13.4 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljParcarea subterană din centrul Craiovei, utilă doar la concerte?

Parcarea subterană din centrul Craiovei, utilă doar la concerte?

Aceasta ar fi o primă concluzie pe care au tras-o autoritățile locale după două săptămâni de când s-a dat în folosință colosul de beton din centrul orașului, care oferă 619 locuri de parcare. În timpul săptămânii, la orele de vârf nu sunt mai mult de 100 de locuri ocupate, asta în timp ce trotuarele din zonă sunt pline de mașini. Parcarea subterană este folosită, în schimb, mai mult în weekend, iar când în centrul orașului sunt diverse evenimente sau spectacole atunci ea devine neîncăpătoare.

Parcarea subterană de lângă Teatrul „Marin Sorescu“ din Craiova, care a costat circa 50 de milioane de lei (fonduri europene), ar fi trebuit să acopere nevoia reală de locuri de parcare din centrul orașului. Numai că scopul cu care a fost construită nu pare să aibă, cel puțin până acum, transpunere în realitate. Colosul de beton a fost dat în folosință pe 27 mai, cu ocazia zilelor orașului, iar timp de trei zile, când intrarea a fost liberă, parcarea s-a dovedit neîncăpătoare. De pe 30 mai, accesul în parcarea subterană s-a făcut contra cost, iar de atunci numărul șoferilor care o și folosesc a început să scadă. Craiovenilor le-a luat ceva timp să se familiarizeze cu conceptul de parcare subterană (unii au parcat poate din curiozitate, alții din necesitate), dar în prezent numărul clienților fideli pare să fie unul constant: circa 100.
Ieri la prânz, ca și în alte zile din timpul săptămânii când traficul este intens și se presupune că șoferii caută cu disperare un loc de parcare în centrul orașului, în parcarea subterană nu se adunaseră mai mult de 100 de mașini. Panourile care indică numărul locurilor disponibile arătau, la ore diferite ale zilei (între 12.00 și 15.00), cam aceleași cifre: 370 de locuri libere la subsol, și între 164 și 174 de locuri libere la nivelul 1, dintr-un total de 619. Deci, în medie, circa 90 de șoferi aleg zilnic să-și lase mașinile în parcarea subterană. Aceasta să fi fost nevoia reală de locuri de parcare din centrul orașului? La o primă vedere, se pare că nu, din moment ce trotuarele din jurul parcării sunt în continuare pline de mașini. La fel și parcările din jurul blocurilor aflate în zonă sau parcările în spic amenajate pe strada Romului. Adică toate variantele pe care șoferii le aveau la îndemână și înainte de construirea parcării subterane.

„Parcarea funcționează la capacitate maximă doar atunci când sunt spectacole“

Astfel stând lucrurile, se pune întrebarea utilității acestui proiect. Este o întrebare la care autoritățile caută încă răspuns. Până în prezent, după două săptămâni de funcționare, s-a tras o primă concluzie: parcarea subterană funcționează la capacitate maximă doar atunci când în centrul Craiovei au loc diverse evenimente. „Nimeni nu putea să anticipeze cum va funcționa parcarea subterană. În momentul de față, însă, un lucru este cert: că ea funcționează și este la capacitate maximă atunci când sunt evenimente, spectacole. La zilele orașului parcarea a fost plină, dar nu am știut exact din ce cauză: ori pentru că era fără plată, ori pentru evenimentul în sine. Acum știm exact, pentru că joia trecută a fost inaugurarea Mercurului, parcarea a fost cu plată și a fost plină“, a afirmat, pentru GdS, viceprimarul Craiovei, Mihail Genoiu.
Aceste evenimente care au loc ocazional în centrul orașului, cum a fost și cel de joia trecută, au scos însă în evidență și alte aspecte privind funcționarea parcării, aspecte pe care autoritățile nu le anticipaseră. Joia trecută s-a creat haos în parcarea subterană după ce craiovenii care veniseră la spectacol și la deschiderea Mercur Center au dorit să iasă cu mașinile. Singura ieșire a parcării s-a blocat, cele 15 minute pe care șoferii le au la dispoziție să părăsească parcarea după efectuarea plății tot expirau, mașinile oprite în fața barierei pentru ca șoferii să-și revalideze tichetele blocau circulația, gazele emise făceau aerul irespirabil, conform declarațiilor unor șoferi aflați la fața locului, iar în isteria creată un șofer a ieșit din mașină, invocând starea de necesitate, și a rupt bariera, pentru ca mașinile să poată ieși mai repede, iar haosul să nu se prelungească. Aceasta a fost o situație care a pus pe gânduri autoritățile în privința modificării regulamentului de funcționare a parcării. „Trebuie să avem de acum înainte mare grijă când sunt evenimente în zona centrală a orașului. Sunt și situații, cum a fost și cea de joi seară, când în centrul Craiovei este vreun eveniment, vreun concert, când parcarea se umple cu mașinile cetățenilor care vin aici cu un singur scop: spectacolul respectiv. Și, pe cale de consecință, când se termină spectacolul toți vor pleca în același timp. Sunt, practic, 600 de locuri care se vor elibera deodată. Timpul de ridicare a barierei este de zece secunde, pentru că se presupune că în zece secunde o mașină iese din parcare. Înmulțind cu 600, câte mașini ar fi, asta ar însemna că în 6.000 de secunde, adică în 100 de minute parcarea s-ar elibera. Ori înțelegem și avem răbdare, că și la garderobă la teatru nu dăm toți buzna să luăm hainele în același timp și să ieșim pe ușă, ori se creează înghesuială. Orice spectacol are o civilizație a lui, așa ar trebui să fie și cu parcarea. Cetățenii trebuie să înțeleagă că nu trebuie să se repeadă instantaneu spre parcare, iar dacă, totuși, intră în parcare și se creează aglomerație, să aibă răbdare cu motoarele cât mai puțin pornite“, a explicat Mihail Genoiu.

Se va mări timpul de validitate a tichetului de parcare

Luată oricum prin surprindere de situația de joi seară, primăria se gândește să modifice timpul de valabilitate a tichetului pe care șoferii îl folosesc să deschidă bariera, după ce au efectuat plata, de la 15 la 30 de minute. „Vom umbla la acel timp de așteptare, de la validarea tichetului până la ieșirea din parcare, probabil că se va mări de la 15 la 30 de minute, pentru a nu mai risca să-ți expire tichetul și să lași mașina în mijlocul drumului pentru a merge să-l revalidezi și să încurci astfel circulația. Și vom căuta să mărim și personalul din parcare în perioadele în care sunt evenimente în centrul orașului, pentru a preîntâmpina o situație precum cea de joi. Trebuie să creăm o procedură pentru toate aceste situații particulare. Și legile s-au pus la punct pe parcurs, având în vedere toate jurisprudențele care au apărut. Așa și la parcare, când vor mai apărea diverse cazuri particulare, vom modifica regulamentul“, a mai spus viceprimarul Genoiu. Acesta a mai menționat că nu s-a pus niciodată problema gazelor de eșapament care i-ar afecta pe cei din parcare. „Gazele emise pornesc senzorii din parcare, senzori care au fost verificați și paraverificați de cei de la Inspectoratul pentru Situații de Urgență, iar senzorii, când sesizează limita periculoasă pentru oameni, pornesc automat exhaustoarele, acele ventilatoare mari care absorb toate noxele. Joia trecută, aceste ventilatoare au fost pornite manual de angajații parcării“, a precizat Mihail Genoiu.
Viceprimarul Craiovei a recunoscut faptul că, în timpul zilei, în parcare nu sunt mai mult de 100 de mașini, dar că abia după o lună se va trage linie pentru a se vedea care este utilitatea acestui obiectiv. „Da, în timpul zilei cam așa este. Mă refer în cursul săptămânii. Exact invers față de cum am presupus noi. Noi am crezut că în timpul săptămânii lumea mai are treabă prin centru, pe la sediile instituțiilor administrative, pe la bănci, dar se pare că este invers și că parcarea este mai ocupată în weekend, când lumea vine în centru la distracție, la plimbare. O să tragem linie la sfârșitul lunii să vedem care este situația. O să facem o balanță financiară, deși nu vom ști cât este de elocventă, pentru că prima lună are o grămadă de disfuncționalități. O să vedem câte mașini au parcat, cât s-a încasat și o să facem asta lunar de acum înainte“, a spus viceprimarul Mihail Genoiu.

Atenție să nu pierdeți sau să deteriorați tichetul! Taxa e de 50 de lei

Nici ieri la prânz, deși în parcare nu erau mai mult de 100 de mașini, obiectivul nu a fost ferit de probleme. Unele automate care validau tichetul de ieșire din parcare nu mai funcționau, șoferii umblau de colo colo ca să plătească, la casă nu era nimeni, iar un șofer care a crezut că plătește la ieșire a blocat circulația până a mers să achite taxa la un automat.
Șoferii trebuie să știe că pentru maximum două ore de parcare taxa este de un leu pe oră, iar pentru o perioadă de două până la cinci ore, taxa pe tot acest interval este de șase lei. Există însă și o taxă suplimentară pentru depăşirea perioadei de cinci ore, respectiv doi lei pentru fiecare oră de depăşire. Mare atenție însă la tichete! Primăria a impus o taxă suplimentară, de penalizare, pentru cei care pi­erd sau deteriorează tichetul. Iar prețul pentru emiterea unui nou tichet este destul de piperat, 50 de lei.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS