22 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalPe urmele lui Brâncuşi, la Craiova

Pe urmele lui Brâncuşi, la Craiova

O delegaţie internaţională compusă din Guy Jennigs, director al Departamentului Artă Modernă şi Impresionistă de la Casa Christie’s din New York, contesa Marina Von Komarovski, redactor-şef al revistei de artă Van Ham din Luxemburg, Remus Botar – Botaro, sculptor stabilit la Paris, prof. dr. Victor Crăciun, preşedintele Ligii Culturale, au poposit ieri în Bănie.
Specialiştii au venit să-l cunoască pe Brâncuşi, la el acasă, la Craiova, unde marele sculptor „s-a născut a doua oară“. Periplul lor pe urmele lui Brâncuşi a început cu vizitarea locului în care sculptorul şi-a făcut studiile, unde a început să modeleze, vechea Şcoală de Arte şi Meserii din Bănie, astăzi Colegiului Tehnic de Arte şi Meserii ce-i poartă numele. Încă de la intrarea în incinta instituţiei de învăţământ, vizitatorii străini au putut admira bârnele care provin din atelierul de la Paris al marelui sculptor oltean.
„Primul loc în care a compus, a modelat Brâncuşi este aici, în această şcoală. Dacă Brâncuşi este considerat începutul sculpturii moderne, Şcoala de Arte şi Meserii poate fi considerată începutul lui Brâncuşi. De asemenea, locul în care a expus cea dintâi lucrare marele sculptor este Craiova, motiv pentru care noi ne aflăm astăzi aici. Brâncuşi autentic la ora aceasta există numai la Muzeul de Artă din Bucureşti, la Muzeul de Artă din Craiova, la aşezământul de la Târgu Jiu şi la cimitirul de la Buzău. În aceste locuri sunt Brâncuşi autentici şi noi trebuie să respectăm acest nume şi să-l purtăm în suflet mai departe“, a precizat prof. dr. Victor Crăciun, preşedintele Ligii Culturale a Românilor de pretutindeni.

Brâncuşi este
al românilor

Cunoscut peste tot în lume, Brâncuşi a încântat şi cucerit orice om care i-a văzut măcar o dată operele. Nu de puţine ori, „aşa-numiţi experţi din alte ţări au zis: Brâncuşi nu este român. Brâncuşi este produsul total al Occidentul“, după cum a menţionat şi Remus Botar – Botaro în cadrul întâlnirii de la Craiova. Dorind să stopeze aceste false ipoteze, Liga Culturală a Românilor de pretutindeni a ţinut să aducă acasă la Brâncuşi cât mai mulţi experţi din afara ţării. Ei vor reuşi poate să refacă echilibrul, pentru ca Occidentul să înţeleagă că Brâncuşi e al românilor.
„Vă mulţumesc mult pentru că m-aţi primit în oraşul dumneavoastră, pentru mine este o experienţă nouă şi o extraordinară aventură. Sunt interesat de ani buni de operele lui Brâncuşi şi cred că am ajuns să înţeleg spiritul artistului, al omului. E important să ajung la rădăcinile sale, la locul său de baştină, unde a crescut, de unde provine.
E pentru prima dată când vin în România, la Craiova, oraşul unde Brâncuşi a studiat, dar vom vizita şi alte locuri din România unde a trăit, îi voi vedea operele – Coloana Infinitului, Poarta Sărutului, Sărutul – pentru că în Occident, în Paris şi la New York, Brâncuşi este considerat un sculptor extrem de important, dar este considerat un element al mişcării moderniste internaţionale. Oamenii nu înţeleg foarte clar că rădăcinile lui sunt aici, în România. Aşadar încerc oarecum să refac echilibrul, pentru ca oamenii din America, din Franţa, din Anglia să înţeleagă că Brâncuşi nu a fost doar un mare sculptor modernist, ci şi un mare sculptor român“, a precizat Guy Jennigs, director al Departamentului Artă Modernă şi Impresionistă de la Casa Christie’s din New York.
Delegaţia internaţională prezentă la Craiova şi-a continuat periplul vizitând atelierele Brâncuşi, Muzeul de Artă din Craiova, Catedrala Episcopală „Madona Dudu“, unde se găseşte o sculptură în lemn a lui Constantin Brâncuşi, pentru ca apoi să poposească la Târgu Jiu, acolo unde în aceste zile se desfăşoară Simpozionul Naţional „Brâncuşiana“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS