24.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriPașii de urmat pentru declararea bacșișului

Pașii de urmat pentru declararea bacșișului

Firmele încă nu au dat năvală la Fisc să notifice instituția cu privire la registrele de bani personali. Cel mai mare număr  de firme care să înregistreze acel document la Fisc se așteaptă joi și vineri, adică în ultimele zile când se poate face lucrul acesta fără a se plăti amendă (FOTO: Traian Mitrache)
Firmele încă nu au dat năvală la Fisc să notifice instituția cu privire la registrele de bani personali. Cel mai mare număr
de firme care să înregistreze acel document la Fisc se așteaptă joi și vineri, adică în ultimele zile când se poate face lucrul acesta fără a se plăti amendă (FOTO: Traian Mitrache)

Firmele au început să își trimită oamenii la Fisc pentru a notifica instituția cu privire la înființarea Registrului de bani personali, necesar pentru declararea banilor angajaților. Dacă la Fisc nu se crease încă aglomerație, cozile au apărut, în schimb, la birourile de copiat acte, care vindeau carnete de Registru de bani personali făcute de acele birouri. Pentru bacșiș trebuie deja emis bon fiscal separat de pe 28 aprilie, dar amenzile vor curge de pe 8 mai.

Câteva mii de firme care dețin case de marcat fiscale trebuie să își trimită contabilii la Fisc pentru a înregistra notificările prevăzute de lege cu privire la înființarea Registrului de bani personali ai angajaților. La primele ore ale dimineții nu era aglomerație la birourile Fiscului doljean, iar înregistrarea unei notificări pentru Registrul de bani personali dura câteva minute.
Notificările care trebuie făcute la Fisc înseamnă că reprezentanții firmelor merg la organul fiscal cu o hârtie (care poate fi scrisă pe computer sau întocmită de mână), în care se precizează câte Registre de bani personali are firma și la ce puncte de lucru sunt amplasate. Firmele din Craiova pot ajunge la sediul AJFP Dolj de pe strada Mitropolit Firmilian, la Serviciul Registru Contribuabili, Declarații Fiscale și Bilanțuri (Camera 4), unde primesc un număr de înregistrare și li se pune ștampila instituției, a precizat Mihai Antonescu, director executiv al Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice (DGRFP) Craiova.

Amenzi usturătoare pentru neînregistrarea notificărilor la Fisc

Fiscul va ține o evidență a firmelor care depun notificări. „Operatorii economici care au case de marcat trebuie să depună aceste notificări la organul fiscal de care aparțin, până pe 8 mai. Nu trebuie să se deplaseze la județ sau la Fiscul din municipiul reședință de județ sau la regiune. Noi vom ține o evidență specială pentru aceste notificări și vom aplica și sancțiuni, dacă nu vin cu notificările la timp. Sancțiunile se aplică în conformitate cu prevederile Codului de procedură fiscală“, a precizat directorul executiv al DGRFP Craiova. Amenzile pentru nedepunerea notificărilor se ridică la sume cuprinse între 500 și 1.000 de lei, pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice și au case de marcat și între 1.000 de lei și 5.000 de lei pentru persoanele juridice, conform art. 219 aliniatul (1), litera i) din OG nr. 92/2003 cu modificările și completările ulterioare, cunoscută și drept Codul de procedură fiscală.

Unii sunt pro, alții contra legislației privind bacșișul

Ordinul ministrului finanțelor publice numărul 513/2015 arată că firmele care dețin case de marcat fiscale trebuie să notifice Fiscul privind înființarea Registrului de bani personali ai angajaților – acel registru care trebuie să existe la fiecare punct de lucru al operatorilor economici și în care angajații să își treacă banii personali cu care vin de acasă înainte de începerea serviciului.
Reprezentanții câtorva firme care se aflau la Fisc marți dimineață, pentru a-și înregistra notificările, au spus cum li se par noile prevederi legale privind declararea bacșișului. „Este o prevedere cam aiurită, dar asta este. Am o singură casă de marcat. Pentru o casă de marcat stăm la cozi ca să cumpărăm registru de bani personali cam o jumătate de oră, o oră, ca să le tragă la xerox, iar aici, la Fisc, o să vedem cât vom mai sta“, a spus Nicola Liliana. Alt reprezentant al unei firme a stat puțin la ghișeele Fiscului pentru a înregistra notificarea. „A durat mai puțin de un minut înregistrarea notificării. Eu nu pot să comentez legislația. Legislația se aplică. Eu am venit din timp, tocmai pentru a evita eventuala aglomerație“, a spus Gheorghe Miu, din Craiova.
Alții consideră că sunt bune reglementările privind declararea banilor personali ai angajaților. „Am depus actele și încă aștept să mi se dea notificarea. Mie mi se pare o măsură bună aceasta, pentru că și pe timpul lui Ceaușescu trebuia să declare vânzătoarea ce bani are în buzunar. Eu am o singură casă de marcat și voi evidenția bacșișul pe bon fiscal separat. Dacă legea spune așa, ne vom conforma“, a spus și I. Dumitrașcu.

Cozi mari la birourile de copiat acte

Dacă la Fisc nu era așa mare aglomerație la înregistrarea de notificări, în schimb, s-au format cozi la centrele de copiat acte, în special la cele din jurul Fiscului, de unde se procură Registru pentru bani personali cu 8 lei bucata. Ordinul nr. 513 stabilește doar modelul de registru, urmând ca fiecare firmă să îl întocmească fie pe caiete pe care să le tabeleze conform modelului din Ordinul nr. 513, fie să îl procure de la birourile de copiat acte.

Ce trebuie făcut pentru a fi declarat bacșișul

În cadrul emisiunii „Economia Sudului“ de la Alege TV, Ilie Bălan, șef Birou Serviciu Contribuabili în cadrul DGRFP Craiova, a precizat ce trebuie făcut pentru a fi declarat bacșișul lăsat de clienți la magazine, baruri și alte firme.
Mai întâi, firma trebuie să stabilească un regulament de ordine interioară privind modul de declarare a bacșișului. Apoi firma trebuie să aibă la fiecare punct de lucru câte un Registru de bani personali, după modelul din Ordinul nr. 513/2015. După realizarea sau procurarea registrului, firma notifică Fiscul, declarând câte registre are și la ce puncte de lucru. După notificarea la Finanțe, acel document se atașează la Registrul banilor personali, pentru a fi pus la dispoziția organelor de control, în cazul eventualelor controale.
În fiecare dimineață, vânzătoarele, barmanii și alte categorii de salariați care operează în casa de marcat trebuie să își declare în acel registru banii personali din buzunar.
Pentru bacșișul primit se emite bon fiscal nepurtător de TVA. De asemenea, trebuie emis bon fiscal și pentru restul pe care clientul nu îl mai primește și îl lasă vânzătoarei, fie că e vorba despre zece bani, fie de o sumă mai mare, a mai spus Ilie Bălan, în cadrul emisiunii „Economia Sudului“.
Bacșișul și restul pe care clientul îl refuză „nu poate fi considerat o livrare de bunuri sau o prestare de servicii. Din punctul meu de vedere este o donație“, a mai spus Ilie Bălan în cadrul emisiunii „Economia Sudului“, motiv pentru care nu poate fi asimilat veniturilor salariale, în cazul în care firma decide ca bacșișul să rămână al salariatului. Dacă bacșișul rămâne al firmei, atunci este considerat venit asimilat impozitului pe profit și se impozitează cu 16%.
Angajații care nu acceptă să arate banii din buzunare inspectorilor de la ANAF riscă amenzi de 1.250 de lei, iar firmele care nu întocmesc Registru de bani personali riscă amenzi de 9.000 de lei.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS