10.3 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalTotul despre asigurarea RCA

Totul despre asigurarea RCA

Gazeta de Sud vă oferă toate informaţiile de care aveţi nevoie pentru a şti de ce bonusuri puteţi beneficia atunci când încheiaţi o asigurare obligatorie RCA, dar şi despre sistemul bonus/malus, care influenţează cel mai mult costul unei poliţe RCA

Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA), autoritatea care supraveghează şi controlează piaţa asigurărilor, defineşte poliţa RCA ca fiind asigurarea prin care terții prejudiciați în urma unui accident auto, produs din vina conducătorului auto asigurat, primesc despăgubiri pentru daunele materiale suferite, vătămări corporale ori deces. Obiectivul acestei asigurări este ca persoana păgubită să primească despăgubiri pentru daunele suferite, indiferent de situația materială a celui care a produs paguba. Poliţa RCA îl ajută pe păgubit, dar şi pe cel care a produs paguba.
Persoana vinovată de producerea accidentului nu poate beneficia de despăgubiri pentru vehiculul său în baza propriei polițe de asigurare RCA, ci numai în baza unei asigurări facultative de avarii și furt tip CASCO.
Începând cu 1 ianuarie 2010, CSA a hotărât ca emiterea polițelor de asigurare RCA să se facă în sistem electronic. Asigurătorul preia datele necesare a fi înscrise în poliță direct în sistemul informatic și eliberează polița asiguratului din acelaşi sistem. Practic, asigurătorul introduce în program CNP-ul şi numărul de identificare al autovehiculului, iar în funcţie de informaţiile oferite de baza de date (numărul daunelor, domiciliu, vârstă etc.), dar şi de informaţiile introduse de asigurător (cum ar fi caracteristicile maşinii, perioada de valabilitate a poliţei) se stabileşte clasa de reducere şi se tipăreşte poliţa.

Sistemul bonus/malus

Tot de la 1 ianuarie 2010, societăţile de asigurări au fost obligate prin lege să aplice sistemul bonus/malus, care duce la reducerea sau majorarea costului unei poliţe RCA în funcție de daunele produse de asigurat într-o perioadă de referință. În prezent, perioada de referinţă este anul calendaristic anterior datei de emitere a poliţei.
Sistemul bonus/malus este format din categoria de bază B0, 14 clase de bonus și opt clase de malus. Clasa B0 este atribuită unui asigurat nou, care nu are istoric în asigurare.
De exemplu, dacă un asigurat nu a produs daune în 2012 şi va încheia în 2013 o poliță pentru o perioadă de un an a obținut, datorită sistemului bonus/malus, o reducere cu 10% a tarifului afișat de asigurător. Fiind vorba de 14 clase de bonus, rezultă că, dacă timp de şapte ani un asigurat nu a produs daune care să fie despăgubite în baza poliței RCA, bonusul acordat poate ajunge la 50%.
De partea cealaltă, pentru aplicarea unui malus pentru un asigurat sunt luate în calcul evenimentele pentru care a fost plătită cel puțin o daună în perioada de referință, în baza poliței RCA. Într-o astfel de situație, malusul se aplică indiferent de cine a condus vehiculul la data producerii accidentului şi indiferent dacă a fost vorba de o constatare amiabilă sau dacă părţile implicate au mers la poliţie.
Cele opt clase de malus se aplică în funcție de numărul de daune produse și plătite, putând ajunge chiar şi până la 200%.
În situația în care un asigurat deține mai multe maşini, sistemul bonus/malus se aplică pentru fiecare vehicul. De asemenea, atunci când o persoană îşi vinde maşina şi îşi cumpără alta, stabilirea noii clase de bonus/malus pentru autovehiculul nou se face pornind de la clasa bonus/malus de care asiguratul a beneficiat anterior.

Tarifele

Tarifele pentru asigurarea obligatorie RCA diferă de la o societate de asigurări la alta și, în mod obligatoriu, sunt publicate pe site-urile proprii ale acestora. Societățile de asigurare își stabilesc propriile tarife pentru RCA și au obligaţia de a notifica CSA cu privire la tarifele stabilite, fără ca acestea să fie însă supuse aprobării CSA. Asigurătorii RCA stabilesc tarife diferenţiate în funcţie de profilul clientului, cum ar fi vârsta asiguratului, domiciliul acestuia, daunele produse de acesta, tipul maşinii şi altele. Reprezentanţii CSA spun că la tarifele afișate, societățile de asigurare pot aplica niște „coeficienți proprii de corecție în funcție de asigurat“.
Brokerul de asigurare auto Georgeta Popărăscu a precizat pentru GdS că poliţele RCA pornesc de la un tarif de bază, care poate creşte sau scade în funcţie de profilul clientului şi sistemul bonus/malus.
De exemplu, pentru o Dacia Logan cu motor 1,4, o persoană născută în anul 1979, care beneficiază de clasa de bonus B4, plăteşte în acest moment 256 de lei pentru o poliţă RCA valabilă un an, încheiată la Astra, 263 de lei la Grupama, 334 de lei la City Insurance, 347 de la Euroins, 385 de lei la Omniasig şi 556 de lei al Alianz Ţiriac.
O persoană mai tânără cu şapte ani care are aceeaşi maşină, însă i se aplică clasa de malus M2, scoate din buzunar pentru o asigurare RCA la Astra 1.335 de lei. La Grupama plăteşte 825 de lei, la City Insurance 1.031 de lei,  la Euroins 929 de lei, la Omniasig 815 lei, iar la Alianz Ţiriac 1.348 de lei.
Trebuie spus că, dacă unui asigurat i se aplică, de exemplu, clasa M3, următorul an nu va porni de la B0, ci de la clasa de malus M2, urmând să ajungă la B1 abia peste trei ani.

Ce trebuie făcut după accident?

CSA mai precizează că, atunci când ați fost păgubit în urma unui accident produs de un vehicul, trebuie să mergeţi la societatea de asigurări a şoferului vinovat de producerea daunei cu procesul-verbal de constatare de la poliție sau cu formularul de constatare amiabilă.
Pentru deschiderea unui dosar de daună, şoferul păgubit se poate adresa oricărei unități a societăţii de asigurare. De asemenea, CSA reaminteşte că şoferul păgubit are dreptul să solicite despăgubiri pentru avariile produse maşinii și înainte de efectuarea reparației acestuia.  
Păgubiții au posibilitatea de a efectua reparația la orice service doresc, indiferent dacă aceasta se află sau nu pe lista unităţilor cu care societatea de asigurare are încheiate convenții de colaborare.
În plus, societatea de asigurări are obligația de a efectua plata dosarelor de daună în maximum zece zile de la data depunerii ultimului document necesar stabilirii răspunderii și cuantificării daunei. Dacă firma de asigurări are suspiciuni întemeiate cu privire la modul de producere a accidentului, aceasta are obligația de a comunica în scris atât asiguratului, cât și păgubitului, în termen de zece zile de la data avizării daunei, intenția de a face o anchetă, care însă nu poate dura mai mult de trei luni de la data avizării daunei.
În situația în care un şofer este păgubit în urma unui accident produs de alt şofer care nu are o poliţă RCA valabilă, aceştia se pot adresa Fondului de Protecție a Victimelor Străzii, care poate acoperi daunele materiale şi vătămările corporale.

Verifică-ţi singur asigurarea sau daunele!

Începând cu 15 septembrie, CSA a facilitat accesul asiguraților RCA la informațiile privind istoricul daunelor proprii, istoric înscris în baza de date CEDAM.  
Baza de date CEDAM (cedam.csa-isc.ro), care este administrată de CSA, centralizează informaţiile a 15 societăți de asigurare, care sunt posesorii de drept ai acestor informaţii. Responsabilitatea pentru colectarea, transcrierea, încărcarea și modificarea polițelor RCA revine exclusiv societăţilor de asigurare emitente. Prin accesarea cedam.csa-isc.ro, oricare asigurat poate verifica în baza de date CEDAM valabilitatea asigurării RCA, dar şi istoricul daunelor sale.
Aceeaşi bază de date este folosită şi de societățile de asigurare, care o folosesc pentru stabilirea istoricului daunelor pentru asigurați.
Dacă în prezent, această bază de date oferă informaţii despre data producerii unei daune şi momentul în care a fost achitată în baza RCA, în viitor se va putea afla şi valoarea daunei.  

Modificări posibile în cazul poliţei RCA

Reprezentanţii CSA au anunţat că este posibil ca de la începutul anului 2013 să fie introdus un nou sistem în cazul poliţei RCA.
Șoferii păgubiţi în accidente rutiere produse din vina altor conducători auto vor fi despăgubiţi de societatea de asigurări care le-a emis poliţa RCA şi nu ca până acum, când sunt despăgubiţi de societăţile care au emis poliţele RCA şoferilor vinovaţi. Vicepreşedintele CSA, Cornel Coca-Constantinescu, a explicat că, în acest fel, plata daunelor se va face în cel mult 60 de zile şi nu în cel mult 90 de zile, aşa cum se face acum.
Acest nou sistem prevede ca, după ce asigurătorul şoferului păgubit va achita dauna, compania îşi va recupera banii prin intermediul unui sistem de compensare de la societatea şoferului care a produs dauna. Această modificare nu va duce la dispariţia poliţei CASCO, pentru că persoanele vinovate de producerea unui accident nu pot cere despăgubiri propriului asigurător, cum este în cazul CASCO.

RCA şi pe telefonul mobil

La sfârşitul lunii noiembrie, Plata-RCA.ro a lansat o aplicație mobilă dedicată șoferilor din România, care poate fi accesată de pe telefoanele Android și de pe terminalele iOS. Aplicația anunță utilizatorii înainte să le expire RCA-ul și poate face sugestii de achiziții pentru înnoirea asigurării obligatorii. Prin introducerea datelor personale și a celor legate de autoturism, aplicația prezintă ofertele celor mai importante companii de asigurări. Persoanele care au mai multe mașini pot introduce în același cont datele pentru toate, urmând să primească alerte pentru fiecare dintre acestea. Aplicația mobilă Plata-rca.ro anunță utilizatorii care este următoarea dată pentru ITP.
Aplicația mobilă Plata-RCA a fost dezvoltată de compania Roweb.

Limitele teritoriale ale RCA
Potrivit Legii nr.136/1995, limitele teritoriale de acoperire ale asigurării RCA sunt: teritoriul României, teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene şi cele aparţinând Spaţiului Economic European. În plus, poliţa RCA acoperă şi teritoriul statelor care leagă direct două ţări membre ale Uniunii Europene în care nu există birou naţional. Asigurătorii pot extinde valabilitatea teritorială a poliţei, ţările fiind precizate pe poliţă.

Despăgubiri
În conformitate cu legislația în viigoare, asigurătorul RCA are obligaţia de a despăgubi partea păgubită pentru prejudiciile suferite în urma accidentului produs de vehiculul asigurat. În baza RCA se acordă despăgubiri în bani pentru vătămări corporale sau deces, pagube materiale, pagube produse prin lipsa de folosinţă a vehiculului avariat, dar şi pentru cheltuielile de judecată plătite de către persoana păgubită.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS