12 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljService-urile auto și asigurătorii, „la cuțite“

Service-urile auto și asigurătorii, „la cuțite“

De luna aceasta, service-urile trebuie să aibă camere de supraveghere. Proprietarul unui service din Craiova spune că are 24 de camere video, iar clientul poate să urmărească de acasă sau de la birou cum îi este raparat autovehiculul.
De luna aceasta, service-urile trebuie să aibă camere de supraveghere. Proprietarul unui service din Craiova spune că are 24 de camere video, iar clientul poate să urmărească de acasă sau de la birou cum îi este raparat autovehiculul.

Unitățile autorizate de reparare a autovehiculelor acuză firmele de asigurare că încurajează clienții de polițe RCA să-și repare mașinile avariate în service-uri clandestine, pentru ca asigurătorii să nu plătească valoarea reală a lucrărilor. Statul ar fi păgubit cu milioane de euro, iar proprietarii de mașini ar fi păcăliți. Cum poate proprietarul unei mașini avariate să evite să fie „victima“ scandalului între service-uri și asigurători?

Asociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI) din România a acuzat că, la nivelul întregii țări, anul acesta, bugetul de stat a fost vitregit de 57 de milioane de euro din taxe și impozite din cauză că 88.000 de persoane cu polițe RCA care au avut daune și-ar fi reparat mașinile în service-uri clandestine, care nu emit facturi și pun piese de schimb de natură îndoielnică.
La nivel local, service-urile autorizate se plâng de faptul că le-au scăzut afacerile din cauza celor clandestine și acuză asigurătorii că invită clienții cu polițe RCA să își repare mașinile „în regie proprie“, virându-le niște bani în cont, ce reprezintă, de multe ori, doar un sfert din valoarea reală a reparației vehiculului, dacă mașina ar fi reparată într-un service care funcționează legal și s-ar folosi piese de schimb dintre cele acceptate de lege.
„Nu este vina clienților sau a păgubiților. Vinovați de acest lucru sunt asigurătorii, care, dorind să reducă sumele plătite pentru despăgubiri, au impus păgubitului «regia proprie». Ce înseamnă aceasta? O despăgubire este diminuată de trei ori, de patru ori, aruncându-i-se banii în cont clientului, iar acesta nu poate să își repare mașina într-un service autorizat cu acei bani. Automat, el pleacă spre un service clandestin, cu piese din dezmembrări, de proastă calitate, nu emite factură și statul pierde bani“, a declarat George Rusescu, proprietarul service-ului Autosistem din Craiova, în cadrul emisiunii „Economia Sudului“, de la alege tv. De exemplu, dacă o mașină bună din 2008 – 2009 este lovită și sunt avariate o aripă, un far și bara din față, atunci reparația, cu înlocuirea acelor piese și cu manoperă, ar costa circa 11.000 de lei, dar asigurătorul îi virează în cont păgubitului cu poliță RCA circa 2.500 – 3.000 de lei, cu care omul este forțat de împrejurări să își repare mașina. Cu banii aceia de la asigurător, proprietarul mașinii poate să își repare autovehiculul doar la un service clandestin, care îi pune piese de la dezmembrări. El a menționat că și numărul petițiilor către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) din partea păgubiților este în continuă creștere, ajungând anul acesta la 86.000 de petiții către această autoritate care are rolul să supravegheze piața asigurărilor din România.

„Sunt și practici abuzive pe piața asigurărilor“

Avocatul Florin Iordache a precizat, tot în cadrul emisiunii „Economia Sudului“, că atunci când se întocmește dosarul de daună, firmele de asigurări îi pun pe clienți să semneze cererea de despăgubire în alb, deci fără să fie trecută suma care urmează să fie despăgubită, și, mai grav, li se pune oamenilor sub nas o hârtie prin care să fie împuternicită firma de asigurări să deschidă un cont bancar în numele păgubitului, în care să vireze sumele destinate despăgubirii. De multe ori, păgubitul nici nu știa că a mandatat firma de asigurări să deschidă un cont bancar în numele său. „Sunt și practici abuzive pe piața asigurărilor. Și a existat o societate de asigurări care acum este în supravegherea ASF, care avea astfel de practici. În prezent, există astfel de practici, dar nu în acest mod, adică nu i se deschide un cont fără știrea persoanei prejudiciate în cauză. O astfel de practică nu este de natura penalului cât timp asigurătorul avea un mandat de la persoana respectivă în acest sens. După 30 de zile de la data la care se efectua viramentul, clientul era notificat că, în acel cont, i s-a depus o sumă de bani“, a spus avocatul Florin Iordache, accentuând faptul că omul afla abia după 30 de zile că i s-a deschis un cont și i s-a virat o sumă în acel cont, astfel că păgubitul nu mai putea să conteste suma, din cauză că acest lucru putea fi făcut doar în interval de 30 de zile de la data plății, dar în realitate plătitorul de poliță RCA nici nu știa că i se viraseră banii în urmă cu 30 de zile.

Insolvență în rândul reparatorilor

La nivelul Doljului, din circa 22 de service-uri autorizate, mai bine de jumătate au intrat în insolvență, iar două dintre aceste firme și-au declarat falimentul. George Rusescu, proprietarul unui service, spune că insolvența este cauzată, în mare parte, și de diminuarea afacerilor, ca urmare a practicilor firmelor de asigurări. De asemenea, întârzierea cu care se decontează sumele pentru reparații de către firmele de asigurări le creează probleme mari service-urilor și, implicit, clienților.

RAR nu verifică service-urile clandestine

Nici service-urile nu sunt „ușă de biserică“. La nivel național s-au efectuat controale din partea Serviciului Auto Român și s-au constatat neconformități în rândul service-urilor: piese contrafăcute (5% din totalul pieselor de schimb erau contrafăcute), diferențe de calitate între piesele originale și cele „aftermarket“, care au o fiabilitate redusă cu aproape 50%. George Rusescu a precizat că, în realitate, pe piață sunt mult mai multe piese contrafăcute, care pun în pericol siguranța rutieră, din cauză că autoritățile nu verifică service-urile clandestine, ci doar pe cele care sunt declarate în acte. „RAR nu verifică decât service-urile înregistrate. Tocmai asta este problema: service-urile clandestine nu sunt verificate de nimeni“, pentru că, pentru autorități ele „nu există“, a mai spus deținătorul unui service autorizat din Craiova. Din cauza disfuncționalităților create de asigurători, spune el, a fost nevoie să disponibilizeze mai mult de jumătate din personal.
Cu alte cuvinte, în timp ce unele societăți de service se luptă corect să răzbată pe piață, în ciuda tendințelor asigurătorilor de a diminua considerabil daunele, service-urile neautorizate nici măcar nu sunt verificate de vreo autoritate, nici măcar de către Fisc.

Ce spun firmele de asigurări

Uniunea Națională a Societăților de Asigurare din România (UNSAR) a emis un comunicat zilele trecute, în care se detașează de ilegalitățile service-urilor clandestine, dar și de acuzele ASSAI. „UNSAR respinge afirmaţiile din comunicatul ASSAI, considerându-le nefondate şi defăimătoare. Acestea fac referire la activitatea societăţilor de asigurare din România şi au fost transmise de reprezentantul ASSAI printr-o serie de documente adresate unor instituţii publice. (…) Faptul că anumite unităţi reparatoare nu emit factură pentru serviciile prestate reprezintă o practică asumată de acestea şi nu poate fi asociată în nici un fel cu politica de despăgubire a companiilor de asigurări“, se arată în comunicatul asigurătorilor, potrivit Mediafax.

Ce pot face persoanele ale căror mașini sunt implicate în accident

„Războiul“ dintre service-urile bune și asigurători se răsfrânge asupra proprietarilor de mașini avariate în trafic, și pe deasupra plătitori de polițe obligatorii – RCA. Unii ajung să stea cu mașina în service luni de zile, până când este achitată dauna de către asigurător. Alții se trezesc că primesc de la firma de asigurări doar o parte din banii necesari reparației și fie pune bani din buzunar, ca să-și facă mașina la fel ca înainte, fie acceptă „regia proprie“ și merge la un service de la colțul blocului, unde tabla e îndreptată cu ciocanul, iar piesele sunt de natură și calitate îndoielnică.
Dar cum se poate proteja un plătitor de poliță obligatorie, care a fost implicat într-un un accident auto? „În primul rând, ar fi bine să fie prudent pentru a nu ajunge să facă accident sau să accidenteze pe cineva. În al doilea rând, trebuie să fie bine informat și să citească absolut toate documentele pe care i le vâră sub nas asigurătorul“, a spus deținătorul unui service din Bănie.
Detalii despre cum sunt afectați oamenii care dețin mașini atunci când ajung la o daună din pricina unui accident puteți afla urmărind emisiunea „Economia Sudului“ integral pe internet, pe site-ul Gazetei de Sud, www.gds.ro, și pe site-ul televiziunii alege tv, www.alege.tv.

Se pregătește o lege: constatarea daunei să se facă de un evaluator independent

George Rusescu a precizat că există un proiect de lege prin care evaluarea unei daune să se facă de către un evaluator independent, care să constate ce piese trebuie înlocuite la mașina avariată și care ar fi costul exact al reparației la un service autorizat, iar suma respectivă să fie virată de către firma de asigurări. La ora actuală, avariile sunt constatate de un inspector de daună, de regulă, angajat al firmei de asigurări sau de la o firmă agreată de asigurătorul la care s-a plătit RCA-ul. În același timp, avocatul Florin Iordache spune că, în forma actuală, legea respectivă nu are cum să treacă, pentru că nu este agreată de firmele de asigurare, pe de o parte, iar pe de altă parte nu există în România atâția experți evaluatori care să verifice sute de mii de vehicule avariate.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS