29.6 C
Craiova
marți, 16 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalSoluţii pentru problemele cu care se confruntă dascălii

Soluţii pentru problemele cu care se confruntă dascălii

Reprezentanţii instituţiilor de învăţământ din Dolj, ai Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ), precum şi cei ai Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) au participat ieri la o dezbatere organizată la Craiova, de FSLI, în cadrul campaniei naţionale „Educaţia pe locul I“. Pe parcursul acesteia, au fost identificate problemele cu care se confruntă dascălii din sistemul de învăţământ şi s-a discutat despre găsirea unor soluţii pentru rezolvarea acestora. Pe termen lung, aceste soluţii vor fi transpuse în propuneri pentru schimbarea cadrului legislativ din sistemul educațional. „Vrem să atragem atenţia că educaţia trebuie privită ca o prioritate naţională. Pe parcursul dezbaterii, aducem în discuţie articole de lege care necesită îmbunătăţiri“, a declarat Constantin Rada, preşedintele FSLI Dolj, care a explicat că dezbateri similare precum cea din Craiova vor mai fi organizate în Bucureşti, Constanţa, Galaţi, Timişoara, Sibiu, Iaşi şi Baia Mare.

Temele abordate pe parcursul dezbaterii

Una din temele dezbătute vizează „învăţământul din România versus piaţa muncii“. „Avem mari probleme legate de programele şcolare. În plus, o mare problemă este că au dispărut şcolile profesionale, iar acum se încearcă reintroducerea lor, dar se doreşte ca elevii să facă practica gratuit la agenţii economici, ceea ce pune probleme“, a spus Simion Hancescu, preşedintele FSLI. O altă problemă identificată este reîmpărţirea ciclurilor de învăţământ în cinci clase de primar, cinci de gimnazial şi trei de liceu. „Acum am ajuns la concluzia că nu se pot forma clasele zero pentru că nu sunt clase pentru acestea“, a adăugat Simion Hancescu. De asemenea, au fost aduse în discuţie componenţa Consiliilor de Administraţie din unităţile de învăţământ, transferul cadrelor didactice, titularizarea în învăţământ,  precum şi reducerea normei pentru cadrele didactice cu gradul I şi 25 de ani vechime, pensionarea cu trei ani mai devreme şi prelungirea cu trei ani a perioadei de pensionare la cerere.

„Decât să le fie decontat transportul, mai bine li s-ar da bani să-şi plătească internatul“

O altă temă dezbătută a fost finanţarea învăţământului. În acest sens, au fost aduse în discuţie şi necesitatea finanţării programului şcoală după şcoală sau traseul banilor (banii să vină direct la şcoală şi nu la consiliile locale, cum se întâmplă în prezent). O altă propunere a fost reintroducerea uniformei şcolare şi subvenţionarea ei de către stat. „Mulţi elevi chiulesc după ce vin la şcoală. Dacă ar avea uniforme, nu le-ar mai veni să plece în baruri îmbrăcaţi aşa. Pentru că spun că nu au bani de uniforme, ar putea fi subvenţionate de la stat, dintr-o parte din banii alocaţi prin alte programe“, a declarat Petre Cauc, directorul Grupului Şcolar „George Bibescu“. Acesta a propus şi subvenţionarea cazării în internate a elevilor. „Mulţi dintre copiii care fac naveta se pierd pe traseu. Decât să le fie decontat transportul acestor copii, mai bine li s-ar da bani să-şi plătească internatul“, a adăugat Petre Cauc, care a atras atenţia că în multe grupuri şcolare, în cazul elevilor de clasa a IX-a, dascălii se confruntă cu un semianalfabetism. Probleme legate de finanţare au fost identificate şi de Dănuţ Anghel, directorul Liceului cu Program Sportiv „Petrache Trişcu“ din Craiova. „Liceul are ca şi parte componentă secţii de grup şcolar. În ţară, cluburile sportive şcolare sunt plătite direct de Minister. Noi, ca şi liceu, suntem plătiţi de primărie. Făcând calculul banilor per capita, mie nu-mi ajunge salariul pentru colegii mei nici până-n martie. Totuşi, noi avem elevi şi de la alte şcoli care se antrenează aici, iar pentru elevii aceştia se primeşte finanţare la şcolile la care învaţă. Problema e că anul trecut, pe 28 februarie, când începeau cele mai multe competiţii, terminam banii pentru acestea. Consecinţa a fost că nu am mai avut bani să participăm la competiţii. Să convingi părinţii să-şi trimită copiii la competiţii pe banii lor este extrem de dificil“, a precizat Dănuţ Anghel.

„Trebuie să umblăm şi la mentalitatea dascălilor“

Participanţii la eveniment nu au discutat doar despre necesitatea unei finanţări suplimentare a învăţământului, ci şi despre necesitatea unei pregătiri mult mai bune a cadrelor didactice. „Trebuie să umblăm şi la mentalitatea dascălilor, care nu trebuie doar să le dicteze elevilor şi să-i pună apoi să reproducă informaţiile respective, ci trebuie să înveţe elevii cum să înveţe. Evaluarea dascălilor se face în prezent în baza dosarului şi nu în baza a ceea ce face la clasă“, a atras atenţia Mihai Dima, președintele FSLI Mehedinţi.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

10 COMENTARII