14.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalCopiii autişti nu realizează că e vacanță

Copiii autişti nu realizează că e vacanță

Autismul se manifestă prin ruperea contactului cu realitatea exterioară și trăirea excesivă a unei vieți interioare. Este o boală psihică ce implică deficit de atenție și dereglări de comportament. Dar mai dereglat este adesea comportamentul societății față de cei cu o asemenea boală. Uneori noi, cei sănătoși, suntem mai autiști decât autiștii. Suferim de lipsă de atenție mai mult decât ei, printr-un autism al nepăsării. Oare câți dintre noi s-au gândit că un copil autist este privat, psihic, de sentimentul incomparabil al vacanței? Ignorăm și marginalizăm. Discriminăm și facem și mai mult rău bolnavilor. Însă nu și oamenii de la Școala Specială „Sfântul Mina“ din Craiova, care sunt tot timpul atenți la nevoile copiilor bolnavi de autism.

O școală de vară pentru autiști, o necesitate pe timpul vacanței

Asociația „Dincolo de Autism“ – înființată de părinții copiilor autiști de la Școala Gimnazială Specială „Sfântul Mina“ din Craiova, cu sprijinul conducerii – organizează pentru al treilea an sesiuni de vară dedicate autiștilor. Programul se desfășoară pe tot parcursul vacanței mari, de luni până vineri, între orele 9.00 – 14.00, în incinta şcolii. Participanții sunt elevi între 10 și 17 ani de la „Sfântul Mina“, cu autism grav. Dar se pot înscrie și copii ce nu aparțin instituției. Numărul total al participanților crește de la an la an.
Ajutați de specialiști, copiii desfășoară diverse activități de adaptare la mediul social. Acestea includ: exerciții fizice împotriva obezității la care autiștii sunt predispuși; exerciții de pronunție, pentru că cei mai mulți dintre ei nu vorbesc; abilități practice sau jocuri interactive pe calculator. Mai mult, copiii sunt scoși în oraș. Sunt învățați să traverseze strada. Să salute și să interacționeze. În fiecare vară, merg împreună și în tabără la mare. Ca o mare familie. Se încearcă permanent adaptarea autiștilor la societate și acceptarea acestora de către oamenii din jur. „Trebuie să învățăm să trăim în comun, și asta și facem“, specifică psihopedagogul Mirela Șerbu.
Școala pe timpul vacanței reprezintă pentru autiști „o reală nevoie a continuării programului școlar special“, dar sub forma unei terapii de grup, mai precizează psihopedagogul. „Copilul cu autism învață un comportament stereotip, capătă niște rutine – nu deprinderi! Autistul nu înțelege lumea în care trăiește“, explică Mirela Șerbu. Și pentru că nu cunoaște noțiunea de vacanță, lipsa rutinei școlare ar fi percepută ca o frustrare de către copilul autist: „Devine agitat și nu te mai poți înțelege cu el“. De aceea este nevoie de ajutor specializat neîntrerupt. Fără o școală de vară, autistul ar lua-o de la zero din toamnă, în noul an școlar.

„E nevoie de perseverență“

Și de continuitate. Ana Maria Sandu, membră a Asociației „Dincolo de Autism“, chiar vede dincolo de această boală. Mamă a unui copil autist, Ana Maria a înțeles că „e nevoie de perseverență“ în lupta cu autismul. Și continuă să-l aducă pe Valentin, fiul ei de zece ani, la Școala Specială „Sfântul Mina“ chiar și în vacanța de vară. Ea a conștientizat că Valentin devenise agresiv și nervos atunci când n-a mai mers la terapia școlară. Și că „numai mersul în parc practic îi face rău“, pentru că acolo Valentin este respins de copii și neînțeles de lume. Dar mersul continuu la Școala „Sfântul Mina“ îi place lui Valentin. „Îi place, pentru că nu fuge; radiază, îi lucesc ochișorii, se joacă. E între copiii lui. E aproape normal. Aici este acceptat și se simte bine“, mărturisește mama lui Valentin. S-au legat prietenii, iar copiii autiști s-au atașat unii de alţii. Au devenit o familie. Și cum altfel să-ți petreci cel mai bine vacanța de vară dacă nu cu familia?
Ana Maria Sandu afirmă că e nevoie de ajutor specializat neîntrerupt, de o terapie inclusiv pe timpul vacanței, și că doar un tratament medicamentos nu dă rezultate. Datorită Școlii Speciale „Sfântul Mina“ și, implicit, terapiei școlare de pe timpul verii, „Valentin al meu se integrează mult mai ușor, socializează mult mai ușor, acceptă străinii“, mai mărturisește mama copilului. Dar progresele vin în timp. Și numai prin perseverență Valentin a reușit să-și sporească de la 5 la 45 de minute durata de concentrare asupra unei activități. Terapia de vară pentru copiii autiști este și o terapie pentru părinți. Chiar Ana Maria susține aici seminarii de consiliere parentală, din propria inițiativă și experiență.

„Dacă ei nu pot să vină în lumea noastră, trebuie să intrăm noi în lumea lor“

Copilul autist are nevoie de stimulare permanentă. „Copilul autist nu realizează că e vacanță. Or, dacă-l scoți din ritmul lui, după aceea nu e benefic nici pentru copil, nici pentru familie și avem și noi de suferit ca unitate școlară la toamnă, când copilul va fi stresat“, menționează directoarea Școlii „Sfântul Mina“, Eugenia Pascu. Aceasta mai spune despre copiii autiști că „sunt extraordinari, numai că trăiesc în lumea lor. Or, dacă ei nu pot să vină în lumea noastră, trebuie să intrăm noi în lumea lor“. Astfel, Școala Specială „Sfântul Mina“ vine în întâmpinarea copiilor cu autism și pe timpul verii.
Porțile sunt deschise oricând, pentru că aici copiii se simt ca acasă. Aici sunt întâmpinați de profesori dedicați lor chiar și pe timpul vacanței, ca să-i învețe permanent cum să se adapteze la societate. „Venim la școală, nu la serviciu. Iar societatea trebuie să-i accepte așa cum sunt pe acești copii, pentru că nu au cerut ei să se nască astfel“, specifică directoarea. Aici, copiii cu autism sunt respectați. Psihopedagogul Mirela Șerbu nu se raportează la ei ca la niște oameni anormali, ci îi numește „atipici“. Pentru că, spune ea, „nici unul din noi nu e normal, altfel am fi toți dumnezei. În orice moment suntem vulnerabili“. Faptul că noi nu ne-am născut bolnavi nu ne garantează o viață sănătoasă. Boala este imprevizibilă, dar nu te face mai mult sau mai puțin om. Și autiștii merită considerația societății! Putem fi mai toleranți și solidari cu nevoile lor… „atipice“.
Tiberiu Alexandru Brînduşoiu, Andrei Mihail Cojocaru (anul II, Secţia Jurnalism, Facultatea de Ştiinţe Sociale)

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS