13.1 C
Craiova
joi, 18 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalPe drumuri, după cardul de sănătate

Pe drumuri, după cardul de sănătate

Cardul de sănătate încă îi pune pe drumuri pe mulți dintre bolnavi și asigurați. După șapte luni de amânare, decidenții dau asigurări că de la 1 septembrie devine unicul instrument de decontare şi validare a serviciilor medicale. În Dolj, există încă asigurați care nu au primit cardul. Oamenii se plâng că atunci când merg să îl ridice de la Casa de Asigurări așteaptă prea mult.
Iniţial, cardul trebuia să devină obligatoriu la 1 februarie. Termenul a fost mutat pe 1 aprilie, apoi pe 1 mai. Ulterior, decidenții au anunţat că documentul va fi obligatoriu de la sfârşitul lunii iunie. Acum, suntem anunțați că, începând cu 1 septembrie 2015, cardul naţional de sănătate devine unicul instrument de decontare şi validare a serviciilor medicale în sistemul public de sănătate pentru asiguraţii cu vârsta peste 18 ani.
Asigurații care nu au primit cardul se plâng că sunt puși pe drumuri între medicul de familie, spital și Casa de Asigurări. La sediul CAS Dolj, mai tot timpul se formează cozi în fața ușii unde se eliberează cardurile de sănătate. „Am mai venit de câteva ori după card, dar mereu a fost aglomerație și nu am stat la rând. Astăzi am revenit. Nu știu dacă este sau nu aici, dar am venit să văd dacă îl pot ridica de aici“, ne spune Mariana Ghițuică.

„Suntem bolnavi, pensionari, și ne trebuie cardul să mergem la doctor“

Pe Nicolae Triculescu îl găsim la coadă. A venit să verifice dacă este la CAS cardul soției, pentru că nu l-a primit și trebuie să meargă la doctor. „Soția mea nu a primit cardul și am venit la CAS să verific dacă este aici. Medicul de familie mi-a spus că dacă s-a emis este posibil să îl găsesc aici. Suntem bolnavi, pensionari, și ne trebuie să mergem la doctor, să plătim medicamentele“, ne explică bărbatul.
Tot pentru card a plecat de dimineață de acasă și Vasilica Tudorache. Femeia este pusă pe drumuri pentru că fiicei sale, care locuiește în județul Gorj, i s-a spus că trebuie să ridice cardul din Craiova. „Eu am venit să întreb de cardul fiicei mele, care locuiește în Gorj. Acolo am întrebat și ne-au spus că nu este, și ne-au zis că este în Craiova pentru că aici are medicul de familie. Cu CNP-ul ei verificăm să vedem dacă este aici“, povestește femeia, care nu înțelege de ce sistemul nu este mai organizat, astfel încât oamenii să nu fie puşi pe drumuri.

„Mai sunt 10.295 de carduri de distribuit pentru asiguraţii care, deocamdată,nu le-au solicitat“

Reprezentanții CAS Dolj spun că asiguraţii care nu au intrat încă în posesia cardului pot să verifice dacă li s-a emis documentul prin accesarea serviciului pus la dispoziţie de CNAS la adresa http://www.cnas.ro/page/verificare-asigurat.html sau la Casa de Asigurări unde se face verificarea şi, după caz, eliberarea cardului.
Poşta a returnat la CAS Dolj 35.358 de carduri de asigurat pe care nu a reuşit să le predea asiguraţilor la domiciliu. Dintre acestea, până în prezent, aproape 13.500 au ajuns la doljeni pentru că asigurații au venit la Casă după ele. Alte aproape 11.300 de carduri au ajuns la asigurați prin intermediul medicilor de familie. „La acestea se adaugă 295 de cereri în curs de rezolvare, astfel încât la sediul CAS mai sunt 10.295 de carduri de distribuit pentru asiguraţii care, deocamdată, nu le-au solicitat“, spune Cristina Mândreci, purtător de cuvânt al CAS Dolj.
Asiguraţii care au pierdut sau deteriorat cardul de sănătate trebuie să solicite eliberarea unui card duplicat la Casă. Aici depun o cerere şi plătesc contravaloarea noului card şi a cheltuielilor de distribuire prin servicii poştale, în valoare de 15,5 lei. Până la primirea noului card de sănătate, asiguraţii vor avea acces la servicii medicale în baza unei adeverinţe de înlocuire a cardului de sănătate, ce li se va înmâna în momentul în care vor depune cererea pentru emiterea cardului duplicat. Până pe 21 august au fost înregistrate 2.598 de cereri pentru carduri duplicat.

A așteptat mai bine de trei ore pentru adeverință înlocuitoare

Persoanele care, din motive personale sau religioase, refuză utilizarea cardului de sănătate, trebuie să depună o cerere în scris la CAS în care trebuie menţionate motivele refuzului, şi vor restitui cardul de sănătate, în cazul în care l-au primit. În cazul acestora, accesul la serviciile medicale se face tot pe baza adeverinței de înlocuire a cardului, valabilă trei luni. Până acum, 147 de doljeni au refuzat cardul și au solicitat adeverință.
În cazul în care o persoană care a refuzat iniţial cardul revine asupra acestei decizii, îl poate recupera de la CAS Dolj.
Sunt și situații în care, atunci când medicul specialist verifică, asigurații apar în sistem că li s-a eliberat cardul, dar, în realitate, nu este așa. Ioana a trecut printr-o astfel de situație și ieri a așteptat la CAS mai bine de trei ore ca să rezolve situația. „De la ora 9 aștept. Am fost la medicul specialist, care a verificat în sistem și apare că mi s-a emis cardul, dar nu îl am. Am venit la Casă și de aici mi-au spus că, de fapt, nu s-a emis. De mai bine de trei ore aștept după o adeverință care să țină locul cardului, astfel încât să pot beneficia de serviciile medicale. A fost foarte multă lume, am luat bon de ordine și aștept“, spune Ioana.

Aproximativ 15.800 de carduri urmează să ajungă la doljeni

Este important de știut că pentu cei care împlinesc vârsta de 18 ani şi/sau dobândesc calitatea de asigurat se generează automat din sistem comandă de tipărire şi distribuire a cardului. Nu este necesară solicitarea în scris a asiguratului pentru eliberarea cardului. Aceștia vor primi cardul prin poștă, la domiciliul din buletin.
Furnizorii de servicii medicale (medici de familie, spitale etc. – n.r.) trebuie să acorde asistență medicală pacienţilor asiguraţi, indiferent dacă deţin sau nu un card de sănătate, conform reglementărilor în baza Ordinului Ministrului Sănătăţii şi al preşedintelui CNAS nr. 557/246/2015 şi Ordinului preşedintelui CNAS nr. 248/2015.
În perioada următoare, aproximativ 15.800 de carduri emise pentru asigurații doljeni urmează să fie distribuite la domiciliu de angajații Poștei.
CAS Dolj a primit și cardurile de la Casa OPSNAJ, până la 13 august aproape 3.000 de carduri ajungând aici. Asigurații Casei OPSNAJ trebuie să meargă la sediu Casei de Sănătate Dolj să-și ridice cardurile. Până acum, aproape 550 de asigurați au intrat în posesia acestora.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS