12 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljAbonamentele de transport rutier pentru elevi, decontate integral

Abonamentele de transport rutier pentru elevi, decontate integral

Guvernul a stabilit tarifele pentru abonamentele elevilor care nu beneficiază de transport cu microbuze școlare și fac naveta cu operatori de transport rutier
Guvernul a stabilit tarifele pentru abonamentele elevilor care nu beneficiază de transport cu microbuze școlare și fac naveta cu operatori de transport rutier

Guvernul a reglementat în ședința de miercuri tarifele maxime pentru abonamentele elevilor ce pot fi practicate de operatorii de transport rutier. Acestea variază de la 10 lei fără TVA pe o distanță minimă de trei kilometri și pot ajunge până la maximum 174 de lei fără TVA pentru distanța maximă de 50 de kilometri. În prezent, prețul abonamentelor este fixat de fiecare operator de transport rutier. În județul Dolj există situații în care un elev plătește pentru o distanță de 41 de kilometri prețul de 140 de lei pe lună, iar altul, pe aceeași distanță, dar pe altă rută – 294 de lei. 

Peste 125.000 de elevi au făcut în anul școlar anterior naveta pentru a ajunge la școală. În general, elevii navetiști sunt cei care frecventează învățământul profesional și liceal. Costurile privind transportul sunt fixate de operatorii de transport rutier. Guvernul a adoptat miercuri o hotărâre prin care stabilește însă tarifele maxime ale abonamentelor pentru elevi în funcție de distanță. Acestea sunt cuprinse între 10 lei fără TVA, pentru distanța minimă de 3 kilometri și maximum 174 de lei fără TVA, pentru distanța maximă de 50 de kilometri. Sumele aferente fiecărei distanțe în interiorul acestui ecart 3-50 kilometri și metodologia de calcul a acestor tarife au fost aprobate de guvern în ședința de miercuri. „Reglementarea unui tarif maximal se impunea în condițiile în care tarifele practicate de operatorii de transport public au variații foarte mari pentru aceeași distanță, prețurile maxime fiind și de până la 13 ori mai mari decât prețurile minime“, se arată în comunicatul guvernului.
Actul normativ adoptat miercuri este complementar ordonanței de urgență aprobată în luna octombrie, prin care operatorii de transport rutier sunt obligați să emită abonamente pentru transportul elevilor, decontate integral din bugetul de stat pentru distanțe de până la 50 de kilometri. Contractele de transport în curs, valabil încheiate, în baza cărora sunt practicate anumite tarife pentru serviciile publice de transport a elevilor, nu pot fi modificate până la ajungerea la termen decât prin acordul părților. Tarifele maxime pentru abonamentele de transport școlar sunt valabile până la 1 septembrie 2017. „Ulterior, autoritățile competente în domeniu vor efectua o analiză amănunțită în vederea actualizării de către guvern a nivelului tarifelor în funcție de noile costuri ale companiilor de transport, precum și pentru a se stabili dacă există zone omogene din punct de vedere al condițiilor specifice furnizării serviciului de transport, care să justifice stabilirea de tarife diferențiate“, se precizează în comunicatul guvernului.

În Dolj, variații de peste 150 de lei pentru aceeași distanță

Potrivit noii metodologii adoptate de guvern, un elev ar trebui să plătească 174 de lei plus TVA 20%, adică maximum 208,8 lei pe lună pentru un abonament aferent unei distanțe de maximum 50 de kilometri. În Dolj, în unele situații, un astfel de preț este perceput însă pe o distanță de 30 de kilometri, fapt ce reiese din decontările pe care le fac unitățile școlare. „Pentru traseul Craiova – Puțuri, distanța fiind de 30 de kilometri, elevul plătește 200 de lei, pe traseul Craiova-Foiești, distanța este de 22 de kilometri, iar elevii plătesc 148 de lei. Pentru o distanță de doar 11 kilometri Craiova-Breasta, abonamentul costă 120 de lei. Pe distanțele de peste 40 de kilometri, abonamentul trece de 200 de lei. Și vă dau și exemple. Pe ruta Craiova-Giubega, pe distanța de 47 kilometri, abonamentul costă 250 de lei, iar pentru ruta Craiova- Țiu, pentru 41 de kilometri, abonamentul este 294 de lei“, a precizat Ion Daniel, directorul Colegiului „Ștefan Odobleja“ din Craiova. Pentru distanța de 41 de kilometri, însă, alt elev plătește 150 de lei. „Pe ruta Craiova- Castranova, distanța este de 41 de kilometri și abonamentul costă 140 de lei pe lună. Fiecare operator are propriul preț. Avem însă exemple când pe distanțe mai mici se plătește mai mult. De exemplu, pentru Craiova – Negoiești, distanța este de 28 de kilometri, dar elevul achită tot 140 de lei, cât plătește și cel care parcurge 41 de kilometri. Pentru distanța Craiova -Rojiște, de 34 de kilometri, abonamentul costă 216 lei. Pentru distanța Craiova – Salcia, de 36 de kilometri, abonamentul este de 220 de lei, mai scump decât abonamentul pentru 47 de kilometri, pe distanța Craiova -Ghizdăvești, care costă 210 lei pe lună“, a spus Ionuț Bistriceanu, directorul Colegiului Tehnic Energetic din Craiova. Altă școală, alte exemple. La Liceul Tehnologic „George Bibescu“ din Craiova, potrivit directorului Petre Cauc elevii plătesc pe distanță de 17 kilometri – 150 de lei, în schimb pentru o distanță de 11 kilometri, abonamentul este de 120 de lei pe lună. Pe două rute diferite, dar de câte 36 de kilometri, un elev plătește 170 de lei, iar altul 185 de lei“. Elevii nu își recuperează încă integral banii. Directorii liceelor din Craiova spun că au decontat doar cheltuielile de transport aferente lunii septembrie și au aplicat Ordonanța nr. 29/2013 prin care se acordă elevului suma de 26 de lei pentru trei kilometri, iar pentru distanțe mai mari se adaugă doi lei pentru fiecare kilometru. De decontarea integrală a transportului au beneficiat doar cei care s-au deplasat pe distanțe mai mari de 50 de kilometri, în limita a opt deplasări dus-întors.
Potrivit reprezentanților Biroului de presă al Ministerului Educației, „noua metodologie prin care se stabilesc prețurile maximale pe care le pot percepe operatorii de transport rutier pentru abonamentele elevilor va intra în vigoare imediat ce va fi publicată în Monitorul Oficial. Măsura a fost luată având în vedere că România este a treia țară din Uniunea Europeană în ceea ce privește părăsirea timpurie a școlii, 19,1% din populația de 18-24 de ani, rată care a crescut de la 17,3% în 2013. De asemenea, s-a avut în vedere și faptul că unul din cinci elevi din învățământul secundar superior face naveta pentru a ajunge la ore, peste jumătate din populația cu vârsta cuprinsă între 15-19 ani locuiește în mediul rural, iar liceele și școlile profesionale sunt situate în general în zona urbană“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS