10.6 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljVictor Ponta, mândru că sunteți oltean?

Victor Ponta, mândru că sunteți oltean?

Premierul Victor Ponta a semnat, la sfârșitul săptămânii trecute, documentele prin care se aprobă lista cu priorități în infrastructură pentru perioada 2014-2020. Autostrada Olteniei se pare că nu este pe lista priorităților.
La sfârșitul săptămânii trecute, premierul Victor Ponta a declarat că, înainte de plecarea în Turcia pentru operația la genunchi, i-a spus ministrului Ioan Rus că își va lăsa barbă și nu se va mai rade până când Master Planul General de Transport (MPGT) al României nu va fi aprobat.
„Astăzi chiar este un lucru important, și anume lansarea în mod oficial a Programului Operațional pentru Infrastructură Mare (POIM), care include și faimosul Master Plan de Transport, mai cunoscut în România decât orice altceva. Înainte de a pleca din țară, i-am spus domnului ministru Rus, în tradiția altor oameni politici cunoscuți, că-mi las barbă și nu mă mai rad până nu se aprobă Master Planul. Iată că s-a aprobat, pentru că fără Master Plan nu puteam să avem Programul Operațional. Mă bucur foarte tare că acest lucru s-a întâmplat, nu doar pentru că vorbim, cu siguranță, despre cel mai important program operațional finanțat de Comisia Europeană și cofinanțarea Guvernului României. Sunt 12 miliarde de euro, însemnând 9,5 miliarde fonduri nerambursabile și 2,5 miliarde fonduri de la buget“, a declarat Victor Ponta, citat de agenția Agerpres. Pe lângă barba premierului, aprobarea Master Planului în forma deja cunoscută a ras și proiectul „Autostrada Olteniei“, la care visau oamenii din această regiune. După cum se știe, Gazeta de Sud și Alege TV au organizat, pe 7 iunie, la Prefectura Dolj, dezbaterea „Drumuri pentru Oltenia“, la care au participat oameni politici și reprezentanți ai mediului de afaceri. În urma dezbaterii, participanții au semnat o scrisoare comună către Bruxelles, prin care cereau introducerea pe lista de priorități pentru perioada 2014-2020 a unei autostrăzi Craiova – Lugoj, finanțabilă din fonduri UE. În proiectul de master plan prezentat până acum, această rută este prevăzută cu drumuri expres, construibile în perioada 2029-2032. Grupului de inițiativă i s-au alăturat ulterior alți parlamentari de la PSD, PNL, PSRO, PC și PLR, dar și membrii Consiliului de Dezvoltare Regională (CDR) Sud-Vest Oltenia, care au trimis și ei un memoriu către comisarii UE.

Jean Marinescu: „Este inacceptabil ce se întâmplă!“

Mobilizarea pentru Autostrada Olteniei a fost fără precedent. Vineri, vestea că Master Planul a fost aprobat în forma inițială, adică fără Autostrada Olteniei, a căzut ca un trăsnet. Efectele acestei decizii se vor vedea în anii următori, concluziile fiind trase de europarlamentarul Marian Jean Marinescu, unul dintre promotorii acestui proiect. „Vreau să adresez felicitări doamnei comisar european Corina Crețu, domnului prim-ministru Victor Ponta, ministrului Ioan Marian Rus și doamnei primar al Craiovei, Lia Olguța Vasilescu, pentru marea realizare de a îngropa definitiv două regiuni sărace ale țării: nordul Moldovei și sud-vestul României, Oltenia. Faptul că aceste două regiuni nu vor fi legate de Europa în următorii foarte mulți ani va determina o dezvoltare economică extrem de mică. (…) Am pierdut un moment extrem de important să asigurăm măcar legăturile între regiunile istorice ale țării și legătura cu Europa.(…) Prioritățile sunt concentrate în Transilvania și în parte din Moldova, în nici un caz în direcția care trebuia, în timp ce sudul țării și Oltenia rămân complet neacoperite până în 2020. Este inacceptabil ce se întâmplă. (…) Lipsa autostrăzii Craiova – Europa duce la sărăcirea și mai mult a acestei regiuni. De acest lucru sunt vinovați Corina Crețu, Victor Ponta, Ioan Rus și Olguța Vasilescu. Este opinia mea“, a afirmat Marinescu.
Contactat de GdS, primarul Craiovei, a declarat: „Îmi vine să râd. Autostrada Craiova – Pitești este în Master Plan. Nu știam că, dacă un primar al unui oraș din România nu semnează un comunicat de presă, are influență mai mare asupra Comisiei Europene decât un europarlamentar la al doilea mandat. Cât de frustrantă trebuie să fie treaba asta pentru domnul Marinescu, mai ales că partidul Domniei sale a și dat de trei ori la Transporturi un ministru din zona Olteniei“.
Practic, din cele 12 miliarde de euro care vor fi alocate de la UE și guvern pentru infrastructura mare, nici un ban nu va fi investit pentru o autostradă în Oltenia. În prezent există un singur proiect de autostradă, Craiova – Pitești (120 km), dar prin parteneriat public-privat (PPP), adică cu taxă. Proiectul PPP nu este unul sigur, dovadă proiectul Comarnic – Brașov, abandonat pentru că potențialii investitori nu au reușit să ia credite bancare pentru investiție. În concluzie, oltenii nu au reușit să impună proiectul lor de autostradă, deși au premierul – Victor Ponta (deputat PSD de Gorj), președintele Camerei Deputaților – Valeriu Zgonea (deputat PSD de Dolj) și un primar vicepreședinte al partidului aflat la guvernare – Lia Olguța Vasilescu (vicepreședinte PSD). Mai mult, premierul Victor Ponta nu a răspuns nici măcar unei interpelări făcute în legătură cu Autostrada Olteniei, deși era obligat să facă acest lucru în maximum 15 zile. Probabil că atunci când va veni în vizită în colegiul din Gorj în care a fost ales, oamenii l-ar putea întreba: „Domnule Ponta, mân­dru că sunteți oltean?“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS