14.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljPrimăria Craiova, repetentă la transparență

Primăria Craiova, repetentă la transparență

Noul site lucrează mai mult la estetică și mai puțin la transparență
Noul site lucrează mai mult la estetică și mai puțin la transparență

Noul portal web al municipalității, dezvoltat de o firmă locală cu 18.000 de lei, are mari lacune în ceea ce privește transparența deciziilor luate de consiliul local. Spre deosebire de vechiul site, craiovenii nu au acces la documentele care au stat la baza hotărârilor consiliului local în perioada 2004-2014. Craiovenii nu pot vedea nici cum a votat fiecare consilier pe problemele importante ale orașului.

În mai 2014, Primăria Craiova a publicat pe site-ul propriu invitația de participare pentru operatorii economici interesați să dezvolte noul portal web al municipalității. Valoarea estimată era de 22.000 de lei, contractul urmând să fie atribuit prin achiziție directă, cu fonduri din bugetul local. Prin caietul de sarcini, termenul de predare a portalului a fost de 60 de zile de la semnarea contractului, la care s-a stabilit o perioadă de 15 zile pentru corectarea eventualelor erori și alte 30 de zile de suport tehnic pentru partea de funcționare a acestuia. Înainte de recepționarea serviciilor, s-a organizat o sesiune de demonstrație, iar recepția finală s-a făcut după publicarea pe portal a informațiilor furnizate de autoritatea contractantă, pentru fiecare rubrică. Contractul a fost atribuit firmei TBSIS Center SRL Craiova, contra sumei de 18.000 de lei.

Departamentul IT, însărcinat cu gestionarea site-ului

La o vizionare atentă a noului site, cei interesați pot observa că pentru proiectele de hotărâri ale Consiliului Local (CL) Craiova din anii anteriori, documentația aferentă nu a fost încărcată. Spre exemplu, hotărârile CL Craiova pot fi vizionate în format PDF pentru perioada 2004 – 2015, însă documentele din spate (note de fundamentare, expunere de motive, cereri, referate, contracte, evaluări etc.) nu mai pot fi accesate. Acționarul majoritar al TBSIS Center SRL, Liviu Tudor, a declarat că firma sa nu și-a asumat să încarce toate aceste documente pe site.
„Noi am construit portalul și le-am livrat un soft. Administrarea site-ului se face de către Departamentul IT al primăriei“, a declarat Liviu Tudor. Primăria Craiova nu a răspuns însă la solicitarea GdS pe această problemă, adresată în baza Legii nr. 544/2001, privind liberul acces la informațiile de interes public. Trebuie spus că Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică obligă autoritățile publice să ia o serie de măsuri pentru informarea cetățenilor. Unul dintre principiile acestei legi se referă la „informarea în prealabil, din oficiu, a persoanelor asupra problemelor de interes public care urmează să fie dezbătute de autoritățile administrației publice centrale și locale, precum și asupra proiectelor de acte normative“ (art. 2, lit. a). În cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative, autoritatea administrației publice are obligația să publice un anunț referitor la această acțiune în site-ul propriu, să-l afișeze la sediul propriu, într-un spațiu accesibil publicului, și să-l transmită către mass-media centrale sau locale, după caz (art. 6, alin. 1). Anunțul va cuprinde o notă de fundamentare, o expunere de motive sau, după caz, un referat de aprobare privind necesitatea adoptării actului normativ propus (art. 6, alin. 2).

Probleme de transparență pentru primărie

Odată publicate, documentele menționate mai sus rămân în arhiva portalului web și pot fi consultate și după o anumită perioadă de timp. Spre exemplu, un cititor curios află din GdS că societății Termo Craiova SRL i s-a cerut recent insolvența, pentru datorii de 63 de milioane de euro, și că este foarte posibil ca furnizorul de agent termic al orașului să intre rapid în faliment. În consecință, decide să afle cine manageriază această societate vitală pentru craioveni. Intrând pe site, află că Florin Lungu a fost desemnat manager al Termo SRL în ședința CL din 30 octombrie 2014. În ședința din 13 noiembrie 2014, CL a aprobat și contractul de administrare al lui Florin Lungu. Hotărârea postată pe site în format PDF conține două puncte. Evident, referatul de specialitate, precum și contractul nu le poate consulta. Alt exemplu: un craiovean vrea să vadă de ce s-au modificat tarifele la activitatea de ecarisaj în Bănie (prin HCL nr. 201/2014). Ajunge la hotărârea cu pricina, în format PDF, dar motivarea lipsește. Legea transparenței obligă autoritățile publice să întocmească și să facă public un raport anual privind transparența decizională (care include, printre altele, numărul ședințelor care nu au fost publice și motivația restricționării accesului), care trebuie făcut public în site-ul propriu (art. 12, alin. 1-2). Pe site, un ultim asemenea raport datează din 2012. De asemenea, tot legea menționată spune că minuta fiecărei ședințe publice, „incluzând și votul fiecărui membru, cu excepția cazurilor în care s-a hotărât vot secret, va fi afișată la sediul autorității publice în cauză și publicată în site-ul propriu“. Asemenea minute nu se regăsesc pe site-ul municipalității craiovene.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS