13.1 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalPrimul avion militar integral românesc

Primul avion militar integral românesc

Aeronava de tip IAR 99 este prezentată în detaliu pe site-ul Forţelor Aeriene Române (www.roaf.ro), unde se menţionează că dezvoltarea acestui avion de antrenament avansat şi atac uşor a fost demarată în anii ‘70, fiind primul avion reactiv proiectat şi realizat integral în România. Primul prototip realizat a efectuat primul zbor în 21.12.1985.
„IAR-99 este un avion integral metalic, simplu din punct de vedere constructiv. Au fost construite trei prototipuri, unul dintre acestea fiind folosit pentru testele de anduranţă. Avionul are o foarte bună manevrabilitate şi este considerat unul dintre cele mai bune avioane din clasa sa. Motorul turboreactor, Rolls-Royce Viper 632-41, foarte robust, fiabil şi simplu, este acelaşi care a echipat avionul de atac IAR-93. Avionul este în producţie pentru Forţele Aeriene Române, iar versiunea modernizată IAR-99 Şoim este echipată cu un sistem de avionică foarte similar cu cel de pe MiG-21 Lancer. Dotările includ computer de bord, Head-up şi Head-down Display, sistem de navigaţie inerţial/GPS, HOTAS, staţie radio VHF/UHF. Sistemul de transfer de date procesează datele de navigaţie primite via datalink de la alt avion sau staţie de sol echipată cu acelaşi sistem. Această informaţie este prezentată pe un ecran «radar virtual»” simulat în cabină, astfel încât pilotul se poate antrena în folosirea radarului fără ca avionul să fie echip at cu un radar. Pentru protecţie, avionul este prevăzut cu: o staţie de avertizare radar, dispersor de capcane termice şi dipoli, precum şi container cu echipament pentru contramăsuri electronice“, se menţionează pe site-ul Forţelor Aeriene Române.
IAR-99 a intrat în serviciul Forţelor Aeriene în anul 1988 şi este în dotarea Şcolii de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene.

Aparat subsonic

Date tehnice:
Motor cu reacţie Rolls Royce Viper Mk 632-41M, cu o forţă de tracţiune de 17,79kN.
Dimensiuni:
– Lungimea: 11,1m;
– Înălţimea: 3,9m;
– Anvergura: 9,85m.
Greutatea:
– Greutatea gol: 3.200 kg;
– Greutatea maximă la decolare: 5.600kg.
Echipaj: două persoane.
Performanţe:
– Viteza maximă la înălţimea de 10.000m: 810km/h (Mach 0,76)
– Viteza maximă la nivelul mării: 870km/h (Mach 0,67)
– Plafonul static: 13.000 m
– Distanţa maximă de zbor: 1.100km

Scaun ejectabil performant

Printre dotările standard al acestui avion se află şi scaunele de catapultare de tip Martin Baker Mk-10L „zero-zero“, care – cel puţin teoretic – ar trebui să asigure supravieţuirea pilotului chiar şi în cazul în care acesta se catapultează de la sol, în timp ce avionul rulează pe pistă. Motoarele-rachetă încorporate propulsează scaunul până la o înălţime la care paraşuta se poate deschide în siguranţă, pentru a permite revenirea lină la sol a pilotului.
Astfel de scaune ejectabile se află pe mai toate avioanele militare de generaţie actuală, precum McDonnell Douglas F/A-18 Hornet, Saab 39 Gripen, Mirage 2000 sau Eurofighter Typhoon.
Adrian Dinu

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS