6.2 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDe ce ascund asociaţiile documentele?

De ce ascund asociaţiile documentele?

Nu puţini sunt locatarii care se plâng că reprezentanţii asociaţiilor de proprietari refuză să le pună la dispoziţie documente care ţin de activitatea acestora. Ca să aibă acces la acte, locatarii ajung să le solicite la serviciul specializat din Primăria Craiova sau în instanţă. Un craiovean a fost nevoit să apeleze la justiţie pentru a primi documentele solicitate. Iată ce ne-a sesizat un proprietar în blocul A9, scara 2, despre problemele pe care le are cu Asociaţia nr. 1 Brazda lui Novac.
„Vă relatez o situație cu care mă confrunt din 2011. Este o situație pe care constat că nu o rezolvă nici primăria, nici instanța de judecată, iar lucrurile trenează. Pe scurt, din 12 iulie 2011, am solicitat de la asociaţie actele doveditoare respectării legilor. Este vorba despre lista de materiale, în valoare de 4.768 de lei, folosite la lucrarea de hidroizolație a blocului în care locuiesc. Aceste acte nu le-am primit. Parţial, au fost trimise primăriei, care mi le-a trimis. Am solicitat şi în instanţă acest lucru, dar nici până la termenul din 17.01.2014 nu au fost depuse. Dacă instanța și Primăria Craiova este sfidată?“, a spus Tiberiu Iancu Herbai.

Pot cere orice explicaţie

Proprietarul trebuie să ştie că are dreptul să solicite asociaţiei de proprietari să-i pună la dispoziţie documente care să lămurească modul în care se cheltuiesc banii sau să-i explice cum s-a calculat cota parte de contribuţie la întreţinere.
„Este normal ca asociaţia să le arate proprietarilor şi să le justifice toate cheltuielile, modalităţile de calcul şi orice aspect care ţine de activitatea asociaţiei. Proprietarul are acest drept pe care i-l recunoaşte chiar Legea asociaţiilor de proprietari, Legea nr.  230/2007. La art. 10 se spune că proprietarii au dreptul să cunoască toate aspectele ce ţin de activitatea asociaţiei şi au acces, la cerere, la orice document al acesteia. Locatarul interpretează că-i bagi mâna în buzunar şi, în plus, îl sfidezi. Poate să solicite acest lucru verbal către reprezentanţii asociaţiei din care face parte. Dacă nu are înţelegere, poate face solicitarea în scris. Dacă nici în acest mod nu are sorţi de izbândă, se poate adresa Serviciului asociaţii din cadrul Primăriei Craiova. De cele mai multe ori aşa se întâmplă, şi proprietarul are acces sau primeşte chiar şi copii de pe documentele de care este interesat. Ultima variantă ar fi solicitarea în instanţă. Dacă cere lămuriri cu privire la lista de plată, poate contesta în zece zile de la afişare, iar cei de la asociaţie să-i răspundă în termen de şapte zile“, a explicat Ion Pătrulescu, jurist la Uniunea Asociaţiilor 2012 Craiova.

Legea le dă dreptul să ştie

În Normele de punere în aplicare a Legii nr. 230/2007 se precizează: „Proprietarii au şi următoarele drepturi: să cunoască toate aspectele ce ţin de activitatea asociaţiei şi să aibă acces, la cerere, la orice document al acesteia (…) să primească explicaţii cu privire la calculul cotei de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari şi, eventual, să o conteste la preşedintele asociaţiei de proprietari, în termen de zece zile de la afişarea listei de plată. Preşedintele asociaţiei de proprietari este obligat să răspundă la contestaţie în termen de şapte zile (…) să folosească părţile comune de construcţii şi instalaţii ale condominiului conform destinaţiei pentru care au fost construite“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS