16.7 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCultura craioveană, în pragul unui nou scandal

Cultura craioveană, în pragul unui nou scandal

Vlad Drăgulescu, un actor grăbit să fie manager la Filarmonica „Oltenia“
Vlad Drăgulescu, un actor grăbit să fie manager la Filarmonica „Oltenia“

Administrația PSD a Craiovei păstrează în fruntea instituțiilor de cultură ale orașului managerii instalați în perioada 2012-2013, în ciuda faptului că sub conducerea lor municipiul a fost eliminat din competiția „Capitală Europeană a Culturii 2021“. Afacerea „Craiova Culturală“ este investigată la această oră de procurorii DNA. Cu toate acestea, șefii instituțiilor de cultură semnează pe bandă rulantă noi contracte de management, fără să mai participe la vreun concurs. Care este rețeta prin care funcțiile-cheie din cultura craioveană sunt blocate de acești oameni și cât de legal este totul citiți în cele de mai jos.

Este legal ca filarmonica să aibă ca șef un actor?

Primul președinte al Asociației „Craiova Capitală Europeană a Culturii 2021“ a fost Vlad Drăgulescu, managerul Filarmonicii „Oltenia“. El a devenit manager al filarmonicii în urma unui concurs organizat în perioada 27 noiembrie – 5 decembrie 2012. Rezultatul final al concursului de proiecte a fost aprobat prin HCL nr. 299/2012, managerul fiind numit în funcție prin dispoziție de primar (nr. 11454/27 decembrie), începând cu data de 3 ianuarie 2013, pentru un mandat de trei ani. La data concursului, managementul instituțiilor de cultură era reglementat de OUG nr. 189/2008. Printre condițiile de concurs, ordonanța prevedea (art. 3, lit. c.) că managerul trebuie să îndeplinească cumulativ mai multe condiții.
Printre acestea, și „condițiile de studii, de pregătire culturală și de experiență managerială, precum și alte condiții solicitate de autoritate“.
La șase luni după ce Drăgulescu a fost instalat în funcție, OUG nr. 189/2008 a fost modificată și completată prin OUG nr. 68/2013. Condiția privind studiile a devenit mai explicită, în sensul că managerul trebuie să întrunească „condițiile de studii universitare de licență, absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă în domeniul de activitate al instituției“. Or, Managerul Vlad Drăgulescu este licențiat în Arte, domeniul Teatru, specializarea Artele spectacolului de Teatru – Actorie. Întrebarea care decurge de aici este următoarea: este legal ca filarmonica să fie condusă de un actor? Răspunsul va fi dat de justiție, deoarece primăria a fost dată în judecată pe această temă de directorul artistic al filarmonicii, Mihai Ungureanu. În instanță, primăria îl apără pe Drăgulescu și încearcă să arate că acesta are studii în domeniul de activitate al filarmonicii. Primăria susține că Filarmonica „Oltenia“ este „o instituție de cultură care organizează și desfășoară activități cultural artistice sau oferă servicii în domeniul culturii“, conform OUG nr. 189/2008. Studiile lui Drăgulescu s-ar înscrie, ca și studiile în domeniul muzical, în aceeași ramură de științe – arte, precum și în același domeniu fundamental – „Științe umaniste și Arte“, conform HG nr. 575/2915. Pe scurt, actorul este un artist, la fel ca muzicianul. Dimpotrivă, avocatul maestrului Ungureanu arată că legea este exactă, făcând distincție între diferitele domenii ale artelor. El invocă în sprijinul său OG nr. 21/2007 (art.1), care face distincție între instituțiile de spectacole (art. 5) și cele de concerte (art. 6).
Filarmonica „Oltenia“ este instituție de concerte. Ea se deosebește de Teatrul Național „Marin Sorescu“ spre exemplu, care este o instituție de spectacole. De altfel, prin Regulamentul de organizare și funcționare, filarmonica este „o instituție publică de concerte, cu personalitate juridică, având ca principal obiect de activitate organizarea de concerte, recitaluri și alte activități muzicale“. Chiar prin Caietul de Obiective pentru concursul din 2012 pentru ocuparea funcției de manager (HCL nr. 193/2012) se precizează că Filarmonica „Oltenia“ funcționează în subordinea CL Craiova „ca instituție de concerte“, conform OG 21/2007. De altfel, și trimiterea la HG 575/2015 ar fi greșită, deoarece domeniile de licență „Teatru și artele spectacolului“ și „Muzică“ sunt diferite. Așadar, muzică nu teatru! Mihai Ungureanu spune că încă din 2013 primăria ar fi trebuit să se sesizeze și să-i rezilieze contractul lui Vlad Drăgulescu. Aceasta deoarece, conform OUG nr. 189/2008 (art. 32, alin 1, lit. c), contractul de management încetează în cazul în care „managerul nu mai îndeplinește oricare dintre condițiile prevăzute la art. 3“, referitoare la studii.

Proiect managerial neevaluat?

În loc să-i rezilieze contractul pentru că nu are studii în muzică, primăria i-a oferit un nou contract de management lui Vlad Drăgulescu, pe cinci ani. Fără concurs! Drăgulescu a fost numit în funcție printr-o dispoziție a primarului Lia Olguța Vasilescu (nr. 24420/30 decembrie 2015), începând cu 1 ianuarie 2016. El încasează un salariu lunar de aproape 5.800 lei. Dar să vedem cum s-a procedat. Ca să-l numească fără concurs, primăria a invocat o situație de excepție din OUG nr. 189/2008 (art. 43, indice 1). Potrivit acestei excepții, în cazul în care evaluarea finală a managerului (prevăzută la art. 37, alin. 2) este peste nota 9.00, „managerul are dreptul de a prezenta un nou proiect de management, în conformitate cu cerințele caietului de obiective întocmit de autoritate“. Concret, în data de 9 octombrie 2015, prin dispoziția primarului (9395/2015) a fost aprobat Regulamentul pentru evaluarea finală a managerului de la Filarmonica „Oltenia“. Drăgulescu a fost notat cu 9,90, iar rezultatul a fost aprobat tot printr-o dispoziție de primar (nr. 9839/26 noiembrie 2015). Comisia de evaluare a recomandat „prezentarea de către manager a unui nou proiect de management și negocierea contractului de management pe o durată de cel mult cinci ani“. Excepția din lege invocată mai spune că proiectul depus „constituie baza încheierii unui nou contract de management“. În data de 16 decembrie 2015, primarul Lia Olguța Vasilescu a emis o nouă dispoziție (nr. 22107/2015) prin care a aprobat Caietul de Obiective, iar termenul de depunere pentru noul proiect de management a fost stabilit pentru data de 30 decembrie 2015. Tot pe 30 decembrie, primarul a emis dispoziția prin care l-a numit în funcție pe Vlad Drăgulescu pentru o perioadă de cinci ani. De aici decurge în mod logic următoarea întrebare: când și cum a fost evaluat noul proiect de management depus de Drăgulescu? Legislația avea lacune, nu prevedea explicit cum se derulează evaluarea în situațiile de excepție invocate (art. 43, indice 1). Ea a fost completată chiar în acele zile, prin Ordinul Ministrului Culturii nr. 2799/10 decembrie 2015, publicat în Monitorul Oficial în data de 24 decembrie 2015. Conform acestui ordin (art. 14, alin. 2), analizarea conformității proiectului de management cu cerințele caietului de obiective se realizează prin respectarea unui calendar, care cuprinde: data depunerii proiectului de management de către manager; perioada de analiză a proiectului de management (prima etapă), susținerea noului proiect de management (a doua etapă), data aducerii la cunoștința managerului a notei obținute și afișarea acesteia; termenul de depunere și soluționare a contestațiilor; aducerea la cunoștința publică a rezultatului final al analizării și a altor informații de interes public, după caz. Mai mult decât atât, analiza noului proiect depus de manager este analizată de o comisie (art. 15, alin. 1) desemnată de autoritate prin ordin sau dispoziție. Pentru a fi numit în funcție, managerul trebuie să obțină la evaluare minimum nota 7 (art. 15, alin. 2). Concret, noul proiect managerial depus de Vlad Drăgulescu trebuia să treacă printr-un întreg calendar de evaluare, înainte ca acesta să fie numit în funcție. Legislația intrase în vigoare cu șase zile înaintea numirii (30 decembrie). Din actele depuse în instanță, nu reiese că evaluarea ar fi avut loc. „Apreciez că legiuitorul, prin reglementarea cerinței conformității, nu a înțeles ca îndeplinirea acesteia să o lase la latitudinea managerului în funcție, după cum aceasta nu putea să stea nici sub puterea exclusivă a autorității, fără intervenția unei comisii de specialitate“, se arată în întâmpinarea depusă de Mihai Ungureanu. De altfel, el arată că primăria era obligată să verifice conformitatea proiectului conform caietului de obiective, potrivit art. 12, alin. 2 din OUG nr. 189/2008. Să se fi grăbit primăria, din cauză că mandatul lui Drăgulescu expira pe 3 ianuarie 2016? Pe de altă parte, organizarea unui concurs presupune și îndeplinirea cerințelor de studii, pe care Vlad Drăgulescu nu le avea. Maestrul Ungureanu se simte lezat. „Față de cele învederate vă solicit să observați cum de este posibil ca noul manager, cu încălcarea dreptului meu de a participa la concursul de proiecte de management ce trebuia organizat conform dispozițiilor legale supracitate, să-și exercite funcția fără să îndeplinească una dintre condițiile cerute imperativ și cumulativ de art. 3 și fără ca proiectul de management, anexă la contractul de management, să nu aibă analizată conformitatea cu caietul de obiective al autorității“, se întreabă acesta în întâmpinarea depusă la instanță.
La rândul său, Vlad Drăgulescu nu dorește să răspundă la întrebările puse de GdS. „Să lăsăm justiția să decidă“, a afirmat acesta.

Numiri în funcție prin acte nepublice

Oana Bică nu mai este manager la Ansamblul „Maria Tănase“ pe motiv de studii
Oana Bică nu mai este manager la Ansamblul „Maria Tănase“ pe motiv de studii

Aproape toate contractele managerilor din cultura craioveană, angajați în perioada 2012-2013, au expirat între timp. Cu toate acestea, primăria nu a organizat noi concursuri pentru aceste posturi. Dar să trecem în revistă situația acestora.
Concursul pentru postul de manager al Ansamblului Folcloric „Maria Tănase” a fost câștigat de Oana Bică (nota 9,59), iar durata pe trei ani a contractului a fost aprobată prin HCL nr. 327/30 mai 2013. Recent, s-a aflat că Oana Bică și-a pierdut postul în data de 6 octombrie 2016. Șmecheria cu nota peste 9,00 nu a ținut din cauză că șeful de personal din Primăria Craiova (Alexandru Petru Dumitrescu) a refuzat să-i semneze noul contract de management, pe motiv că Oana Bică nu are studii de specialitate. Aceasta a anunțat că-i va face plângere penală pentru neglijență și abuz în serviciu.

Antoniu Zamfir, la al doilea mandat pentru Opera Română Craiova
Antoniu Zamfir, la al doilea mandat pentru Opera Română Craiova

La Opera Română Craiova, câștigătorul concursului din 2012 a fost Antoniu Zamfir (nota 8,73). Durata de trei ani a mandatului său a fost aprobată prin HCL nr. 56/26 iulie 2012. Totuși, în 2015 nu s-a organizat un nou concurs, ceea ce duce la concluzia că acesta a încheiat un nou contract prin rețeta descrisă mai sus. Zamfir a fost și cel care i-a urmat lui Vlad Drăgulescu în funcția de președinte al Asociației „Craiova Capitală Europeană a Culturii 2021“.

Va primi Adriana Teodorescu un nou mandat la Teatrul „Colibri“?
Va primi Adriana Teodorescu un nou mandat la Teatrul „Colibri“?

La Teatrul „Colibri“, manager de trei ani este Adriana Teodorescu (nota 9,69), durata mandatului său fiind aprobată prin HCL nr. 499/26 noiembrie 2013. Rămâne de văzut dacă la expirarea mandatului se va organiza un concurs sau se va apela din nou la dispoziția de primar.
La Casa de Cultură „Traian Demetrescu“, scandalurile s-au ținut lanț. Ne amintim, concursul din 2013 s-a soldat cu reclamații la DNA și a fost anulat de câteva ori. În cele din urmă, contractul de management a fost adjudecat de Cosmin Dragoste (HCL nr. 66/30 ianuarie 2014), care a obținut nota 8,74. Acesta nu și-a dus însă mandatul la capăt și a demisionat la 1 martie 2016. În prezent, autoritatea locală derulează un nou concurs pentru ocuparea postului, care se va termina, conform calendarului, pe 23 noiembrie. Interesant este că, în anunțul public privind organizarea concursului, la condiția privind studiile (art.3, lit. c din OUG 189/2008 modificată și completată) se cer precis domeniile absolvite cu diplomă de licență: limbă și literatură, istorie, arte vizuale, studii culturale sau muzică.
Concluzionând, majori­tatea managerilor de la in­stituțiile de cultură craiovene au primit noi mandate prin dispoziții de primar, datorită notelor peste 9,00 obținute de aceștia. Față de concursurile organizate de primărie, dispozițiile de primar au o problemă majoră: nu sunt publice. În aceste condiții, în baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public am adresat primăriei solicitarea să ne furnizeze toate actele care au stat sau care vor sta la baza renumirii în funcții a acestor manageri. De asemenea, solicităm public ca toate aceste acte să fie puse la dispoziția craiovenilor pe site-ul primăriei.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS