5.9 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriFeriți-vă de firmele inactive fiscal! Vă pot băga în faliment

Feriți-vă de firmele inactive fiscal! Vă pot băga în faliment

În Dolj sunt 6.137 de firme inactive fiscal, din totalul de circa 28.000 de firme active (FOTO: arhiva GdS)
În Dolj sunt 6.137 de firme inactive fiscal, din totalul de circa 28.000 de firme active (FOTO: arhiva GdS)

Firmele inactive fiscal pun pe butuci societățile corecte, care s-au aprovizionat cu facturi de la astfel de firme și și-au dedus TVA în contabilitate și cheltuielile aferente tranzacției. Firma corectă trebuie să restituie TVA la stat, plus impozit pe profit, plus dobânzi și penalități. În Dolj sunt mii de firme inactive fiscal. Iată cum puteți să evitați intrarea în colaps dacă faceți afaceri cu entități inactive fiscal, care vă emit facturi cu TVA. Situația se va schimba din 2016, după o decizie a Curții de Justiție a Uniunii Europene.

Legislația fiscală actuală este nemiloasă cu entitățile economice care s-au aprovizionat de la firme inactive fiscal. O prevedere din Codul de Procedură Fiscală împiedică inclusiv firmele de bună credință să își desfășoare corect activitatea și să își deducă taxa pe valoarea adăugată (TVA) și cheltuielile la achizițiile de bunuri și servicii efectuate de la o firmă inactivă fiscal. Care este procedura? Fiscul declară firme inactive fiscal pe bandă rulantă și le ridică acel cod valid de TVA, deci acestea nu mai au dreptul să emită facturi cu TVA și nici să își deducă TVA și cheltuiala în propria contabilitate. Mii de firme doljene se află în imposibilitatea de a mai emite facturi cu TVA. Dar măsura îi afectează în aceeași măsură și pe toți cei care cumpără produse sau servicii de la respectivele firme. Dacă vine Fiscul în control la doi – trei ani de la data efectuării achizițiilor de la societăți inactive, atunci sumele plătite pe respectivele bunuri nu mai sunt considerate cheltuieli, iar TVA nu mai e considerată deductibilă. Firma de bună credință care s-a aprovizionat de la inactivi are de plată bani grei către stat, plus dobânzi și penalități pe cei doi – trei ani, pe lângă obligațiile de plată principale (TVA și restul). Deși o firmă a cumpărat cu acte în regulă, cu facturi, bunuri sau servicii, poate ajunge să datoreze sume uriașe către stat, fără să știe că nu avea voie la deductibilitatea respectivelor sume când a făcut aprovizionarea. Dacă lună de lună v-ați aprovizionat cu produse de la o firmă inactivă fără să știți, atunci sumele datorate Fiscului vă pot duce la faliment.

Când se declară firmele inactive fiscal

Potrivit datelor furnizate de Administrația Județeană a Finanțelor Publice (AJFP) Dolj, în prezent, în Dolj, există 6.137 de firme inactive fiscal (din totalul de 28.000), adică acelea care nu mai au cod valid de TVA. Fiscul declară firmele inactive în codițiile art. 78^1 din OG nr. 92/2003 numită și Codul de Procedură Fiscală, care arată în ce condiții își pierd firmele codul valid de TVA: dacă nu își depun declarațiile două perioade succesive, pe parcursul unui semestru; dacă se sustrag de la efectuarea inspecției fiscale; dacă nu funcționează la domiciliul fiscal declarat. Firmele inactive se supun regulilor art. 11 (1^1) din Codul Fiscal, care se referă la drepturile interzise inactivilor și celor care fac afaceri cu ei.
Firmele declarate inactive fiscal pot fi reactivate în 30 de zile, la solicitarea expresă a acestora dacă își depun toate declarațiile la Fisc și dacă nu au obligații restante către stat.
Ce pot face firmele corecte ca să se ferească de inactivi

Orice firmă care vrea să facă o achiziție se poate informa de pe internet dacă viitorul partener de afaceri are sau nu cod valid de TVA. Pe site-ul ANAF există o rubrică „Registru contribuabili inactivi/reactivați“. Trebuie să introduceți codul unic de identificare al firmei cu care vreți să încheiați tranzacția și să vedeți dacă figurează pe lista firmelor inactive. Dacă figurează, atunci nu vă puteți deduce TVA și cheltuiala în sine. Tot acolo puteți verifica și dacă agenții economici au fost reactivați, adică dacă au primit din nou cod valid de TVA și au dreptul de a emite facturi cu TVA.
Șefa AJFP Dolj, Bogdana Camelia Oprescu, a precizat că firmele care fac achiziții trebuie să își verifice partenerii de afaceri înainte de încheierea unei tranzacții, inclusiv din magazin, de pe telefonul mobil, dacă au internet.

O decizie a CJUE schimbă lucrurile în legătură cu deducerea TVA

Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis recent că Fiscul nu îi poate refuza contribuabilului dreptul de a-şi deduce TVA pentru tranzacțiile încheiate cu parteneri de afaceri inactivi din punct de vedere fiscal. Hotărârea CJUE a fost dată într-o cauză în care sunt vizate autorităţile fiscale poloneze, dar prevederile ar fi valabile şi pentru România, după cum a atras atenția avocatul Gabriel Biriş, citat de Avocatnet.ro. În esenţă, judecătorii europeni au decis că „autoritățile fiscale nu pot refuza dreptul de deducere pentru motivul că emitentul facturii nu mai dispune de o autorizație de întreprinzător individual“, potrivit sursei citate. Curtea de Justiție a Uniunii Europene a decis că „privarea unei persoane impozabile de bună‑credință de dreptul de deducere ar fi contrară principiului neutralității TVA“.

Ce e de făcut la noi?

Problema deductibilității TVA este delicată. Reprezentanții firmei de audit și consultanță Professional Consulting Craiova susțin că, „potrivit Tratatului de constituire a UE, jurisprudența Curții Europene de Justiție este obligatorie pentru instanțele naționale, dar și pentru instituțiile statelor membre. O decizie emisă de CJUE obligă pe de o parte statul să își modifice legislația națională pentru a o pune de acord cu dreptul comunitar, iar pe de altă parte obligă instituțiile statului să aplice dreptul comunitar așa cum rezultă din decizia respectivă, chiar în absența unei modificări legislative. În final, le revine instanțelor naționale obligația de a asigura aplicarea dreptului comunitar“. De la anul, lucrurile se schimbă. Fiscul trebuie să țină cont de prevederile Curții Europene de Justiție. „Practica inspectorilor fiscali a fost însă de a face uz de aceste prevederi doar după modificarea legislației interne. (…) Însă prin noul Cod Fiscal s-a reglementat această situație și, începând cu 1 ianuarie 2016, este prevăzut ca în domeniul taxei pe valoarea adăugată și a accizelor, autorităţile fiscale şi alte autorităţi naţionale trebuie să ţină cont de jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene“, au spus cei de la Professional Consulting. În același timp, reprezentanții Fiscului continuă să spună că ei vor respecta legislația românească în materie fiscală. „Decizia Curții Europene de Justiție trebuie transpusă în legislația noastră. Trebuie modificat Codul Fiscal și Codul de Procedură Fiscală. Deocamdată, noi respectăm legislația privind faptul că TVA e nedeductibil în relația cu un furnizor inactiv fiscal“, a spus Mihai Antonescu, directorul executiv al Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice Craiova.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS