21.7 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljPromoția fără manuale: „Procesul de învățare este haotic“

Promoția fără manuale: „Procesul de învățare este haotic“

Dinu Florea, învățător cu experiență de peste 35 de ani la catedră, susțină că fără manuale învățarea este haotică (FOTO: GdS)
Dinu Florea, învățător cu experiență de peste 35 de ani la catedră, susțină că fără manuale învățarea este haotică (FOTO: GdS)

Învățătorii predau după fișe de lucru, materiale didactice auxiliare, iar acasă părinții ca să-i poată ajuta pe copii la teme au la dispoziție doar informația scrisă de elevi pe caietele de la clasă. Aceasta este situația elevilor de clasa a III-a, care, de când au început școala, nu au manuale la materiile de bază: limba și literatura română și matematică. Dascălii spun că sistemul de învățare este haotic și elevii au numai de pierdut.

Cum se poate face carte doar pe baza unor pro­grame școlare care transmit informații numai despre noțiunile de bază pe care trebuie să le deprindă un elev, fără texte suport, fără exemple de exerciții.
Aceasta este întrebarea la care am încercat să aflăm răspunsul de la învățătorul Dinu Florea, cadru didactic la Școala Gimnazială „Nicolae Romanescu“ din Craiova, cu peste 35 de ani experiență. „În momentul de față la învățământul primar sunt două tipuri de programe: pe model nou de la clasa pregătitoare și până la clasa a III-a și programă pe stil vechi la clasa a IV-a. Situația de criză este însă la clasa a III-a, pentru care nu există nici un fel de manual la disciplinele comunicare în limba și literatura română și matematică. Lipsa manualului este explicată prin faptul că licitația a fost contestată în instanță și manualele nu se pot distribui în școli. Practic, la clasa a III-a, elevii au manuale doar pentru religie, arte vizuale și limba engleză. Pentru a preda disciplinele de bază, unele cadre didactice au apelat la manualele vechi, dar acestea nu respectă programa și sunt situații în care se predau noțiuni noi, dar nu se pot face exerciții. Este foarte greu să se predea și ceea ce s-a păstrat în programă. De exemplu, pentru literatură, dascălul nu mai are text suport și trebuie să vină cu fișe. Și are de scos la imprimantă fișe pentru text, fișe pentru exerciții“, a explicat dascălul.

Învățătorii tineri riscă să nu se facă înțeleși

Dificultăți sunt și în transmiterea noțiunilor. „Noile programe nu au redus bagajul de informație care trebuie transmis, ci l-au încărcat. Un astfel de exemplu se poate da la matematică. La clasa a III-a pe noua programă s-au introdus noțiuni primare despre fracții. Cadrul didactic predă teoria, dar, în lipsa manualului, nu are model de exercițiu. Înainte fracția se preda la clasa a IV-a, dar ceea ce s-a introdus la clasa a III-a nu este chiar același lucru cu ce se găsește în clasele a IV-a. Și situația creează dificultăți mai ales pentru învățătorii tineri, la prima generație de elevi. Ei nu au predat deloc la clasa a IV-a și nici nu au un suport îndrumător pentru capitolul fracții la clasa a III-a. De multe ori chiar riscă să nu reușească să se facă înțeleși la clasă“, a mai spus învățătorul Dinu Florea.

Elevii nu pot să-și fixeze cunoștințele

Alt efect al lipsei manualelor ar fi că părinții nu au acasă suport pentru a-i îndruma la teme.
„Manualul este un suport nu numai pentru cadrul didactic, ci și pentru părinte. Este cunoscut faptul că fixarea cunoștințelor se face și acasă. Or, dacă părintele nu are nici un fel de model de exerciții, cu ce îl poate ajuta pe elev? Există și problema că trebuie predate integrat disciplinele. Ei sunt o promoție care pierde foarte mult“, a spus învățătorul. De altfel, părinții spun că de multe ori pierd foarte mult timp pentru a găsi soluții la cerințele de la teme. „Eram învățați ca pentru exercițiile la matematică să fie câteva îndrumări teoretice din carte, pe când la cele de pe auxiliar este strict cerința și îmi ia mult timp până să dau o îndrumare. Și la comunicare există o poblemă. Dacă înainte era mai multă teorie, acum trebuie să fac apel la memorie să văd dacă a rezolvat corect cerințele”, a spus Andra Pătru, mama unei eleve de clasa a III-a.
Cadrele didactice au fost informate în aceste zile că este posibil ca în perioada următoare elevii să primească manuale, dar susțin că lecțiile predate până acum nu pot fi reluate. Problema acestei promoții este că și în acest an școlar elevii ar putea să fie puși în situația să învețe carte fără carte.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS