ISJ Dolj va analiza problemele semnalate de părinţii elevilor care au participat la olimpiada de matematică (Foto: Arhiva GdS)
 ISJ Dolj va analiza problemele semnalate de părinţii elevilor care au participat la olimpiada de matematică (Foto: Arhiva GdS)
ISJ Dolj va analiza problemele semnalate de părinţii elevilor care au participat la olimpiada de matematică (Foto: Arhiva GdS)

Mulţi dintre părinţii copiilor care au participat duminică la faza locală a olimpiadei de matematică sunt nemulțumiți de organizare şi de evaluarea lucrărilor. Aceştia cer urgent recorectarea tuturor lucrărilor, având în vedere că în numai câteva săptămâni trebuie să aibă loc olimpiada judeţeană. Reprezentanţii ISJ Dolj desfăşoară o anchetă în acest sens.

Faza locală a olimpiadei de matematică ce a avut loc duminica trecută la Craiova a creat o serie de nemulţumiri în rândul multor părinţi ai căror copii au participat la această competiţie. În Gazeta de Sud v-am prezentat ieri în articolul „Pentru cine pune probleme olimpiada de matematică?“ o parte din reacţiile postolimpiadă, dar şi explicaţiile inspectorului de specialitate, responsabil cu organizarea şi coordonarea evenimentului. După apariţia articolului, părinţii au continuat să povestească, să aducă acuzaţii grave, să mărturisească faptul că se îndoiesc de notele primite de copiii lor. Mai mult decât atât, mulţi dintre părinţi susţin că nu li s-a oferit timp pentru a contesta punctajele primite. Aceştia povestesc că rezultatele la olimpiadă au fost afişate luni dimineaţă, iar în aceeaşi zi, între 12.00 şi 14.00, aveau posibilitatea să depună contestaţie. „Pentru a depune contestaţie, copilul trebuia să fie însoţit obligatoriu de părinte. Mulţi dintre noi, părinţii, nu am avut posibilitatea să plecăm de la serviciu pentru a depune această contestaţie. În plus, şi copiii noştri aveau ore… Aşa s-a ajuns la această situaţie, să fie doar 40 de contestaţii, pentru că în realitate mulţi dintre părinţi şi copii nu au fost mulţumiţi de notele primite“, a povestit Maria, mama unui elev care a participat la această olimpiadă. Alt cititor, O.S., consideră că întreaga organizare a olimpiadei de matematică a fost făcută în bătaie de joc: „Dacă profesorii evaluatori sunt nemulţumiţi sau se simt nemotivaţi, să-şi dea demisia şi să-i lase pe alţii. De ce nu aleg să-şi dea demisia şi să-şi caute alt loc de muncă? Olimpiada asta a fost o bătaie de joc. Au analizat doar câteva contestaţii, marea parte a acestora nefiind luată în considerare pe motiv că nu este de faţă elevul. Au specificat, au afişat, au comunicat cumva obligativitatea prezenţei elevului pentru recorectarea lucrării? Am depus contestaţie la secretariatul liceului şi nimeni nu ne-a spus că trebuie să mai venim încă o dată, la altă oră. Cum este posibil să fie acele diferenţe de notare, după recorectare? De la două puncte la zece puncte! Mare parte din aceşti aşa-zişi profesori sunt dintre cei ce se târau prin facultate cu nota 5“.

„La olimpiadă trebuie să participe cei mai buni dintre cei buni“

Alţi părinţi au contestat şi faptul că aceste olimpiade au fost programate haotic, fără a se ţine cont de faptul că sunt copii care participă la mai multe competiții. Sunt însă și cititori care consideră că, pentru a avea performanţă, un elev trebuie să-şi canalizeze atenţia doar spre o disciplină: „În ceea ce priveşte posibilitatea participării la mai multe olimpiade, din punctul meu de vedere este total greşit. Nici cele mai mari genii ale omenirii nu au fost la superlativ la mai multe discipline de la şcoală, ci doar la una. Frecventa greşeală întâlnită la părinţi, care în marea lor majoritate nu au participat la nici un concurs în calitate de elevi, este aceea de a crede că ai lor copii sunt capabili de efort susţinut şi au capacitatea intelectuală de a fi cei mai buni la mai multe discipline. Pentru că despre asta este vorba: la olimpiadă trebuie să participe cei mai buni dintre cei buni. În acest sens, ar fi bine să duceţi cercetarea până la capăt şi să vedeţi, pe listele acelea oficiale care, aşa cum aţi spus, au fost făcute publice prin afişare pe site, câţi dintre cei 700 de participanţi au trecut de 50% din punctaj. După ce veţi face acest calcul, veţi avea răspunsul la întrebarea: câţi dintre ei participă la acest concurs pentru că sunt capabili şi nu pentru că îi împing nişte orgolii nesusţinute de realitate? Lumea apreciază efortul deosebit depus de un sportiv de performanţă ajuns la nivel de vârf. Credeţi că pentru a face performanţă la matematică este nevoie de mai puţină muncă? Şi ca întrebare retorică: credeţi că Simona Halep (că tot e sportivul zilei), dacă ar fi fost târâtă de părinţii ei şi la antrenament la tenis, şi la volei, şi la șah şi la… ar mai fi făcut performanţă în ceva? E foarte uşor să arunci pisica în grădina profesorilor care «nu simt problema» (exprimare total nefericită, de altfel!), dar să nu o vezi când «strică gazonul» din grădina părinţilor“.

„Dacă profesorii «nu simt» problemele, ce caută la clasă?“

Alt cititor al Gazetei de Sud a postat următorul comentariu: „Dacă profesorii «nu simt» problemele, ce caută la clasă? Şi de ce mai corectează şi la olimpiadă? Normal ar fi fost, în situaţia dată, să se reevalueze toate lucrările, indiferent dacă s-au făcut sau nu contestaţii. Dacă profesorii nu se simt în stare, de ce organizează olimpiade? Ca să demoralizeze copiii? Au oare habar cât poate să plângă un copil depunctat? Cum se face că pe vremea aceea, de care nu vrem să ne aducem aminte, existau olimpiade cu corectură corectă, deşi nu-i plătea nimeni pe profesori în plus? Aceştia erau mândri de performanţele elevilor lor şi … «simţeau problemele» chiar dacă erau de Gazeta Matematică. Iar pentru problema asta, era suficient să faci desenul şi să cunoşti definiţia rombului, să respecţi condiţia de laturi şi unghiuri, ceea ce se putea face“.

„La noi se cunosc dinainte elevii participanţi la naţională“

Tavi, alt cititor al Gazetei de Sud a lăsat un comentariu la articol în care aduce acuzaţii grave. Având în vedere că în comentariu sunt amintite persoane cărora GdS nu le-a luat un drept la replică (elevi şi profesori), ne vom permite să selectăm din mesajul cititorului nostru: „Profesorii au «simţit» foarte bine problemele, dar mai ales dorinţele domnului inspector Moanţă, la fel cum «se simt» la modul negativ rezultatele şi la faza naţională de când este dânsul inspector de matematică. Din cauza «meritelor» domnului inspector de matematică Moanţă am ajuns să avem câte unu-două locuri repartizate pentru olimpiada naţională, în timp ce judeţele vecine au câte patru-cinci locuri pentru că au trimis elevii merituoşi. La noi se cunosc dinainte elevii participanţi la naţională, stabiliţi cu mult înainte de desfăşurarea olimpiadei, de către domnul Moanţă. Este inadmisibilă lipsa de transparenţă. Mai mult de jumătate din elevi ar fi depus contestaţie, dar pe site la Liceul «Traian Vuia» – unde au fost postate iniţial rezultatele, baremele, subiectele – a fost «o problemă» şi site-ul a fost blocat până a doua zi la 11.00 şi contestaţiile trebuia depuse până la 12.00. Iniţial, domnul inspector Moanţă nu a vrut să primească elevii la etapa de mediere în care să îşi vadă lucrarea şi după aceea să poată depune contestaţie dacă nu erau mulţumiţi. Spunea că ce contează punctajul dacă elevii sunt calificaţi?! Sunt norocoşi elevii care nu sunt în aceeaşi clasă cu vreun copil al unui profesor de matematică, al vreunui inspector etc. O altă mare «simţire» a fost faptul că olimpiada de matematică trebuia programată pe 14 sau pe 21 februarie, conform postării de pe site şi a Ministerului Educaţiei… A fost programată intenţionat duminică, astfel ca luni, la contestaţii, să fie cât mai puţini, având în vedere că elevii au ore, iar părinţii sunt la serviciu. Tot acest circ a fost făcut şi profesorii «au simţit bine» pentru că la faza judeţeană, în caz de egalitate, contează nota de la faza locală.
Deşi se ştia în toată ţara că la faza locală în Dolj sunt cele mai grele subiecte, anul acesta au fost extrem de uşoare ca să le poată înţelege rezolvarea şi elevii «geniali». De când e domnul inspector Moanţă în funcţie a jignit părinţi, elevi, a făcut tot ce se poate să fie «geniile» cu cel mai mare punctaj. Domnule inspector Moanţă, dacă sunteţi curat şi aveți curaj, publicaţi pe site-ul oficial www.mateinfodolj.eu rezultatele de la olimpiada locală de anul trecut la toate clasele, la fel cum sunt postate la toate celelalte discipline. Sunt informaţii publice, sunteţi plătit din bani publici şi sunteţi obligat să o faceţi. Să o ţineţi tot aşa şi să explicaţi şi autorităţilor locale care îşi doresc premii la olimpiadele naţionale la ştiinţele exacte de ce acolo, chiar cu ajutorul dat de dumneavoastră, nu se obţin rezultate. Să vedem cum o să «simtă» subalternii dumneavoastră, onoraţii profesori, nu toţi, ci doar cei agreaţi în comisie, subiectele de la faza judeţeană ce vor fi propuse de la Bucureşti dacă pe acestea propuse de aici nu au fost în stare să le simtă. Şi spuneţi pe cine aţi hotărât să trimiteţi la faza naţională ca să nu mai simtă sute de elevi, părinţi, profesori, bătaia de joc şi umilinţa din partea dumneavoastră, în loc de respectul care li se cuvine pentru că fac eforturi deosebite să aibă copii pregătiţi. De ce aţi interzis toate concursurile de matematică din Craiova: «Arhimede», «Euclid» etc., în timp ce în Olt, Vâlcea, Gorj, Mehedinţi se organizează?!“.
Am solicitat un punct de vedere reprezentanţilor ISJ Dolj. Ni s-a răspuns că având în vedere problemele grave semnalate de părinţi, urmează să se analizeze cele întâmplate, iar nouă ni se va comunica un punct de vedere oficial.

Ana DĂNESCU
A absolvit Facultatea de Ştiințe Sociale din Universitatea din Craiova, specializarea Filosofie Sociologie. Lucrează la Gazeta de Sud din 2004 în domeniul social, dar este şi realizatorul rubricii Infosocial la Radio Sud.