15.9 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDe ce a fost blocat trei ore centrul Craiovei

De ce a fost blocat trei ore centrul Craiovei

\n

„Eu încerc să dirijez circulația și tu tot încăpățânat ești. Ia-o în dreapta, prietene! Băăă, nu vezi că-ți fac semn la dreapta?“. „Blocarăți traficul! Vă bateți joc de noi. Stau de 15 minute în pasaj“. Cam acestea au fost dialogurile dintre polițiștii care au dirijat ieri circulația în zona pasajului subteran din Craiova și șoferii prinși în cozi de zeci de metri după ce un trailer care transporta un excavator a rupt firele de la tramvai, moleșite de căldură, în jurul orei 9 dimineața. Trei ore le-au trebuit angajaților de la Regia Autonomă de Transport Craiova să se adune la fața locului și să facă rost de un utilaj care să repare firele. Directorul RAT a văzut partea bună a lucrurilor – a fost ca o repetiție pentru când se va închide Calea București.

Un trailer încărcat cu un excavator, aparținând firmei de construcții Mitliv care lucrează la parcarea subterană de lângă Teatrul Național, circula ieri pe Calea București dinspre pasajul suprateran către Universitate. La sensul giratoriu de la pasajul subteran, trailerul a virat stânga pentru a intra pe strada Carol, dar șoferul nu a observat firele aeriene de la tramvai care se lăsaseră din cauza căldurii și a inactivității tramvaiului. Trailerul a rupt cablurile, iar șoferul a oprit pentru a vedea ce s-a întâmplat. La fața locului a venit imediat un echipaj de la Poliția Rutieră care a blocat accesul către și dinspre strada Carol. Trailerul a rămas imobilizat în sensul giratoriu. Din acest moment a început calvarul pentru șoferi. Traficul rutier pe Calea București și din pasajul subteran a încremenit. Ca să nu se blocheze orașul, un alt echipaj de poliție s-a postat pe Calea București, aproape de Piața Centrală. Înarmați cu stații de emisie-recepție, polițiștii se ghidau unul pe altul pentru a dirija circulația. „Dă drumul la pasaj“, se auzea ritmic în stație. Iar polițistul din dreptul pasajului fluiera cu putere pentru a se face auzit în vacarmul de claxoane nervoase. Și a tot fluierat până când aproape i s-a uscat gâtul.

La dreaptaaaaa!

Pasajul subteran era plin ochi de la un capăt la altul. Ecoul claxoanelor și al strigătelor șoferilor blocați în subteran ieșea furios la suprafață. În față nu o puteau lua, la stânga era blocat. Singura variantă era la dreapta, dar totul depindea de fluierul polițistului. Pe Calea București, dinspre pasajul suprateran, mașinile erau aproape lipite una de alta. Erau sute. În dreapta, pe Calea București, spre piață, abia aveai loc să arunci un ac. Descătușați de fluierul polițistului, șoferii din pasajul subteran țâșneau din rând pentru a se așeza la următorul. În disperare de cauză, polițiștii au luat decizia să permită autoturismelor din pasajul subteran să vireze la stânga pe Calea București. Dar și aici au apărut mici probleme. De teamă să nu se tamponeze, mulți șoferi ezitau să urmeze direcția indicată de polițist. „Hai, odată! Nu vezi că-ți fac semn?“, le spunea polițistul în timp ce lua o pauză de suflat în fluier. La un semn al polițistului, șuvoiul de mașini din pasaj se oprește. Este rândul celor de pe Calea București să treacă. Dar unde să se ducă? La stânga blocat, dreapta nu era o opțiune, în față alte mașini. Sute de mașini. Mulți intră furioși, la tupeu. Își croiesc drum printre spațiile libere. Polițistul îi privește dezaprobator, fluieră, dar nici el nu are ce să le facă. Vine din nou rândul celor din subteran. Unii văd portița spre stânga și o iau pe acolo. „La dreaptaaaaaa!“, urlă polițistul. „Eu încerc să dirijez circulația și tu tot încăpățânat ești. Ia-o în dreapta, prietene! Băăă, nu vezi că-ți fac semn la dreapta?“, strigă el exasperat. Fluieră puternic, dar parcă nici fluierul nu mai poate. „Blocarăți traficul! Vă bateți joc de noi. Stau de 15 minute în pasaj“, îi strigă, pe geamul deschis, un șofer bărbos dintr-o mașină verde, în timp ce accelerează. Dar frânează brusc la o palmă de mașina din fața lui. A parcurs 20 de metri și a intrat în cealaltă coadă. „Nu putem să restricționăm traficul pe sub pasaj, pentru că nu au pe unde să se ducă. Ar bloca cartierele, spune polițistul.

Încet, încetișor și pe loc

Scenariul de mai sus a durat circa trei ore. În tot acest timp, angajații Regiei Autonome de Transport Craiova se strângeau cu încetinitorul. Mai întâi au venit vreo doi-trei. S-au salutat de parcă nu se văzuseră de ceva vreme, apoi au discutat între ei. Din când în când, își mai aruncau un ochi la polițistul din sensul giratoriu care transpira fluierând și dirijând. „Unde sunt colegii noștri? Păi, acum ne strângem, dar ne strângem mai greu, că suntem fiecare prin altă parte, unii pe la pază, alții pe la alte lucrări“, spune unul dintre ei. Vine și șeful de echipă. E nervos, dă telefoane, dar degeaba. Șoferul de pe trailer face și el ture în jurul mașinii. „Nu știu cum s-a întâmplat, că am tot circulat pe aici și nu a fost nici o problemă. S-au lăsat firele“, concluzionează el. Șeful de echipă încearcă să-și stăpânească nervii. Timpul trece, ajutoarele nu mai vin. După o oră și ceva apare o mașină cu trei-patru muncitori. Printre ei, unul este mai vorbăreț. „Unii fărâmă, alții repară. Să vină primăria să constate ce s-a întâmplat. Eu știu ce fac șefii ăștia? De la primărie să vină să vadă cât să plătească firma“, spune el, în timp ce privește în zare după mașina cu telescop, singura care poate ridica firele din nou în aer. „Uite-o că vine!“, spun colegii lui, sătui de așteptare. Alarmă falsă. Este mașina Salubrității. În jurul orei 12.00 își face apariția, în sfârșit, utilajul. „A fost o problemă cu aerul. Nu a pornit“, spune unul dintre nou-veniți. Noroc că, între timp, traficul de la sensul giratoriu mai scăzuse în intensitate.

Radu Preda, RAT Craiova: „Pentru noi a fost și o repetiție“

Directorul RAT Craiova, Radu Preda, a descoperit partea pozitivă a balamucului de ieri din centru. „A fost un experiment până la urmă pentru ceea ce se întâmplă când vom înlocui șinele în zona respectivă. Într-adevăr, un accident până la urmă, se lucrează la parcarea subterană (…) A fost o deficiență de comunicare din partea firmei de construcții pentru că au mai trecut utilaje prin zona respectivă. Dacă eram anunțați, trimiteam persoanele de la tramvai și ridicau plasa. Probabil cei care au greșit achită contravaloarea intervenției, dar cred că pentru noi a fost și o repetiție pentru zilele când va trebui să închidem circulația pentru tronsonul de la ieșirea din parcarea subterană pentru a înlocui șinele de pe Calea București“, a declarat Preda.
Directorul RAT a explicat ce s-a întâmplat cu firele de tramvai și de ce au întârziat angajații regiei. „Cred că s-au lăsat din cauza căldurii. Este un moment de dilatație la temperaturi înalte, e fizică pură. Iarna se contractă, vara se dilată, dar cred că problema nu a fost de la fire, ci de la înălțimea foarte mare a utilajului, pentru că a ajuns undeva la cinci metri. În momentul de față, activitatea de la secția de tramvai este practic întreruptă, doar echipele care se ocupă de refacerea și reabilitarea tramvaiului sunt în depou. Am adunat oameni din cadrul RAT pentru a întocmi acea echipă. A fost o echipă de șase oameni care au alte sarcini de serviciu. Am adus de la ridicări auto, de la pază, dintre mecanici, oameni care să aibă expertiza și experiența necesare să efectueze o asemenea intervenție. Am colaborat și cu alte regii ale primăriei pentru că am avut nevoie de utilaje cu care să urcăm la înălțime. Într-adevăr, au fost trei ore în care, până la urmă, ne-am organizat și mobilizat. A fost un accident, nu l-a preconizat nimeni, nu am fost pregătiți pentru el, dar, zic eu, am rezolvat situația într-un termen rezonabil“, a spus Preda.
Oficialii firmei de construcții Mitliv l-au contrazis pe directorul RAT. „Înălțimea trailerului, cu tot cu excavator, este de 3,30 metri. Firele de la tramvai s-au lăsat. Este clar vina lor. Poliția ne-a rugat să ținem trailerul ca să nu cadă firele jos. Nu au de ce să ne ceară bani, pentru că nu este culpa noastră“, au spus aceștia.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS