7.3 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCum merg tramvaiele în Bănie: primăria cu laudele, RAT cu scuzele

Cum merg tramvaiele în Bănie: primăria cu laudele, RAT cu scuzele

De pe 4 mai, de când au fost repuse în circulație, tramvaiele din   Craiova au întâmpinat o serie de probleme tehnice (Foto: GdS)
De pe 4 mai, de când au fost repuse în circulație, tramvaiele din Craiova au întâmpinat o serie de probleme tehnice (Foto: GdS)

În decurs de numai o lună, de când tramvaiele din Bănie au fost repuse în circulație, craiovenii au tot avut parte de imagini cu acestea în timp ce erau tractate către depou. Cinci tramvaie au avut până acum nevoie de „ajutor“ pentru a ajunge la garaj, iar de fiecare dată conducerea SC RAT SRL, fosta regie din subordinea primăriei transformată acum în societate comercială, a fost nevoită să-și ceară scuze călătorilor pentru disconfortul creat. Asta în timp ce autoritățile locale s-au tot lăudat în ultimii ani cu modul în care au reabilitat și modernizat tramvaiele, pe care le-au catalogat ca „aproape noi“.

Craiova este un oraș care suferă la capitolul serviciilor de transport în comun. Aceasta este o concluzia care a reieșit și din Planul de Mobilitate Urbană Durabilă al polului de creștere Craiova, document întocmit de specialiști în domeniu pentru a arăta încotro trebuie să se îndrepte autoritățile în ceea ce privește proiectele europene menite să creeze cetățenilor un confort optim. Potrivit datelor din acest Plan, toate tramvaiele din Craiova, aflate în gestiunea SC RAT SRL, sunt depășite moral, având peste 30 de ani vechime, în timp ce dintr-un total de 140 de autobuze, 67% sunt depășite moral.
Cu toate acestea, craiovenii au făcut cunoștință, începând cu 4 mai, cu ultima găselniță a autorităților locale: noile tramvaie reabilitate și modernizate. Cât timp calea de rulare a fost modernizată, în cadrul unui amplu proiect cu fonduri europene, primăria a decis să intervină și la tramvaie, cu reparații în regie proprie. Pentru asta a avut la dispoziție aproape trei ani, pentru că recepția lucrărilor de la linia de tramvai s-a tot amânat, iar în tot acest timp autoritățile nu au ratat prilejul să se și laude cu ce s-a realizat. Lucrările la primul tramvai au început prin noiembrie 2013 și se spunea că au fost schimbate scaunele și podeaua, că s-a curățat exteriorul de rugină şi că s-a vopsit, și că, în plus, au fost schimbate foarte multe piese „pentru ca vehiculul să fie cât mai silenţios“. „Piesele, o parte le-am făcut noi, o parte le-am comandat deja. Nu sunt uşor de găsit, dar să ştiţi că specialiştii RAT au început să îşi aducă aminte calificările pe care le-au avut“, spunea, pe 16 ianuarie 2014, Radu Preda, directorul de atunci al RAT Craiova. „Sperăm să dăm, anul acesta, mai mulţi bani pentru RAT, ca să le modernizeze pe toate (tramvaiele, n.r.) şi să le pună și aer condiţionat“, afirma atunci și Lia Olguţa Vasilescu, primarul Craiovei. Aceasta mai menționa, la data respectivă, că linia de tramvai modernizată va fi gata în toamna aceluiași an și că tramvaiele vor circula apoi în cel mai scurt timp.
Peste câteva luni apăreau și primele laude legate de noile tramvaie. „Vreau să-i felicit pe cei de la RAT. Tramvaiele arată foarte bine, iar preţul modernizării este extraordinar. Între Timişoara, care renovează tramvaie cu 400.000 de euro, şi Craiova, cu 10.000 de euro, diferenţa este sesizabilă. Când vor ieşi pe şină, craiovenii se vor bucura“, declara Olguţa Vasilescu pe 21 aprilie 2014. Până la urmă a trecut anul, iar linia de tramvai nu a mai fost gata. Așa că nici tramvaiele nu au ieșit la lumină pentru a-i bucura pe craioveni. Anul 2015 începea din nou cu promisiuni și laude din partea edilului. „Fac precizarea, ca de fiecare dată, că noi reabilităm tramvaiele cu 10.000 de euro bucata, iar Timişoara le reabilitează cu 400.000 de euro bucata. Condiţiile de transport sunt foarte bune, după cum puteţi vedea. Practic, sunt tramvaie aproape noi“, spunea Lia Olguţa Vasilescu pe 16 ianuarie 2015. Tot atunci, primarul menționa că lucrările la calea de rulare se vor termina cel târziu în luna mai 2015, iar reluarea transportului în comun cu tramvaiul va avea loc în luna iulie.

Cinci tramvaie tractate la Depou, în doar o lună de funcționare

Până la urmă, lucrările la linia de tramvai s-au finalizat în august 2015, însă mult lăudatele tramvaie au reapărut pe șine abia de luna trecută, mai exact de pe 4 mai. Modernizarea de 10.000 de euro pe bucată era prezentată ca „o reparație dezvoltată“, având în vedere că se schimbaseră scaunele, se vopsiseră bările, se schimbase podeaua și iluminatul și se acoperiseră vagoanele cu folie autocolantă. Nu a trecut însă mult și au apărut și problemele.
Pe 6 mai, după doar două zile de la inaugurarea cu mare pompă a reluării circulației tramvaielor în Craiova, tramvaiul nr. 105, aflat la prima sa cursă, s-a defectat în zona Pod Electroputere. Călătorii au fost evacuați, iar tramvaiul a fost tractat până la Depou cu o basculantă din dotarea RAT SRL, defecțiunea provenind de la sistemul de alimentare electrică. La o săptămână distanță, pe 13 mai, alt tramvai, cel cu numărul de inventar 653, în urma unei defecțiuni survenite la sistemul electric (siguranță arsă la frâna de staționare), a rămas imobilizat în zona Institut, pe sensul de mers către centru. După „transferul“ la Depou, defecțiunea a fost remediată, iar tramvaiul 653 repus în circulație. Imaginea cu un tramvai tractat s-a repetat pentru a treia oară în Bănie pe 19 mai, când tramvaiul cu numărul 658 a rămas imobilizat pe pasajul suprateran, sensul de mers către Pod Electro, ca urmare a unei defecțiuni la sistemul de alimentare (sanie pantograf ruptă în urma agățării firului de contact). Echipa de intervenție a RAT s-a deplasat din nou la fața locului, tramvaiul a fost dus la bază cu basculanta din dotare și a revenit pe traseu în circa două ore.
Necazurile nu s-au oprit însă aici, iar pe 30 mai s-a ivit altă problemă. „În stația de redresare nr. 2 (Patria), care deservește tronsonul Institut – Billa, au apărut probleme electrice, iar acest tronson nu mai este momentan alimentat cu energie electrică. Tramvaiele din zona respectivă au rămas imobilizate. Transportul de persoane desfășurat pe linia de tramvai a fost preluat de autobuzele RAT Craiova“, anunța societatea pe pagina sa de facebook. Tot aici se comunica ulterior că „circulația tramvaielor a fost reluată, cu excepția celor cu numerele de inventar 655 și 659, care au fost remorcate până la Depou în vederea identificării și remedierii problemelor electrice apărute (cel mai probabil un scurtcircuit)“. De fiecare dată, după astfel de comunicări, RAT Craiova ținea să le ceară scuze călătorilor pentru disconfortul creat și să le mulțumească pentru înțelegere.

Primăria vede tramvaiele ca fiind „la standarde europene“

Toate aceste incidente îi pot face pe craioveni să se gândească la călătoria cu tramvaiul ca la o aventură, în care pleci dintr-un punct cu tramvaiul și ajungi la destinație cu autobuzul de rezervă. O situație pe care RAT Craiova nu o exclude nici pe viitor, motiv pentru care și-a cerut și scuze anticipat călătorilor pentru orice eveniment similar care ar urma. „De la reluarea circulației tramvaielor au fost mai multe situații în care circulația a fost oprită, din diverse cauze. Unele au ținut de tramvai, altele de mașinile parcate pe linia de tramvai care au împiedicat deplasarea acestuia, altele de accidente auto, fie cu tramvaiul, fie petrecute pe linie. Nu pot să spun că tramvaiele sunt depășite moral, pentru că astfel de tramvaie mai există în țară și în Europa, dar probleme pot apărea oricând, chiar dacă sunt tramvaie noi sau vechi. Noi ne cerem scuze anticipat dacă vor mai interveni astfel de probleme la tramvaie și îi anunțăm pe craioveni că suntem pregătiți să intervenim și cu autobuze, dacă circulația se întrerupe. Călătorii să nu-și facă griji, pentru că avem oricând pregătită o soluție de avarie. Și la ultima problemă, cea de pe tronsonul cuprins între Institut și Billa, am intervenit în timp util cu autobuze, în circa 10-15 minute, pentru ca lumea să nu aștepte prea mult în stații“, a afirmat directorul SC RAT SRL Craiova, Sorin Manda.
Dacă societatea este conștientă că tramvaiele se mai pot defecta și pe viitor, primăria le vede ca pe niște mijloace de transport în comun „la standarde europene“. Cel puțin așa se menționa în pliantele din campanie ale primarului Lia Olguţa Vasilescu. „Legat de aceste tramvaie, trebuie menționat, în primul rând, faptul că ele au o vechime de aproape 50 de ani. Deci, vorbim de tramvaie vechi, iar ceea ce s-a făcut în acești trei ani, când circulația lor a fost oprită, a fost o reparație dezvoltată a lor, o revizie generală, însă nu s-a înlocuit nici un fel de component electronic. De aceea, toate problemele care au apărut la tramvaie de la reluarea circulației au fost pe partea electrică și electronică. Fie a sărit o siguranță și am fost nevoiți, pentru a nu periclita circulația întregului sistem de tramvai, să-l tractăm către depou, fie a fost un scurtcircuit, fie am avut probleme la sistemul chopper, fie la pantograf. Problemele au fost însă minore și s-au rezolvat chiar în aceeași zi, dar tramvaiele au fost tractate la depou pentru a putea circula cele din spatele lor, iar călătorii să nu aștepte în stații“, a explicat directorul RAT Craiova, Sorin Manda.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS