16.2 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalReţete date în urmărire de CAS

Reţete date în urmărire de CAS

La ultimele controale făcute furnizorilor de servicii medicale, Casa de Asigurări de Sănătate Dolj a descoperit şi reţete eliberate asiguraţilor pe perioada internării în spital. Cum acest lucru este interzis, CAS a anunţat că va lua urma reţetelor pentru a descoperi atât motivele, cât şi amploarea fenomenului.

În Ordinul nr. 832/2008 emis de Ministerul Sănătăţii, la Anexa 2 din normele metodologice privind utilizarea şi modul de completare a formularelor de prescripţie medicală cu regim special pentru medicamente cu şi fără contribuţie personală, se precizează clar cazurile în care se interzice emiterea de prescripţii medicale. Unul dintre ele se referă şi la spitale, cărora li se interzice „emiterea pentru asiguraţi, pe timpul internării acestora, a prescripţiilor medicale cu şi fără contribuţie personală, precum şi a prescripţiilor medicale contra cost, deoarece medicaţia necesară şi tratamentul pacienţilor spitalizaţi se asigură integral de către unitatea spitalicească respectivă, indiferent de afecţiunile asociate“.
Acesta este un lucru cunoscut în mediul sanitar, dar nu prea e luat în seamă. La ultimele controale făcute furnizorilor de servicii medicale, Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) Dolj a descoperit şi reţete eliberate persoanelor asigurate pe perioada în care acestea se aflau internate în spital. Unele dintre ele proveneau de la medicii de familie, altele din policlinicile spitalelor, însă nici una dintre situaţii nu este permisă de lege.

„Este un fenomen care trebuie stopat“

Din acest motiv, CAS a anunţat că va lua urma reţetelor în cauză, pentru a descoperi atât motivele, cât şi amploarea fenomenului şi a evita astfel decontarea de mai multe ori a unui singur serviciu medical. Pentru că o persoană internată trebuie să beneficieze de toate serviciile medicale (consultaţii, tratament) în spital, unitatea sanitară primind în schimb bani de la Casă pe caz rezolvat. Or, dacă pacientul internat ajunge la medicul de familie, acesta raportează, la rândul lui, serviciu prestat (consultaţie, reţetă) şi primeşte bani de la CAS. Reţeta compensată ajunge în farmacie, iar diferenţa de bani este suportată tot de CAS, deşi bolnavul trebuie să primească medicamentele de la unitatea unde este spitalizat.
În concluzie, unii furnizori de servicii nu ar trebui să încaseze bani de la Casă în această ecuaţie cu mai multe necunoscute pe care conducerea CAS Dolj încearcă să o rezolve. „La controalele din perioada următoare se va pune accentul şi pe verificarea acestor reţete, pentru a vedea amploarea fenomenului. Dacă se va identifica vreo speţă, CAS va lua măsuri de recuperare a sumelor, conform prevederilor contractuale cu fiecare furnizor. Scopul este să evităm plata unui singur serviciu de mai multe ori. Astfel de cazuri am întâlnit şi la medicii de familie, şi la spitale. Nu considerăm că practicile de acest gen au un caracter tendenţios, dar este un fenomen care trebuie stopat“, au precizat oficialii CAS Dolj. „Cam la fel stau lucrurile şi cu laboratoarele de analize medicale. La un bolnav internat nu trebuie să i se dea bilet de trimitere în ambulatoriu pentru analize medicale, ci să i se facă în spital. Nici această practică nu este în regulă“, au adăugat oficialii CAS.

Medicii de familie, vinovaţii fără vină

Medicii de familie, categoria de furnizori căreia i se poate întâmpla mai des să emită astfel de prescripţii, s-au declarat vinovaţi fără vină, „pentru că nu avem de unde să ştim că, atunci când se prezintă la cabinet, pacientul figurează ca internat în spital“. „Ar putea să ştie pentru că pacientul când se prezintă la spital, de regulă vine în baza unui bilet de trimitere de la medicul de familie. Medicul poate să-l întrebe apoi dacă s-a internat sau nu, pentru că ştie că l-a trimis la spital, dar nu întotdeauna se întâmplă acest lucru. Uneori, chiar dacă este întrebat, pacientul nu recunoaşte. Din acest motiv, mai întâi furnizorii sunt cei avertizaţi“, este replica venită din partea CAS. Într-adevăr, pentru astfel de servicii raportate, medicii de familie depistaţi au primit avertisment. În anii precedenţi, pentru astfel de cazuri medicii erau sancţionaţi şi pecuniar, cu un procent din contract, dar acum CAS consideră că vina nu aparţine în totalitate medicilor de familie şi că „pentru a recupera banii plătiţi de două ori trebuie mers mai bine pe firul acestor servicii medicale“.
„I se poate întâmpla oricui să greşească, pentru că omul ori nu-ţi spune că e internat, ori nu îţi aduce biletul de ieşire din spital sau vine cu el peste câteva luni. Sunt cazuri în care în spital nu sunt medicamentele şi pacientul este trimis să le cumpere. Vine la tine şi nu îţi spune că e internat sau se supără atunci când afli şi nu vrei să-i dai reţetă“, a explicat dr. Mirela Profir, preşedintele Societăţii de Medicină de Familie Dolj. „În general, sunt medicamente pe care pacientul le ia pentru afecţiunile lui cronice, dar, din moment ce este internat, spitalul ar trebui să i le asigure, pentru toate afecţiunile. Poate se va schimba legea şi se va stabili ca tratamentul cronic să se dea numai de la noi“, a adăugat dr. Mirela Profir.

Spitalul se apără

Reprezentanţii Casei de Asigurări de Sănătate admit şi posibilitatea ca pacientul să fie sfătuit chiar din spital, „dintr-o necunoaştere a legislaţiei“, să se ducă să ceară reţetă de la medicul de familie pentru medicamentele care i se prescriu, de regulă, pe un colţ de hârtie, sau pentru medicamentele pe care le ia în mod frecvent ca bolnav cronic. Spitalul nu se consideră în culpă. „Noi nu putem să știm ce fac pacienţii şi medicii de familie. O persoană poate să fie externată şi să se ducă în aceeaşi zi la medicul de familie după reţetă sau să primească bilet de internare și să se ducă după reţetă şi apoi să se întoarcă la spital. Câteodată, se mai duc şi membrii familiei după reţete. Medicii le dau pentru că nu apare nicăieri că persoana respectivă este internată. Sistemul de reţetă electronică ar putea reglementa de anul aceasta disfuncţionalitate“, a spus managerul Spitalului Judeţean de Urgenţă din Craiova, conf. dr. Florin Petrescu.
Oficialii CAS Dolj nu sunt în totalitate de acord cu spusele managerului celui mai mare spital din Oltenia. „Nu suntem chiar atât de absurzi. Nu ne-am uitat la prima şi ultima zi, pentru că ştim că se pot întâmpla astfel de situaţii, noi am verificat restul perioadei. O persoană internată nu se poate prezenta la medicul de familie sau la un alt medic din ambulatoriu pentru reţetă, pentru că, pe perioada internării, aceasta nu poate părăsi unitatea spitalicească. Bolnavul trebuie să-şi primească medicamentele din spital, pentru toate afecţiunile de care suferă. Dacă apare cu reţetă, atunci se pun două probleme: fie a plecat din spital în timpul internării, fie reţeta a fost prescrisă fără consultarea pacientului. De aceea, nu te arunci să dai sancţiuni, ci trebuie să mergi pe fir. Dacă la medicul de familie apare în registrul de consultaţii cu semnătură, înseamnă că pacientul a fost aici şi atunci trebuie să cauţi greşeala în altă parte. Cine a greşit răspunde. Sunt cazuri în care ne îndreptăm împotriva spitalelor, cazuri în care sancţionăm medicii, pentru a recupera banii plătiţi necuvenit“, au conchis reprezentanţii Casei de Asigurări de Sănătate Dolj, care au ţinut totuşi să menţioneze că în controalele lor au descoperit astfel de cazuri la mai multe spitale.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS