12.6 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljOpera lui Tudor Gheorghe, transpusă în piatră

Opera lui Tudor Gheorghe, transpusă în piatră

Simpozionul Inter­național de Sculptură „Dru­­muri brâncușiene“ din parcarea Centrului Multi­funcțional de la Craiova și-a închis porțile. După o lună de muncă intensă, cele zece blocuri de piatră de Vratsa sau marmură de Rușchița, alături de bucățile de lemn, au devenit adevărate opere de artă.
Un număr de 12 artişti au avut aceeași sursă de inspiraţie: Tudor Gheorghe și au creat în cadrul Taberei de sculptură opere ce vorbesc fie de „Visul lumii“, „Nașterea formei“, „Rapsodia celestă“, fie de „Calea lui Tudor“, „Pătratul nud“, „Valuri“ sau de „Rapsodie de primăvară“, „Cele patru anotimpuri“, „Primăvara“ și „Primăvara noastră“. În dreptul fiecăreia, o semnătură amintește de creatorii lor: Michael și Anna Rofka (Germania), Tibor Farkas (Germania), Andrej Mitevski (Macedonia), Vlad Dan Perianu (București), Ana Maria Negară și Alin Neacșu (Iași), Gabriel Sitaru (Câmpina), precum și craiovenii Lucian Irimescu, Virgil Pumnea și Laurențiu Dimoiu. Și lemnul a căpătat forme interesante, grație artistului Gabriel Rizea, care a realizat în cadrul taberei un ansamblu de patru băncuțe – „Toamna“, „Iarna“, „Primăvara“ și „Vara“, dar și alte lucrări suplimentare, o bancă a blogărilor, o bancă culturală cu volume cioplite în lemn, dar și un buștean stilizat cu o cobză și un portativ cu note muzicale, ce l-au făcut pe Tudor Gheorghe, prezent la închiderea taberei, să declare: „Mă bucur din tot sufletul dacă muzica mea ți-a sugerat toate frumusețile acestea“.

Provocarea unui artist, finalizată într-o operă de artă

Timp de o lună, artiștii prezenți în cadrul taberei de sculptură au parcurs un drum interesant, plin de provocări și încheiat cu impunătoare opere de artă. „A fost o experiență interesantă și iată că acum vin să îmi completez ideea inițială, tema «Anotimpurile» dedicată maestrului Tudor Gheorghe. Anotimpurile sunt reprezentate de către o pasăre în ritual de împerechere. Cucul își cântă primăvara consoarta – consortul, vara este reprezentată de un cocoș de munte, iar toamna de o lebădă fantastică“, a explicat Alin Neacșu. Provocarea a venit atunci când a trebuie să reprezinte iarna, căci nici o pasăre nu încântă cu glasul său în cel mai rece anotimp. „Am tot stat, am meditat, gândit, am remeditat, iarăși am recompus, am restilizat și am desfăcut firul în patru. Iarna nu o puteam reprezenta printr-o pasăre. Am căutat și pe internet. Nu sunt păsări care cântă iarna pe teritoriul României. Și atunci mi-am zis: «Suntem în Oltenia, pe teritoriul maestrului». Singura pasăre cântătoare iarna, poate fi, printr-o metaforă, Tudor Gheorghe în concerte“, a povestit Alin Neacșu. Și așa s-a născut iarna în viziunea sculptorului. „Din față va fi privit ca o siluetă de om de zăpadă. I-am atașat compoziției sculpturale o cobză care se transformă în falduri, straturi de zăpadă bătute de vânt“, a mai precizat Alin Neacșu.
O experiență interesantă a trăit fiecare artist în parte. „Tabăra a fost o nouă experiență, o provocare. Da­că va avea și rezonanță pe mă­sura muncii pe care am depus-o, ar fi un lucru extraordinar“, a precizat Gabriel Sitaru, creatorul lirei realizate în stil modern cu tentă abstractă, cu o simbolistică aparte.
La sfârșit de vară, „Primăvara“ lui Tudor Gheorghe a fost a artiștilor. „Am senzația că primăvara este a noastră. Această lucrare de tabără este o plesneală de moment, de nevoie, de foame, de sete a ideii care m-a mânat în luptă. Frumosul meu bolovan rămâne perfectibil“, a ținut să precizeze artistul Virgil Pumnea în fața lucrării sale.
O dată cu încheierea celei de-a treia ediții, s-a mai scris un capitol în cadrul Simpozionului Internațional de Sculptură „Drumuri brâncușiene“. La final, artistul își privește opera și face o mărturisire. „Proiectul inițial era un pic diferit, fiind adecvat realizării lui în bronz. Poate voi reuși să materializez în bronz schița de proiect și să i-o fac cadou maestrului într-un viitor apropiat“, a mărturisit artistul Vlad Dan Perianu în fața lucrării sale „Rapsodie de primăvară“, ce îl reprezintă pe Tudor Gheorghe, și care își va găsi locul la intrarea în oraș dinspre București.
Cu emoție, artiștii și-au prezentat la final de tabără lucrările în fața oficialităților locale, dar și a maestrului Tudor Gheorghe, căci opera sa le-a fost în cadrul acestei ediții sursă de inspirație. Rând pe rând, fiecare sculptură a fost admirată și apreciată. „Pentru mine e o onoare, o cinste și o bucurie imensă că arta mea a putut să impresioneze și să inspire alți artiști. Este un lucru absolut minunat. Fiecare lucrare are frumusețea și ciudățenia ei. Sunt deschise, luminoase, nu sunt împovărătoare. Probabil că așa sunt și eu“, a mărturisit Tudor Gheorghe.
Lucrările realizate în cadrul celei de-a treia ediții a Simpozionului Internațional „Drumuri brâncușiene“ vor fi expuse timp de o lună și jumătate pe esplanada Teatrului Național „Marin Sorescu“, pentru a putea fi văzute de toți craiovenii, au precizat autoritățile locale.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS