21.7 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljLucrările la Centura de Sud, pe ultima sută de metri

Lucrările la Centura de Sud, pe ultima sută de metri

 La Centura de Sud a Craiovei se lucra de zor luni după-amiază, pentru ca drumul să fie gata în luna decembrie
La Centura de Sud a Craiovei se lucra de zor luni după-amiază, pentru ca drumul să fie gata în luna decembrie

Drumul care face legătura între DN 6 Craiova – Caracal şi DN 65 Craiova – Piteşti ar putea deveni funcţional până la sfârşitul acestui an. Potrivit Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, varianta de ocolire Craiova Sud ar fi gata în acest moment în proporţie de 97%, iar termenul stabilit pentru finalizarea lucrărilor, 21 decembrie, va fi respectat. Luni după-amiază, la Centura de Sud se muncea de zor, cel puţin zece utilaje lucrând la sectorul de drum care a trebuit refăcut din cauza fisurilor apărute în asfalt.

Lucrările la mult aşteptata Centură de Sud a Craiovei, care face legătura între DN 6 Craiova – Caracal şi DN 65 Craiova – Piteşti, par să se îndrepte spre final, după mai bine de patru ani de la începerea lor. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a precizat, într-un răspuns trimis luni către GdS, că „lucrările sunt în grafic, iar finalizarea acestora este preconizată pentru luna decembrie 2016“. „Varianta de ocolire Craiova Sud este realizată în proporţie de 97%. Până acum s-au realizat lucrările de remediere a fisurilor din corpul drumului, iar în prezent se lucrează la partea de terasamente. Antreprenorul a respectat programul de execuţie a lucrărilor, iar termenul stabilit pentru finalizarea lucrărilor la Centura Craiova Sud, respectiv data de 21 decembrie 2016, nu se modifică“, se menţionează în răspunsul CNADNR.
Optimismul arătat de Companie pare să aibă acoperire, socotind după modul cum se derulează în prezent lucrările. Luni după-amiază (ora 16.00), centura de sud a Craiovei era plină de utilaje, iar ritmul de lucru era unul alert comparativ cu alte dăţi când GdS a vizitat şantierul. Dacă luna trecută la sectorul de drum cu probleme lucrau doar câteva utilaje, luni zona era împânzită de maşini. Nisipul adus cu basculantele era întins şi tasat, în vederea refacerii structurii rutiere a tronsonului unde s-a fisurat asfaltul. Luni nu se turnase încă asfalt pe zona afectată, însă drumul părea în ultima etapă de remediere înainte de a se aşterne covorul asfaltic.
Reamintim faptul că apariţia unor fisuri în corpul drumului, pe rampele pasajului, a dus la oprirea, pentru mai bine de un an, a lucrărilor la Centura de Sud a Craiovei, în vederea efectuării unei expertize tehnice. Soluţia aleasă a fost decaparea şi refacere umpluturii şi a structurii rutiere a sectorului neconform, fapt care a făcut ca în luna august, când s-au reluat lucrările, să fie îndepărtat cu totul asfaltul fisurat (o porţiune de 505 metri). Centura de Sud era executată la acea vreme în proporţie de 97%, potrivit CNADNR, însă procentul a scăzut la 85% după reluarea lucrărilor, din cauza soluţiei tehnice alese (procent oferit de Companie la data de 1 septembrie).

Cel puţin zece utilaje lucrau luni la sectorul de drum al Centurii de Sud care a fost refăcut după fisurile apărute în asfalt
Cel puţin zece utilaje lucrau luni la sectorul de drum al Centurii de Sud care a fost refăcut după fisurile apărute în asfalt

Ce probleme ar mai putea apărea la Centura de Sud

Centura de Sud a ajuns, aşadar, conform CNADNR, la procentul de execuţie de anul trecut, 97%, însă ar mai putea apărea probleme care să împiedice derularea lucrărilor tocmai acum, când acestea par să fie pe ultima sută de metri? Un specialist în domeniu contactat de GdS a precizat că un singur lucru ar putea da peste cap calculele Companiei de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale şi ar putea îngreuna misiunea constructorului: vremea. „Eu am ceva emoţii legat de aceste lucrări doar prin prisma vremii de afară. Am înţeles că încă se lucrează la partea de terasamente, iar dacă se mai pun ploile vor fi probleme cu tasarea. Nu ştiu cât de bine se poate face această tasare pe un timp nefavorabil, şi să nu uităm că probabil asta ar fi fost şi cauza pentru care au apărut acele fisuri în asfalt. Dacă nu se face o tasare corespunzătoare, ar putea apărea din nou fisuri“, a explicat specialistul contactat de GdS.
Potrivit CNADNR, lucrările principale rămase de executat la varianta de ocolire Craiova Sud constau în umpluturi de pământ, racordarea terasamentelor cu pasajul peste calea ferată, aşternerea de straturi rutiere şi finalizarea semnalizării orizontale şi verticale. „Cred că partea asta cu racordarea la pasajul peste calea ferată şi cu turnarea stratului de uzură se poate face până la sfârşitul anului. Mai sunt şi alte lucrări mărunte, cum ar fi montarea de parapet metalic pe anumite porţiuni, montarea bornelor hectometrice şi kilometrice, trasarea marcajelor şi realizarea consolelor metalice pentru panourile de orientare, dar asta ar fi o treabă de câteva zile“, a mai menţionat specialistul.
Dacă Centura Craiova Sud va fi gata pe 21 decembrie, rămâne de văzut. Numai că, pe lângă lucrările rămase de executat, constructorul ar trebui să informeze şi şoferii că drumul este încă în lucru. Nu de alta, dar luni au existat şoferi care, păcăliţi de barierele date la o parte, au intrat cu maşinile pe centură, încercând să ajungă mai repede de pe DN 6 pe DN 65. Au făcut însă cale întoarsă când au dat de drumul în lucru. „Să pună, domn’e, un indicator, ceva, care să arate că nu se poate circula pe aici! Sau să lase la intrare un om care să oprească maşinile. Eu am văzut barierele date la o parte, nu era nimeni în zonă, aşa că am intrat pe drum. Am mers câţiva kilometri până am dat de utilaje şi a trebuit să mă întorc. Dacă ştiam că nu e gata, nu intram, dar dacă nu este nici un indicator…“, s-a plâns şoferul unui autoturism cu număr de Dolj, care intrase de pe DN 6 direct pe varianta de ocolire Craiova Sud.

Centura de Sud, 43 de luni de execuţie

La Centura Craiova Sud lucrează asocierea SECOL Italia – Societa Edile Construzioni e Lavori SA & SECOL România SRL & SECOL SpA, iar lucrările au început pe 30 mai 2012. Valoarea proiectului a fost de 35,9 mi­lioane de lei (fără TVA), sursa de finanţare fiind Fondul European de Dezvoltare Regională. Dacă termenul de 21 decembrie va fi respectat până la urmă, Centura de Sud a Craiovei va aduna 43 de luni de execuţie. Perioada de garanţie a lucrărilor este de 24 de luni.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS