22 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljPacientul Suprasept, resuscitat la „Filantropia“

Pacientul Suprasept, resuscitat la „Filantropia“

Spitalul Municipal „Filantropia“ din Craiova apare din nou în scandalul național al dezinfectanților diluați. Unitatea ar fi făcut două achiziții misterioase de Suprasept de la Hexi Pharma în aceeași zi, la care prețul a crescut cu 10 lei/litru în interval de zece minute. Cum explică managerul Alice Gavrilă datele din sistemul electronic SEAP și ce alte ciudățenii apar în achizițiile de dezinfectanți citiți în cele ce urmează. 

Scandalul dezinfec-tanților diluați din spitalele României continuă. Jurnalistul de investigații Cătălin Tolontan a publicat, la sfârșitul săptămânii trecute, o analiză a datelor din Sistemul Electornic de Achiziții Publice (SEAP), realizată în parteneriat cu o firmă de soft. Jurnaliștii au ajuns la concluzii extrem de interesante. Printre altele, ei analizează achizițiile directe de Suprasept – dezinfectant de nivel înalt, folosit pentru dezinfecția și curățarea echipamentelor medicale (aparatură și instrumentar medical), despre care ancheta a demonstrat că era diluat de până la zece ori – de la Hexi Pharma, firma aflată în centrul scandalului. Ei au arătat că același produs a fost vândut către spitalele din România la prețuri cuprinse între 27 de lei și 70 de lei/litru. Printre unitățile sanitare menționate de tolo.ro se află și Spitalul Clinic Municipal „Filantropia“ Craiova, care în același an (2015) ar fi achiziționat Suprasept la prețul de 28 lei/litru, respectiv 38 lei/litru.
„Spitalul Clinic Municipal «Filantropia» din Craiova, director Olguța Alice Gavrilă, realizează o dublă frumoasă: cumpără o cantitate mică la preț mic și o cantitate mare la preț mare. 28 lei/litru este prețul la care Spitalul Municipal din Craiova a cumpărat 180 de litri de Suprasept în 2015; 38 de lei/litru este prețul la care Spitalul Municipal din Craiova a cumpărat 1.010 litri de Suprasept tot în 2015“, scrie tolo.ro.

Cum explici o achiziție misterioasă

La solicitările Alege TV și GdS, directorul unității sanitare, Alice Gavrilă, a susținut inițial că cele prezentate de jurnalistul de investigații nu sunt reale. „Am scos toată situația de la achiziții. Nu am luat în 2015 nici un dezinfectant cu 28 de lei. Au fost făcute cinci achiziții de Suprasept pe anul 2015. Una a fost în 13 ianuarie 2015: 150 de litri la prețul de 38 lei fără TVA. Alta a fost în 25 martie: 300 de litri pe care i-am cumpărat tot la același preț, adică 38 de lei fără TVA. Pe 22 mai am mai cumpărat 200 de litri la același preț, pe 13 august am achiziționat 180 de litri cu același preț. Pe 9 decembrie 2015, am cumpărat 200 de litri cu același preț. În total, în 2015 achiziția a fost de 950 de litri. La fiecare cantitate, achiziția s-a făcut pe baza unui referat de necesitate a medicului epidemiolog al spitalului. Eu cred totuși că este o confuzie cu Spitalul «Filantropia» din București. Asta rămâne de demonstrat. I-am rugat pe cei care se ocupă de achiziții la spitalul nostru să scoată datele din SEAP. Din 2011, de când cumpărăm de la ei produsul, l-am achiziționat la același preț, 38 lei fără TVA“, a afirmat Alice Gavrilă.
Jurnaliștii Alege TV și GdS au verificat în SEAP realitatea celor afirmate de manager, ocazie cu care au descoperit câteva ciudățenii care trebuie explicate în perioada următoare. Într-adevăr, majoritatea achizițiilor au fost făcute la prețul maximal cerut de Hexi Pharma, adică 38 lei/litru fără TVA. Totuși, la căutările în SEAP, sistemul electronic returnează două achiziții care ar fi fost efectuate pe 25 august, nemenționate de dr. Gavrilă în discuția anterioară. Potrivit SEAP, în data respectivă Spitalul „Filantropia“ din Craiova a inițiat o procedură de achiziție directă la ora 14.18, care s-a finalizat la ora 14.27. Achiziția cantității de 180 de litri (Flacon 1 l) a pornit din prețul maximal de 38 lei/litrul fără TVA și s-a oprit la prețul de 28 lei/litrul fără TVA. La un interval de zece minute însă, în sistem apare ca efectuată a doua achiziție directă, pentru o cantitate similară (180 l). Achiziția a fost ințiată la ora 14.36 și finalizată la ora 14.37, prețul final fiind cel maximal (38 lei/litrul). Concluzionând, sistemul spune că în acea zi spitalul a achiziționat 180 de litri de Suprasept la un preț de 28 lei/litrul, iar la un interval de zece minute a cumpărat o cantitate similară la un preț cu 10 lei/litrul mai mare. Am cerut un nou punct de vedere managerului Alice Gavrilă, referitor la achizițiile din 25 august, despre care nu amintise nimic la prima noastră discuție. „Prima achiziție din 25 august 2015 s-a anulat pentru că au greșit ei prețul de vânzare, după care se observă că prețul de vânzare este tot 38 de lei“, a precizat managerul. SEAP nu spune însă că una dintre cele două achiziții ar fi fost anulată. De ce nu a pomenit nimic managerul despre achizițiile/achiziția din 25 august la prima discuție rămâne un mister, care poate fi dezlegat doar dacă se verifică actele instituției.

Cum găsești Hexi Pharma în carul cu oferte

Pe baza informațiilor din SEAP, am refăcut vânzările directe de Suprasept pe care Hexi Pharma le-a făcut în 25 august 2015. Cu circa 30 de minute înainte de „Filantropia“ (ora 13.55), Hexi Pharma a vândut o cantitate de 110 litri Suprasept către Spitalul Județean de Urgență Deva, la prețul de 32 lei/litrul. După achizițiile/achiziția (?) de la Craiova (cca. 60 minute), a vândut o cantitate de 4 litri către Spitalul Municipal Fălticeni, la prețul maximal de 30 lei/litrul fără TVA. Așadar, dacă este să dăm crezare celor spuse de managerul Alice Gavrilă, Hexi Pharma a vândut în mod direct în ziua respectivă cea mai mare cantitate de Suprasept (180 l) către Spitalul „Filantropia“, la cel mai mare preț (38 lei/litrul).
De obicei, într-o afacere sănătoasă, prețul per unitate scade pe măsură ce cantitatea vândută este mai mare (discount mare). În cazul nostru, este exact invers: prețul per unitate crește pe măsura cantității vândute, profitul fiind pe măsură. Exemplificând: în aceeași zi, firma a vândut 4 litri la prețul de 30 lei/litrul, 110 litri la prețul de 32 lei/litrul și 180 de litri la prețul de 38 lei/litrul. Pe de altă parte, managerii aveau posibilitatea să vadă în SEAP prețurile practicate de Hexi Pharma în alte cazuri. În aceste condiții, rămâne un mister de ce au acceptat prețurile maximale practicate de firmă.
Alt mister care trebuie lămurit se referă la modul în care managerii de spitale reușeau să găsească de fiecare dată în SEAP ofertele la dezinfectanți publicate de Hexi Pharma. Jurnaliștii au arătat deja că Hexi Pharma a încercat să mascheze vânzările masive practicând coduri CPV diferite. CPV (Common Procurement Vocabulary) – este un cod comun internațional privind achizițiile de produse și servicii, care se folosește de fiecare dată pentru a notifica produsul vândut/achiziționat. În cazul nostru avem vânzări de Suprasept folosind codul CPV: 24455000-8 „Dezinfectanți“, dar și codul CPV: 39831250-3 „Soluții pentru clătit“. Când un achizitor face cumpărături directe intră în SEAP și caută firmele cu oferte în sistemul electronic. Important este cum se face căutarea. Inițial, managerul Alice Gavrilă a explicat: „Codul CPV nu este stabilit de noi, îl stabilește firma. Când intră în SEAP, intră cu un cod CPV și noi intrăm pe «dezinfectant». A fost același cod peste tot“. Întrebată cum a găsit, totuși, oferta Hexi Pharma, care a vândut către „Filantropia“ dezinfectant Suprasept pe două coduri CPV diferite, Alice Gavrilă a revenit asupra explicației: „Pe mine mă interesează produsul. Noi intrăm pe SEAP și căutăm după produs: dezinfectant de nivel înalt, dezinfectant de nivel înalt pe bază de glutaraldehidă, conform referatului de necesitate făcut de medicul epidemiolog. Cei de la achiziții vă pot spune mai multe, managerul decât aprobă și verifică dacă sunt probleme“, a mai spus managerul spitalului. Responsabilii de la achiziții nu au fost de găsit până la redactarea acestui material, însă așteptăm cu mare interes explicațiile lor, având în vedere că s-au strâns deja multe lucruri de lămurit, începând cu achizițiile/achiziția(?) din 25 august 2015 și terminând cu modul în care au găsit de fiecare dată ofertele și au negociat cu Hexi Pharma, firma implicată în acest mare scandal din sistemul de sănătate.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS