11.2 C
Craiova
marți, 23 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalCraiova, vizitată cu autobuzul

Craiova, vizitată cu autobuzul

RAT Craiova vrea să „taie macaroana“ curselor intrajudeţene, impunându-le să se oprească la marginea oraşului, de unde călătorii ar urma să fie preluaţi de mijloacele de transport în comun ale municipalităţii

Regia Autonomă de Transport (RAT) Craiova vrea să scape de concurenţa nelegală a transportatorilor privaţi care vin din afara localităţii, impunându-le acestora să-şi debarce clienţii la marginea oraşului, de unde să fie preluaţi de mijloacele de transport în comun ale municipalităţii. Pentru asta, conducerea RAT vrea să folosească o facilitate a programului MODERN, care asigură finanţare – parţial din fonduri europene – pentru modernizarea transportului în comun craiovean. Cu fonduri din această sursă ar urma să fie amenajate un soi de parcări-autogări, la marginea Craiovei. Acolo ar urma să aibă capăt de linie toate cursele intrajudeţene, călătorii lor urmând să fie preluaţi de RAT. Tot acolo ar urma să se oprească şi cei care vin cu maşina din afara municipiului.
Conflictul între RAT şi transportatorii intrajudeţeni care traversează Craiova e mai vechi. Nu o dată, conducerea RAT i-a „pârât“ pe transportatorii privaţi fie Poliţiei Locale, fie autorităţilor rutiere, pentru a-i sancţiona pe cei care fac concurenţă ilicită RAT-ului, transportând călători „la negru“ pe rute din interiorul oraşului şi chiar blocând staţii de transport local cu autobuzele lor.
„Vreau să facem asta ca să nu mă mai cert cu cei care fac curse paratranzit, adică cei care fac curse în judeţ şi apoi vin şi tranzitează tot oraşul, luându-mi o parte din călători. Nu vreau să-i «omor», ci doar să-şi facă fiecare businessul lui“, susţine Alin Goga, directorul general al RAT Craiova.

Parcare cu plată

Pentru a pune în practică o asemenea soluţie, RAT-ul vrea să se folosească de finanţarea europeană oferită proiectului MODERN şi care are o componentă ce s-ar preta la amenajarea unor asemenea parcări-autogări.
„În proiectul MODERN există o componentă legată de „amenajarea parcărilor în zona industrială pentru servicii de tip Car-Pulling“. Adică oamenii care vin în oraş să-şi lase maşinile la marginea municipiului, ca în Occident, iar de acolo să se urce în mijloace de transport în comun ca să meargă unde au treabă. Va fi o parcare cu plată, iar tichetul de parcare va fi un fel de abonament pentru o zi, adică se va putea circula cu el pe mijloacele de transport în comun ale RAT. Dar eu nu vreau să fac asta doar pentru cei care vin cu mașina personală din afara orașului. Eu vreau să fac asta și pentru cei care vin cu cursele din judeţ. Acestea să nu mai intre în oraş, ci eu le creez acolo peroane unde să-şi descarce călătorii, iar noi să-i încărcăm în mijloacele de transport în comun ale RAT şi îi transportăm unde au nevoie. Aşa, nici cursa respectivă nu va mai traversa oraşul, deci vom contribui şi la fluidizarea circulaţiei. În plus, va fi bine şi pentru ei, pentru că nu vor mai fi amendaţi de Poliţia Locală pentru aceste curse prin oraş. Ar fi mândria mea, dacă aş reuşi această chestie“, a declarat Alin Goga.
Altfel spus, cursele care vin din sudul judeţului, în loc să traverseze tot oraşul până în Autogara Nord, vor trebui să se oprească în Autogara Sud, de unde călătorii să fie preluaţi de autobuzele RAT. La fel să se întâmple şi cu autobuzele care vin dinspre nord, şi care se vor opri în Autogara Nord sau într-o altă locaţie, iar de acolo să fie preluaţi de RAT.

Primăria decide

Operatorii judeţeni de transport persoane îşi desfăşoară activitatea în baza unor licenţe de traseu eliberate de Autoritatea Judeţeană de Transport din cadrul Consiliului Judeţean (CJ) Dolj. Această licenţă de traseu stabileşte inclusiv punctele de îmbarcare/debarcare a călătorilor, care trebuie să fie în concordanţă cu lista staţiilor în care Primăria Craiova le permite acestor transportatori să oprească pe raza orașului. Practic, dacă municipalitatea decide ca traseele intrajudeţene să se oprească la marginea oraşului, în parcări administrate de RAT, Consiliul Judeţean Dolj le va impune transportatorilor – prin intermediul licenţelor acordate – să se supună acestor puncte de îmbarcare/debarcare.
Vicepreşedintele CJ Dolj, Cristinel Iovan, crede că ideea n-ar fi rea, dar atinge un subiect sensibil.
„Orice idee care ar duce la fluidizarea traficului în Craiova nu poate fi decât binevenită. Pentru punerea ei în practică, însă, va trebui să se aşeze la aceeaşi masă şi să discute toate părţile implicate, adică Primăria Craiova, RAT Craiova şi transportatorii de persoane care fac curse intrajudeţene, pentru că subiectul este delicat. Transportatorilor nu le va conveni să nu mai traverseze oraşul“, a afirmat Cristinel Iovan.
Pe de altă parte, călătorii ar avea şi ei o cheltuială în plus – biletul (sau biletele) RAT de la marginea oraşului până la destinaţia dorită. Cheltuiala ar putea fi compensată însă printr-o reducere a preţului biletelor pentru cursa intrajudeţeană. Pentru că, până la urmă, şi transportatorul cheltuieşte mai puţin dacă îşi lasă călătorii la marginea Craiovei…

Proiectul MODERN

Finanţat jumătate de Uniunea Europeană şi jumătate de la bugetul local, proiectul MODERN – Mobilitate, Dezvoltare şi Reducerea Consumurilor de Energie – se aplică în patru oraşe europene (Craiova din România, Brescia din Italia, Coimbra din Portugalia şi Vitoria Gasteiz din Spania). Valoarea totală pentru Craiova se ridică la 2.669.142 de euro. Programul a început pe 15 octombrie 2008 şi se va încheia la 15 octombrie 2012.
Cea mai cunoscută dintre măsurile implementate în transportul public craiovean prin acest proiect este ticketingul electronic – înlocuirea biletelor de călătorie tipărite pe hârtie cu carduri de călătorie, asemănătoare cardurilor bancare.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS