22 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalCum scapă şoferii de amenzi

Cum scapă şoferii de amenzi

Judecătorii craioveni anulează pe bandă rulantă amenzile date de Compania de Drumuri pentru lipsa rovinietei, cel mai adesea pentru că procesele-verbale primite prin poştă de şoferi sunt semnate electronic şi nu olograf, aşa cum prevede legea

După ce a pierdut mii de procese cu proprietarii de autovehicule care şi-au cerut înapoi taxa de poluare, statul are acum o altă problemă: a început să piardă unul după altul şi procesele cu şoferii care contestă în instanţă amenzile pentru lipsa rovinietei. Unul dintre motivele pierderii proceselor şi, implicit, al pierderii banilor din amenzi care ar fi trebuit să ajungă la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) îl reprezintă o gafă făcută chiar de această instituție. Judecătorii au constatat că CNADNR amendează şoferii care încalcă legea circulând pe drumurile naţionale fără rovinietă printr-o altă încălcare a legii.

Cine şi cum dă amenda

Potrivit unui comunicat al CNADNR, începând cu 1 octombrie 2010, controlul rovinietei se face fie automat, prin intermediul camerelor fixe, fie în trafic, de poliţişti de la Rutieră, care pot fi însoţiţi de inspectori ARR şi CNADNR.
Camerele video „citesc“ numărul de înmatriculare al autovehiculului, care este verificat apoi în baza de date centrală. În cazul în care numărul de înmatriculare nu este găsit în baza de date cu cei care au plătit rovinieta, CNADNR identifică proprietarul maşinii în baza de date a Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor şi îi trimite șoferului amenda acasă. Potrivit legii, CNADNR are la dispoziţie şase luni pentru a întocmi procesul-verbal de contravenţie şi o lună după aceea pentru a-l trimite şoferului depistat circulând fără rovinietă.
Controlul în trafic se face cu ajutorul unor „terminale mobile“. Agentul introduce numărul de înmatriculare şi află dacă şoferul respectivului autovehicul a plătit sau nu rovinietă. În cazul în care numărul nu este găsit în baza de date, şoferului i se întocmeşte un proces-verbal de contravenţie şi i se reţine certificatul de înmatriculare al maşinii. 
Dacă în cazul proceselor-verbale întocmite în trafic şoferii au şanse mici de câştig în instanţă, în ceea ce le priveşte pe cele trimise prin poştă de CNADNR lucrurile stau tocmai invers.

Amenzi date încălcând legea

CNADNR precizează pe procesul-verbal de contravenţie trimis şoferilor prin poştă că „acest document a fost generat şi semnat electronic conform prevederilor Legii 455/2001 şi HG 1259/2001…“. Avocaţii au constatat că tocmai aici este problema.  Potrivit Legii 455/2001, semnătura electronică reprezintă o colecţie de date în formă electronică ce redau litere, cifre sau orice alte caractere cu semnificaţie inteligibilă, destinate a fi citite prin „intermediul unui program informatic sau al altui procedeu similar“. Ori amenzile vin în plic, pe hârtie, şi nu printr-un program informatic. În plus, procesele-verbale întocmite de CNADNR mai au o problemă: nu respectă prevederile OG 2/2011. Această ordonanţă spune că lipsa unor menţiuni de pe procesul-verbal, cum ar fi şi semnătura agentului constatator, atrage nulitatea acestuia. Amenzile emise de CNADR sunt semnate electronic, Compania încălcând astfel OG 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor.
În cazul în care un şofer dă în judecată CNADNR pentru a scăpa de amendă, judecătorii nu au decât să îi dea dreptate.
În plus, persoanele juridice amendate de CNADNR invocă în instanţă şi o altă încălcare a OG 2/2001 de Compania de Drumuri. Potrivit legii, „în situaţia în care contravenientul este persoană juridică, în procesul-verbal se vor face menţiuni cu privire la denumirea, sediul, numărul de înmatriculare în Registrul Comerţului şi codul fiscal ale acesteia, precum şi datele de identificare a persoanei care o reprezintă“. Procesele-verbale emise de CNADNR nu conţin însă toate aceste menţiuni şi sunt atacate în instanţă.
Magistraţii Judecătoriei Craiova au explicat că mai există şi alte motive pentru care CNADNR pierde procesele cu şoferii amendaţi. Unii şoferi dovedesc că aveau rovinietă la data când au fost sancţionaţi, iar alții demonstrează că au fost sancţionaţi, însă vânduseră maşina unei alte persoane.
Până ieri, CNADNR nu a transmis GdS un punct de vedere faţă de această situaţie.

Procese-verbale nule

„Admite plângerea. Constată nulitatea absolută a procesului-verbal de constatare a contravenţiei seria R 11 nr… . Cu recurs în 15 zile de la comunicare“, aşa se încheie o bună parte a proceselor prin care şoferii cer anularea amenzilor în instanţă.
Astfel, într-unul din dosarele în care a dat câştig de cauză unui şofer care fusese amendat cu 750 de lei pe 7 iulie 2011, pe DN 65, în comuna doljeană Robăneşti, Judecătoria Craiova a reţinut că procesul-verbal de contravenţie a fost încheiat cu încălcarea art. 17 din OG 2/2011.
Analizând procesul-verbal de contravenţie, „instanţa constată că acesta nu este semnat de agentul constatator. Cu toate că în cuprinsul procesului-verbal de contravenţie este menţionat că documentul a fost semnat electronic conform prevederilor Legii 455/2011, instanţa apreciază că această semnătură nu îndeplineşte exigenţele art.17 din OG 2/2001“, a menţionat Judecătoria Craiova într-o hotărâre din 2 februarie 2012. Şi în acest caz, instanţa a constatat nulitatea absolută a procesului-verbal de constatare a contravenţiei.
Potrivit reprezentanţilor Judecătoriei Craiova, în anul 2011 au fost înregistrate aproximativ 35.000 de noi dosare, din care nu mai puţin de 6.000 au fost plângeri din partea şoferilor care au contestat amenzile date de Compania de Drumuri.
În primele două luni ale acestui an, alte 511 astfel de plângeri contravenţionale au fost înregistrate pe rolul aceleiaşi instanţe, un magistrat fiind nevoit să judece cel puţin zece într-o şedinţă. Pentru a mai pune o „frână“ şoferilor care se adresează instanţei de judecată, mai ales celor care nu au motive întemeiate pentru a contesta amenzile, magistraţii se gândesc la timbrarea acestor plângeri. „Aceste plângeri contravenţionale nu sunt supuse unei taxe de timbru, motiv pentru care şi cei care ştiu că nu au şanse de câştig se adresează instanţei. La nivelul CSM s-a discutat problema timbrării acestor cereri“, a declarat pentru GdS judecătorul Mihai Marin, purtătorul de cuvânt al Judecătoriei Craiova.
Astfel, în cazul în care un şofer se adresează instanţei, plăteşte o taxă, iar dacă pierde procesul cu CNADNR, va pierde şi respectiva taxă.

Amenzi peste amenzi

Potrivit Ordonanţei 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale, amenda pentru şoferii de autoturisme care nu au rovinietă este între 250 şi 500 de lei. În plus, CNADNR cere despăgubiri în valoare de 28 de euro. În situaţia în care un şofer primeşte mai multe amenzi, acesta este obligat să le plătească pe toate şi de fiecare dată şi tariful de despăgubire.
CNADNR menţionează pe pagina de internet www.cnadnr.ro că, dacă plătiţi amenda şi despăgubirea, asta nu înseamnă că nu trebuie să vă cumpăraţi rovinietă. 

Camere:

În acest moment, CNADNR are mai multe puncte fixe pentru verificarea numerelor de înmatriculare ale autovehiculelor. Potrivit ziare.com, acestea sunt amplasate pe: 
1. A1, km 70 + 460 m
2. A2, km 12 + 450 m
3. DN1 Bucureşti – Ploieşti, km 48 + 800 m
4. DN2 Buzău – Râmnicu Sărat, km 115 + 080 m
5. DN2A Slobozia – Constanţa, km 113 + 500 m
6. DN5 București – Giurgiu, km 28 + 120 m
7. DN7 Râmnicu Vâlcea – Sibiu, km 188 + 900 m
8. DN6 București – Alexandria, km 60 + 450 m
9. DN7 Deva – Arad, km 411 + 865 m
10. DN17 Vatra Dornei – Bistriţa, km 85 + 380 m

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS