10.6 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCraiova, orașul capcanelor: Din stradă-n stradă, din groapă-n groapă

Craiova, orașul capcanelor: Din stradă-n stradă, din groapă-n groapă

Străzile din Craiova sunt adevărate capcane pentru șoferi și pun probleme și oamenilor. O mare parte dintre acestea nu au fost asfaltate de ani buni, altele nu sunt asfaltate deloc, iar craterele care s-au format nu mai pot fi ocolite atât de ușor. GdS a mers pe unele dintre aceste străzi pentru a arăta cum este, de fapt, orașul Craiova: unul al capcanelor.

Cetățenii care locuiesc în anumite zone și șoferii care tranzitează zeci, poate chiar sute de străzi din oraș, suferă din cauză că nimeni nu și-a mai arătat interesul pentru lucrările de infrastructură de ani buni. Multe persoane ajung să-și distrugă autoturismele în aceste zone și spun că nu mai au nervii necesari să meargă cu mașinile prin oraș.

Despre cum să-ți spargi baia de ulei într-un bolovan

Strada Potelu, spre exemplu, din cartierul Romanești, este o adevărată capcană pentru șoferi. „Au mai astupat groapa asta de câteva ori și tot se sparge. Acum câteva săptămâni, când a fost zăpada, era mai grav. Veneau cu viteză și vă dați seama ce se întâmpla. Aici trebuie pus ceva să nu se mai circule cu viteză așa de mare. Spre exemplu, de dimineață, pe la 10.00, a venit cineva cu viteză și și-a spart baia de ulei la mașină. În momentul în care vii tare, mașina se lansează și dă exact cu motorul în pietroaiele care sunt pe stradă“, spune Gigi Pârleag, care locuiește în zonă. În jurul său, pe o lungime de câteva zeci de metri, sunt bolovani împrăștiați pe stradă. Aceștia au ieșit de sub asfalt, din stratul de piatră cubică de pe stradă, și au fost duşi mai departe de tiruri și de alte autovehicule. Un șofer oprește și se dă jos din mașină. „E bătaie de joc! Săptămâna trecută am spart cauciucul aici. E bătaie de joc, nu e muncă ce fac ăștia!“, urlă bărbatul în timp ce ridică pietroaiele și le aruncă pe marginea străzii. Trântește ușa și își vede de drum.

„Mi s-a întâmplat să dorm pe o stradă din Barieră. A rămas mașina suspendată“.

Nici pe strada Popoveni condițiile nu sunt mai de Doamne ajută. La intersecția cu bulevardul Râului, șoferii  întâlnesc niște găuri rămase în stradă de ani buni. Cei mai în măsură să vorbească despre starea drumului sunt taximetriștii, care așteaptă în stația din zonă. „Condițiile sunt foarte proaste și aici, și pe alte străzi… Cam în tot orașul e așa. Ne descurcăm foarte greu în meseria asta. Cele mai mari probleme, după mine, sunt în Bariera Vâlcii, care e distrusă 100%. Singura stradă bună este strada Toamnei, în rest totul e praf. De asta nu putem ajunge nici măcar la comenzi. Mi s-a întâmplat să dorm pe Aleea II Bariera Vâlcii, să stau de la două noaptea la o comandă până a doua zi la 15.00. A rămas mașina suspendată“, povestește Gabriel Gână. Situația din Bariera Vâlcii, cauzată mai ales de lucrările la canalizare, a fost prezentată de nenumărate ori de Gazeta de Sud, în special în contextul organizării întâlnirii „Fii vocea cartierului tău!“, în cadrul căreia oamenii au avut ocazia să-și spună problemele în fața autorităților. Momentan, doar câteva străzi din cartier au fost pietruite. Pentru restul, oamenii mai au de așteptat. Cât anume, nu se știe.

„Nici nu se poate vorbi despre condiții“

Lucrurile nu stau altfel nici în cartierele mai centrale. Avem un bun exemplu pe strada Câmpului, la intersecția cu strada Elie Georgescu, în zona Frigorifer. Aici sunt alte cratere în carosabil pe care șoferii reușesc încă să le ocolească. Pe anumite porțiuni, asfaltul a început să se crape și să se desfacă, scoţând la iveală ceea ce pare să fie un fost trotuar. O situație asemănătoare există și pe strada Toporași, în Craiovița Nouă, unde o minunăție de groapă tronează exact în mijlocul drumului. „E rău, domnule! Nimic nu fac ăștia“, strigă un șofer.
La câteva minute distanță, în cartierul George Enescu, ajungem pe strada Făgăraș. Aceasta s-a lăsat de-a lungul timpului, iar asfaltul peticit a început și el să cedeze. „Strada e foarte proastă, este sub orice critică. Nici nu se poate vorbi despre condiții. Sunt ceva ani de când nu s-a mai intervenit aici. Cu mașina nici nu poți să mergi, se lasă, e terminată. N-am văzut picior de autoritate să treacă pe aici“, povestește Floraru Ionel.

Brestei și Aleea IV – poveste fără sfârșit?

Gropi aparent inofensive, presărate prin tot orașul, continuă să existe și pe strada Henry Ford, chiar în apropierea fabricii de automobile, pe binecunoscuta stradă a Râului, pe strada Alexandru cel Bun, dar și pe strada Brestei, pe drumul către comuna Breasta. „Nu s-a pus nici măcar un camion de pietriș. Au încercat să îndrepte, dar nu ai ce să faci. E fenomenală strada principală, numai gropi și bălți. Se lovesc mașini, e exagerat“, povestește un trecător. Și dacă tot am ajuns aici, nu putem să nu amintim de Aleea IV Brestei, una dintre cele mai văduvite zone din cartier, în mai multe sensuri: oamenii de acolo nu au nici canalizare, nici asfalt, și s-au agățat de speranța că în primăvară se va intra și pe strada lor pentru a executa aceste lucrări. „La principală mai e cum mai e, dar veniți pe celelalte străzi să vedeți. E apă în curți. De la primărie au venit și azi (marți – n.r.) să vadă, au zis că o să înceapă lucrările, dar cică acum e frig și nu pot să sape să facă canalizarea. Înainte de vot veneau toate mașinile aici. Acum nimeni nu mai trece. Au venit doar ieri (luni – n.r.) că a fost un mort pe stradă și au scos apa din curte“, a povestit Mihalache Mititelu, care stă în zonă.
Dincolo de faptul că oamenii nu au o stradă pe care să poată circula cum trebuie, pe care e aproape imposibil de intrat cu salvarea sau pompierii, veșnica lor problemă este canalizarea. „De 40 de ani trăim așa și nu s-a întâmplat nimic de atunci. Mașinile circulă greu, se fărâmă, le repari și în două zile iar se fărâmă“, povestește Donose Constanța. Unii oameni ne invită în casele lor, pentru a vedea la ce poate duce o stradă fără infrastructură. „Au zis că ne ajunge și pe noi rândul, dar să vedem. Găinile mele înoată prin baltă“, zice Lia Dumitrașcu. Alt vecin plusează, în timp ce în grădina din spatele său sunt zeci de metri pătrați inundați de ape. „Eu locuiesc aici din 1980. În spatele nostru a fost un canal care capta apa din tot cartierul. În urma construcțiilor făcute în zonă, acest canal s-a astupat, iar toți deversanții de pe strada vecină vin și inundă 11 gospodării. Supraviețuim numai cu intervenția ISU și cu ajutorul Primăriei Craiova. Există o pompă de la Direcția de Ape care ne ajută cu extragerea apei. Ni s-a promis că în această primăvară o să fie cartierul canalizat. Până atunci nu avem decât să cerem sprijinul autorităților, altfel suntem terminați“, încheie Emilian Ochea.
Calvarul locuitorilor și al șoferilor care trec prin oraș se va încheia, poate, atunci când întreg orașul va deveni un șantier pe care se va lucra pentru remedierea acestor probleme. Uneori e nevoie doar de ceva pietriș pentru a astupa niște gropi, alteori de o reabilitare din temelii. Alteori, e nevoie doar de cineva care să se plimbe prin oraș și care să vadă problemele oamenilor.

Olguța Vasilescu: De săptămâna
viitoare începem asfaltarea

Contactat de GdS pentru a afla când va începe din nou asfaltarea în Craiova, primarul Lia Olguța Vasilescu a explicat că acest lucru se va întâmpla cel mai probabil săptămâna viitoare.
„Oamenii sunt deja în Brestei, fac măsurători. Zilele acestea mai avem ploi – așa zic cei de la meteo, iar de săptămâna viitoare începem în toate cartierele. Totuși, vom intra întâi pe reparații de gropi și pe strada Brestei, care este praf. Vom intra și în parcările de pe strada Nicolaescu-Plopșor (Centrul Istoric – n.r.), mai exact în parcările din spatele BCR și Doljana. Acum, firma se aprovizionează cu ce are nevoie. Altă echipă va intra pe străzile Libertății, pe Brândușei și vom termina și cu strada Bibescu“, a explicat primarul. Al doilea contract subsecvent din acordul-cadru de asfaltare cu firma Delta ACM a fost semnat vineri, 20 februarie, și are o valoare de 21.386.289 de lei, fără TVA.

Cum stăm cu reabilitarea?

Mai multe străzi au fost scoase la licitație de către primărie pentru reabilitare. Dintre cele cu probleme, strada Brestei este demnă de menționat (tronsonul cuprins între strada Pelendava și Podul Cernele și evaluat la 5.819.735 de lei, fără TVA – n.r.), însă licitația a fost anulată din motivul că au fost omise anumite detalii din proiect. Altă stradă scoasă la reabilitare este Henry Ford, cu o valoare de 4.000.566 de lei, fără TVA. În ceea ce privește Aleea IV Brestei, pentru aceasta a fost organizată o licitație în cursul anului trecut, care a și fost câștigată. De lucrările de canalizare se va ocupa asocierea de firme SC TEL DRUM SA – SC TOTAL ROAD SRL, contra sumei de circa 2,5 milioane de lei, fără TVA.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS