucrările de remediere a deficiențelor pe care le mai are de făcut antreprenorul sunt în afara părţii carosabile şi că nu afectează traficul, termenul stabilit pentru remediere urmând să nu depăşească 90 de zile calendaristice, potrivit legii.
Nu ar fi însă prima dată când constructorul trebuie să revină la lucrările executate și să le refacă. Varianta de ocolire Craiova Sud a fost refăcută integral anul acesta, pe o porțiune de 500 de metri, din cauza unor fisuri apărute în asfalt. Pentru asta s-a și făcut o expertiză tehnică, în urma căreia s-a constatat că „apariţia fisurilor a fost consecinţa nerespectării proiectului tehnic iniţial de către antreprenor“, după cum a menționat Compania. Având legea de partea sa, CNAIR a solicitat constructorului refacerea asfaltului pe cheltuiala sa și, deși au existat discuții aprinse pe acest subiect între cele două părți, până la urmă firma italiană a acceptat să suporte integral costul remedierilor făcute în toamnă.

Varianta de ocolire Caracal are un nou termen: mai 2017

Lucrările la varianta de ocolire Caracal vor continua și anul viitor (Foto: arhiva GdS)
Lucrările la varianta de ocolire Caracal vor continua și anul viitor (Foto: arhiva GdS)

Cu amânări repetate în ceea ce privește termenul de finalizare a lucrărilor se confruntă și varianta de ocolire a municipiului Caracal, un proiect în valoare de 42 de milioane de lei (fără TVA) la care lucrează tot italienii de la SECOL (Societa Edile Construzioni e Lavori SpA). Lucrările la drumul de 10,3 km au început în octombrie 2014 și ar fi trebuit finalizate în 12 luni. În 2016, CNAIR a înaintat mai multe termene, mai, august și decembrie (dată care apare și pe site-ul Companiei), dar nici unul nu a fost respectat. Mai nou, data estimată pentru recepția lucrărilor este 30 mai 2017, potrivit unui răspuns trimis GdS de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Tot aici se mai menționează că stadiul lucrărilor la centura ocolitoare a Caracalului este de 92% și că mai sunt de executat lucrări de mutare/relocare a reţelelor de utilităţi electrice, de aşternere a stratului de uzură pe o suprafață de 62% din drum, lucrări ce ţin de siguranţa circulaţiei (parapet, marcaj rutier, indicatoare) și lucrări la giratoriul de la km 0.
De altfel, pentru realizarea sensurilor giratorii care racordează varianta de ocolire la DN 6 Craiova – Caracal – Alexandria s-a acordat din nou o extensie de timp, de data asta până în primăvara anului viitor. Tot pentru acest lucru se prelungise termenul și în 2016, dar lucrările nu s-au putut realiza. De-a lungul timpului, CNAIR a pus întârzierea proiectului și pe seama expertizei tehnice a lucrărilor executate în cadrul contractului inițial, care a fost ulterior reziliat, și a obținerii cu întârziere a certificatului de descărcare arheologică pentru cele două situri aflate pe amplasamentul lucrării. Contractul inițial a aparținut firmei Romstrade, dar a fost reziliat pe 4.12.2012 din cauza „neîndeplinirii de către antreprenor a obligațiilor contractuale (procent fizic scăzut față de cel declarat, neîndeplinirea înștiințărilor de remediere etc.)“, după cum a motivat compania la acea dată.

Varianta de ocolire Târgu Jiu, executată în proporție de 28%

La varianta de ocolire Târgu Jiu s-a ajuns la sfert cu lucrările, după doi ani de la începerea lor (Foto: arhiva GdS)
La varianta de ocolire Târgu Jiu s-a ajuns la sfert cu lucrările, după doi ani de la începerea lor (Foto: arhiva GdS)

Dacă la varianta de ocolire Caracal lucrările par să aibă șanse să se încheie până la urmă în prima parte a anului viitor, cu varianta de ocolire Târgu Jiu lucrurile nu sunt deloc clare. Cei 20 de kilometri de drum la care lucrează firma italiană Collini Lavori SpA și pentru care au fost alocați peste 151 de milioane de lei (fără TVA), s-ar afla, potrivit CNAIR, la un stadiu de execuție de 28%. „Progresul fizic în ceea ce priveşte construcţia variantei de ocolire Târgu Jiu este de 28%. Lucrările rămase de executat ţin de terasamente, suprastructură drum, lucrări de artă, relocare şi protecţie utilităţi etc.“, se specifică
într-un răspuns trimis GdS.
Lucrările la acest obiectiv au început în octombrie 2014 și trebuia finalizate în doi ani, conform contractului. Octombrie 2016 a trecut, iar centura abia a depășit un sfert din execuție. Mai mult, la cum au evoluat lucrurile până acum, CNAIR evită să se pronunțe în privința datei când vor fi gata lucrările. „CNAIR SA evaluează impactul asupra proiectului, urmare a evenimentelor ce au împiedicat derularea acestuia conform estimărilor iniţiale“, a fost răspunsul Companiei. Printre motivele întârzierii, specificate pe site-ul CNAIR, se numără mobilizarea deficitară a constructorului, interferența proiectului cu imobile (construcții), identificarea unor rețele de utilități suplimentare și a șapte situri arheologice pe amplasamentul lucrării și obținerea de către un petent a unei Ordonanțe Președințiale de suspendare a lucrărilor pe o parte din amplasament. Mai exact, este vorba de zona Amaradia, unde se aflau mai multe imobile care trebuia expropriate, și pentru care s-a solicitat chiar anularea autorizaţiei de construire a centurii. CNAIR a obținut însă în instanță o decizie definitivă, la Înalta Curte de Casație și Justiție, iar lucrările au putut fi reluate. Din ultimele date oferite de reprezentanții Secţiei Târgu Jiu a Drumurilor Naţionale, lucrările la podurile şi pasajele centurii s-ar fi încadrat în ultimul grafic de execuție, angajaţii firmei italiene reuşind să finalizeze cele mai dificile lucrări de infrastructură de până acum.
Proiectul de la Târgu Jiu presupune realizarea unei variante de ocolire atât prin estul oraşului, cât şi prin vestul acestuia. Varianta est va asigura legăturile între Filiaşi (DN 66), Râmnicu Vâlcea (DN 67) şi Petroşani (DN 66) și are o lungime de 14,9 km, în timp ce varianta vest asigură legăturile între Filiaşi (DN 66), Drobeta Turnu Severin (DN 67) și Băile Herculane (DN 67D) și are o lungime de 5 km. Obiectivul cuprinde lucrări de amploare, cum ar fi poduri peste Jiu, Amaradia şi calea ferată, şi două pasaje supraterane construite peste DN 67.

Varianta de ocolire Balş ar trebui finalizată în 2018

Altă centură ocolitoare care se va construi în Oltenia va fi și cea a Balșului, despre care CNAIR susținea, la un moment dat, că va fi executată în regie proprie. Într-un răspuns oferit GdS, Compania a precizat că „varianta de ocolire Balş face parte din autostrada Craiova – Piteşti, care are o lungime de aproximativ 124 km, din care varianta de ocolire Slatina – Balş (sector din A12 Craiova – Piteşti) la nivel de autostradă are o lungime de 39,48 km“. Cei aproape 40 km de care vorbește CNAIR se referă însă la întregul tronson Balș – Slatina, dar numai costurile centurii care va ocoli Balșul pentru a face legătura cu autostrada ar fi suportate de Companie. Potrivit acesteia, construirea variantei de ocolire Balş va începe anul viitor și se va încheia în 2018. „Documentaţia pentru achiziţia publică a contractului „Revizuire Studiu de Fezabilitate şi Elaborare Proiect Tehnic pentru autostrada Craiova – Piteşti“ a fost validată de către ANAP, anunţul de participare fiind publicat în SEAP. Calendarul de implementare pentru varianta de ocolire Balş este după cum urmează: an demarare procedură pentru achiziţie SF – 2016; an de începere a lucrărilor – 2017; an de finalizare a lucrării – 2018“, a precizat Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS