11.7 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalRespectaţi drepturile pacienţilor internaţi!

Respectaţi drepturile pacienţilor internaţi!

Campania GdS de informare a pacienţilor cu privire la drepturile pe care le au pe perioada internării a început cu Spitalul Judeţean de Urgenţă din Craiova şi va continua în toate unităţile spitaliceşti din Oltenia

Gazeta de Sud a demarat de ieri campania de conştientizare a persoanelor asigurate în privinţa drepturilor pe care le au pe perioada internării, conform legislaţiei în vigoare. Primul popas l-am făcut la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă (SCJU) Craiova, cea mai mare unitate medicală din Oltenia, unde, anual, sunt internaţi peste 60.000 de bolnavi, dar campania va viza toate spitalele din cele cinci judeţe ale regiunii. Pe perioada internării, orice pacient asigurat se bucură de anumite drepturi conferite de lege, dar de care unele spitale uită să ţină cont.
Scopul nostru este de a-i informa pe bolnavii care ajung în spital că nu sunt obligaţi să cumpere medicamente şi materiale sanitare pe perioada internării, asigurarea lor căzând în sarcina exclusivă a unităţii medicale. Dacă, totuşi, aţi plătit pentru acestea sau pentru efectuarea de analize, spitalul trebuie să vă dea banii înapoi, în baza unor documente medicale întocmite anterior de medicul din secţia în care aţi fost internat. Nu uitaţi să cereţi decontul de cheltuieli la externare! Spitalul este obligat să vi-l elibereze, pentru valoarea serviciilor medicale acordate, inclusiv contravaloarea medicamentelor şi materialelor sanitare suportate din propriul buzunar, acesta fiind un document care vă poate ajuta la recuperarea banilor cheltuiţi cu tratamentul pe perioada spitalizării.
Toate acestea sunt lucruri cunoscute de spitale, dar mai puţin de pacienţi. Aceştia din urmă vor avea însă ocazia să le afle de pe afişele lipite de GdS la loc vizibil, în fiecare dintre Secţiile unităţilor medicale. La SCJU Craiova afişele vor mai putea fi văzute la avizierele de pe casa scării şi din Policlinică, dar şi la principalele intrări în spital.  

„Ce facem dacă nu avem medicamente?“

Conducerea Spitalului Judeţean de Urgenţă a susţinut campania GdS, iar ieri directorul de îngrijiri medicale al unităţii, Victor Ghilici, ne-a însoţit şi sprijinit în demersul nostru. Ne-a şi ajutat să lipim afişele, iar pe unele le-a dus personal la asistentele-şefe de pe secţii cu indicaţia clară de a fi lipite la avizier, alături de hârtiile în format A4 pe care sunt trecute drepturile şi obligaţiile pacientului şi care existau la fiecare etaj. Nu toate asistentele s-au grăbit însă să ţină cont de recomandările conducerii, dovadă că la câteva ore de când au primit afişele, unele nu se aflau încă la locul stabilit.
Dilema conducerii era însă alta: Ce se va întâmpla în cazul în care nu vor exista anumite medicamente în spital şi asta nu din vina unităţii? „Aţi văzut că ministerul vrea să organizeze licitaţii la nivel naţional pentru anumite medicamente considerate vitale. Pentru acestea, spitalul nu va mai avea voie să facă licitaţie. Ce vom face în cazul în care nu le vom mai avea, iar ministerul nu va reuşi să ni le asigure din timp?“, s-au întrebat cei din conducere. „Oamenii mai trebuie să ştie însă un lucru: medicul nu este Dumnezeu. Nimeni nu ajunge la spital de drag şi sunt şi cazuri când doctorul nu mai poate face nimic, când medicina este depăşită, chiar şi atunci când ai tratamentul şi aparatura necesară“, au mai spus aceştia.     

Pacienţii au informaţia, le mai trebuie curaj

Afişele puse de Gazeta de Sud au fost remarcate imediat de pacienţi şi de aparţinătorii acestora. Deşi au apreciat iniţiativa GdS, unii erau sceptici în privinţa şanselor ca sistemul sanitar actual să poată fi schimbat. Nu pentru că pacienţii nu şi-ar cunoaşte drepturile, ci pentru că nu au curajul să şi le ceară.
„Eu am soţia la Maternitate şi am cumpărat totul, până şi seringi sau vată. Am luat şi medicamente, dar nu mi s-a dat vreo reţetă, ci doar mi s-a spus ce să cumpăr. Cum să cer banii înapoi, în ce bază? Dar vă spun eu că atunci când eşti în spital nu mai stai să te gândeşti la ce drepturi ai. Este bine că-i informaţi pe oameni despre cum ar trebui să fie trataţi în spital, despre cum scrie în lege. Sper să aveţi succes şi să schimbaţi ceva în sistemul ăsta putred de la noi“, a declarat Ionuţ S., din Craiova.
„Este o iniţiativă bună din partea voastră, dar nu ştiu cât se vor schimba lucrurile, pentru că nu te poţi pune rău cu doctorii. Unii ştiu că nu trebuie să cumpere medicamente când sunt în spital, dar nu au curajul să se impună în faţa medicilor, mai ales când viaţa lor sau a cuiva drag depinde de medici“, a afirmat alt aparţinător.
„Eu ştiam, mamă, de drepturile astea, am mai citit prin ziare, am văzut şi la TV. Dar cine are curajul să şi le ceară?! Eu o am pe mama internată în spital şi m-au trimis să cumpăr un medicament de creştere a tensiunii, pentru că îi fac de trei zile Furosemid, şi ăsta scade tensiunea. Le-am cumpărat şi le-am lăsat la asistentă să le facă. În prima zi i-au făcut, dar a doua zi le-am găsit la capul patului, uitase de ele. A trebuit să mă rog de ei să i le facă. Şi sunt şi eu asistentă de mulţi ani, dar nu la acest spital. Păi dacă ei sunt aşa, cum să mai am eu curaj să le cer să facă referat, să-mi dea înapoi banii cheltuiţi în spital?! Credeţi că se mai uită cineva la tine? Şi am cheltuit, să ştiţi, câteva milioane până acum“, ne-a spus o aparţinătoare. „Oricum, felicitări pentru campanie, e o idee bună cu aceste afişe, dar să le şi citească lumea. Pacienţii trebuie să ştie ce drepturi au când se internează în spital“, a adăugat aceasta.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS