14.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalLecţie despre cum se doboară un zid

Lecţie despre cum se doboară un zid

Muzicianul britanic Roger Waters a spus o poveste despre totalitarism şi libertate, a arătat cum se construieşte şi cum se doboară un zid, miercuri seară, într-un show care a durat două ore şi jumătate, în faţa Palatului Parlamentului din Capitală, la eveniment fiind prezenţi peste 50.000 de spectatori.
Roger Waters, membru fondator al trupei Pink Floyd, a adus la Bucureşti celebrul „The Wall“ – unul dintre cele mai spectaculoase show-uri muzicale din istorie, bazat pe interpretarea integrală a pieselor incluse în albumul omonim, un adevărat simbol al libertăţii pentru generaţii întregi de fani din întreaga lume.

„Până la urmă, e doar încă o cărămidă în zid“..

Conceput la „milimetru“, spectacolul a fost împărţit în două acte. În prima parte, în timpul pieselor a fost completat zidul uriaş, pe care erau proiectate imagini alb-negru şi 3D, pentru ca, în a doua parte, acest zid să fie distrus.
Cu o perdea de artificii şi o armată cu steaguri roşii pregătită să îşi primească recruţii alături, Waters a apărut pe scenă în jurul orei 20.30. Uriaşul zid construit în prelungirea scenei şi parţial pe aceasta a devenit un ecran de proiecţii, unde au rulat imagini cu armate fictive, victime ale războaielor, civili, militari, dar şi îndemnuri.
„If at first you don’t succeed, call an airstrike“ („Dacă, la început, nu reuşeşti, comand un raid aerian“). Şi raidul aerian nu a întârziat să apară. Un avion suspendat în extrema scenei a aterizat dramatic, pentru a adăuga şi mai multă emoţie spectacolului.
Primul personaj fantastic şi aducător de cenzură a fost profesorul enorm, care a apărut alături de corul de copii români care au cântat „All in all it’s just another brick in the wall“ („Până la urmă, e doar încă o cărămidă în zid“). Cu o coafură strictă, o bluză cu sigla şcolii şi ochi ce luminau în roşu, profesorul le-a îngheţat sângele în vene spectatorilor. Publicul de la Bucureşti a făcut cunoştinţă cu personaje uriaşe, gonflabile, precum „profesorul terorist“, care apare în piesa „Another brick in the wall“, sau, spre final, un porc mistreţ uriaş, care avea tatuate pe el simboluri precum secera şi ciocanul, zvastica, dar şi logouri ale unor mari corporaţii.

„Bună seara, Bucureşti!
Bine aţi venit!”

La finalul hitului, Waters a susţinut un discurs amplu în limba română. „Bună seara, Bucureşti! Bine aţi venit!“, a început Waters, după care a mulţumit micilor artişti. De asemenea, Waters a dedicat cântecul lui Jean Charles de Menezes, un bărbat brazilian care a fost împuşcat în cap de poliţia londoneză, fiind identificat greşit drept terorist.
Tot în limba română, cu mici adăugiri în engleză, Waters a dedicat spectacolul „victimelor terorismului de stat din întreaga lume“. „Şi voi ştiţi despre ce este vorba“, a completat artistul. „Cam asta e cu superba dumneavoastră limbă“, şi-a încheiat acesta micul discurs.
La „Mother“, Waters a mărturisit că va face „un duet“ cu o versiune mai tânără a sa, din 1980. „O să îi asigur acompaniamentul acustic amărâtului ăla de Roger“, a spus el.
Cu fiecare melodie care se succeda în program, zidul devenea tot mai compact, cu oameni ca nişte umbre adăugând câte o cărămidă, pentru ca, la pauză, întreaga scenă să fie astupată de zid.
În timpul pauzei de aproape 15 minute, Waters s-a întâlnit în culise cu soldaţi români răniţi în misiunile din Irak şi Afganistan. Gestul artistului este o tradiţie pentru acesta, care, la rândul său, şi-a pierdut tatăl în Al Doilea Război Mondial. Pe toată durata pauzei, zidul a fost împânzit de fotografii cu victimele violenţelor armate din întreaga lume, cu data morţii. Fotografiile au fost trimise chiar de fanii artistului, care le mulţumeşte astfel pentru acest gest.
Partea a doua a show-ului a început cu hitul „Hey You“, iar dărâmarea zidului a început, cărămidă cu cărămidă. Întâi a fost Waters, care a cântat dintr-o cămăruţă ascunsă în structura compactă ce se afla faţă în faţă cu Palatul Parlamentului, apoi, încetul cu încetul, proiecţiile de pe zid au trecut de la jocuri psihedelice de culori la sugestii că acele cărămizi vor cădea în curând. La piesa „Confortably Numb“, zecile de mii de spectatori au avut un motiv să se aşeze cu spatele la scenă. În baia de lumini, silueta chitaristului lui Waters a fost proiectată imens pe Casa Poporului.

„Mulţumesc, aţi fost
un public minunat!“

Spre finalul show-ului de aproape trei ore, a fost lansată în aer altă siluetă sugestivă a asupririi economice, ideologice şi militare: un porc mistreţ având tatuate logouri de corporaţii, dar şi simboluri politice şi religioase.
În încheiere, Waters a mulţumit celor veniţi la spectacol. „Mulţumesc, aţi fost un public minunat!“, a spus acesta, apoi şi-a prezentat pe rând muzicienii.
Superproducţia „The Wall“ este inspirată de cel de-al unsprezecelea album, omonim, al trupei Pink Floyd. Considerat o adevărată capodoperă, show-ul „The Wall“ este combinaţia perfectă de muzică live, proiecţii impresionante, efecte vizuale uimitoare şi decoruri grandioase, toate reunite într-o construcţie colosală, concepută sub forma celebrului zid. Spectacolul reia povestea lui Pink, personajul principal al albumului, întreaga punere în scenă bucurându-se în prezent de avantajele tehnologiei, oferindu-le fanilor nu doar un simplu concert, ci o producţie multidimensională fabuloasă despre care întreaga presă internaţională vorbeşte la superlativ.
Primul turneu „The Wall“ a început pe 15 septembrie 2010, în Toronto, Canada, şi a continuat cu noi reprezentaţii în America de Nord, Europa, Australia şi America de Sud, înregistrând adevărate recorduri de audienţă – 192 de concerte şi peste 3,3 milioane de spectatori -, devenind rapid unul dintre cele mai de succes turnee din istorie. Turneul început acum trei ani a reprezentat prima interpretare integrală din ultimii douăzeci de ani a pieselor albumului „The Wall“ de către unul dintre membrii Pink Floyd, cea anterioară aparţinându-i tot lui Roger Waters, la Berlin, pe 21 iulie 1990.
De-a lungul timpului, producţia originală a celebrului album „The Wall“ a fost pusă în scenă integral doar de 29 de ori în cadrul turneului de promovare susţinut de Pink Floyd în 1980 şi încă o dată, în Germania, ca formă de sărbătorire a căderii Zidului Berlinului, în faţa a peste 200.000 de oameni. „The Wall“ rămâne unul dintre cele mai emblematice albume din istoria muzicii, cu efecte profunde asupra culturii pop, rezonând cu multe generaţii de fani.
Oana Ghiţă – Mediafax

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS