8.9 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalFundaţia Adina Stiftelsen sprijină educaţia copiilor din mediul rural

Fundaţia Adina Stiftelsen sprijină educaţia copiilor din mediul rural

Educaţia este cheia către o viaţă decentă şi piatra de temelie a dezvoltării noastre. Acesta este principiul de bază al proiectelor Fundaţiei Adina Stiftelsen în România, care se implică activ, încă din 2004, în comunităţile din judeţul Dolj, pentru a le oferi copiilor şi tinerilor din mediul rural şansa la o viaţă demnă şi independentă. Joia trecută, la Hotel Rexton din Craiova, Fundaţia Adina Stiftelsen a organizat conferinţa de lansare a proiectului „Eu, oltean de la ţară, trebuie să fiu educat!“, finanţat prin granturile SEE 2009-2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro).
Valoarea finanţării nerambursabile este de 215.015,58 euro, iar perioada de implementare este de doi ani (mai 2014 – aprilie 2016). Parteneri principali în proiect sunt fundaţiile Adina Stiftelsen și Stiftelsen Kirkens Bymisjon din Bergen, Norvegia. Operatorul Programului în România este Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile (FDSC), în parteneriat cu Fundaţia pentru Parteneriat (FP) şi Centrul de Resurse pentru Comunităţile de Romi (CRCR). „Astăzi marcăm o nouă etapă în ceea ce înseamnă fundaţia Adina Stiftelsen din Craiova, România. Acum zece ani, trei cetăţeni norvegieni au decis să înfiinţeze această fundaţie. Au fost foarte impresionaţi de situaţia precară a multor copii din judeţ şi de faptul că nu au resursele necesare pentru a se dezvolta ca persoane adulte. Prin această finanţare vom putea să creştem numărul de beneficiari ai activităţilor desfășurate de fundaţia noastră până acum şi să le oferim mai multor copii şansa la educaţie“, a declarat Luminiţa Dincă, manager al Fundaţiei Adina Stiftelsen Craiova.

Luptă împotriva abandonului şcolar

În anul 2012, abandonul şcolar în România avea o rată de 17,4% comparativ cu 12,8% la nivelul UE. Prin acest proiect, Fundaţia Adina Stiftelsen se aliniază strategiei naţionale de a reduce riscul abandonului şcolar până la 11,3% în 2020. Obiectivul pe termen scurt al proiectului este de a menţine în sistemul educaţional 220 de copii din comunităţile Goieşti şi Fărcaş. Este vorba despre o continuare a activităţilor pe care fundaţia le-a implementat în ultimii ani şi o extindere a lor, numărul beneficiarilor dublându-se. „Copiii sunt foarte implicaţi, impactul activităţilor devine imediat vizibil. Sunt stimulaţi de profesionişti, au la dispoziţie materialele necesare pentru a-şi dezvolta aptitudinile şi talentele şi primesc cu deschidere şi veselie iniţiativele noastre“, mărturiseşte Luminiţa Cîrlogănescu, manager de proiect.
„Proiectul lansat astăzi este o provocare şi pentru noi, prin cele două concepte noi pe care le vom implementa în cadrul acestuia: Grădiniţa Deschisă şi Home Start“, spune Luminiţa Cîrlogănescu. Grădiniţa deschisă presupune desfăşurarea de activităţi educaţionale comune copii-părinţi-educatori (părinţii sunt implicaţi activ, copiii şi adulţii se „joacă“ împreună într-un cadru sigur şi sub îndrumarea unui educator specializat), în timp ce programul Home Start este un serviciu complementar, care presupune instruirea a zece voluntari pentru acordarea de suport familial şi consiliere parentală (asistenţă în rolul de părinte, rezolvarea unor probleme practice cauzate de faptul că au copii mici, nevoia unui timp de respiro, dacă este nevoie de comunicare/socializare). „În ultima săptămână a lunii august 2014, partenerii noştri din Norvegia ne vor vizita, vor evalua situaţia la nivelul comunităţilor noastre, după care ne vor oferi recomandări privind adaptarea celor două concepte la contextul românesc. În luna noiembrie 2014, cinci experţi din cadrul celor două şcoli partenere în proiect vor merge, la rândul lor, în Norvegia pentru a observa modul de lucru la nivel local. Experţii noştri vor lucra apoi timp de şase luni cu copiii şi tinerii din comunităţile beneficiare, iar la final va urma o vizită de follow-up a celor din Norvegia, care vor analiza rezultatele şi vor elabora recomandări pentru dezvoltarea viitoare a acestor programe, recomandări pe care le vom înainta, printr-un memoriu, Ministerului Educaţiei la sfârşitul proiectului“.
La conferinţa de lansare a proiectului au fost invitaţi şi reprezentanţi ai autorităţilor locale, din partea Consiliului Judeţean Dolj, Prefecturii, OIR POSDRU S-V Oltenia, Inspectoratului Şcolar Judeţean, Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, Centrului Județean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Dolj, Direcţiei Judeţene de Tineret și Sport, Baroului Dolj, asociaţii şi fundaţii active la nivel local (Crucea Roşie, Europrotector, World Vision), dar şi o parte din copiii implicaţi în proiect, alături de directorii unităţilor de învăţământ din Goieşti şi Fărcaş.
Gheorghe Barbărasă, secretar al Consiliului Judeţean Dolj, a apreciat iniţiativele fundaţiei şi i-a asigurat pe membrii săi de sprijinul CJ, lansând, totodată, şi o invitaţie de participare la programele Direcţiei de Asistenţă Socială Dolj: „Este îmbucurător că încercaţi să dezvoltaţi astfel de activităţi spre beneficiul unor copii“.
Alexandru Godeanu, elev în clasa a XI-a la Colegiul Naţional „Ştefan Velovan“, din Craiova, unul dintre beneficiarii programului afterschool derulat de fundaţie încă din 2008 în Goieşti, dar şi al programului educaţional Adina Stiftelsen, care presupune susţinerea financiară a tinerilor pentru continuarea educaţiei la nivel liceal şi universitar, prin acordarea unei burse de 100 de lei pe lună, a ţinut un scurt discurs în cadrul conferinţei, împărtăşind ce a însemnat pentru el această fundaţie: „Fundaţia Adina Stiftelsen a fost pentru mine a doua familie, un resort către noi orizonturi şi noi înclinaţii. Esenţa ei este pregătirea tinerilor pentru mai departe şi le sunt recunoscător membrilor fundaţiei pentru tot ce am dobândit datorită lor în această perioadă. Este mare lucru să fii om, acesta este unul dintre lucrurile pe care le-am învăţat aici“. Şi micuţa Irina Fonea, din Fărcaş, beneficiar din 2011 al proiectelor fundaţiei, a ţinut să îşi arate recunoştinţa pentru toate activităţile la care a luat parte în această perioadă.
„Implicarea socială nu trebuie să fie o alegere, este o responsabilitate a noastră, a tuturor“, a fost mesajul Luminiţei Dincă, managerul fundaţiei la nivelul Craiovei, către comunitate. Un mesaj către care fiecare dintre noi ar trebui să îşi aplece mai mult atenţia.

Pentru informaţii oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesaţi www.eeagrants.org
Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziţia oficială a granturilor SEE 2009 – 2014

Fundaţia Adina Stiftelsen, în cifre:

191 de beneficiari ai programului Afterschool Goieşti, din 2008
88 de beneficiari ai programului Afterschool în comunele Unirea, Dioşti, Fărcaş, din 2009
111 beneficiari ai Programului Educaţional (burse de 100 lei pe lună)

 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS