20.9 C
Craiova
marți, 16 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalPrimăria nu ştie să valorifice maşinile abandonate

Primăria nu ştie să valorifice maşinile abandonate

Autorităţile locale se mişcă greu când vine vorba de valorificarea vehiculelor abandonate sau fără stăpân: doar patru vor ajunge anul acesta la fier vechi

Dacă în alte oraşe, maşinile abandonate pe domeniul public aduc sume importante la bugetele locale, prin vânzarea lor la licitaţie, în Craiova autoturismele de acest gen sunt cu greu valorificate de primărie. În 2010, doar 13 astfel de maşini s-au transformat în venit la bugetul local, însă în urma cedării lor la fier vechi, iar, în prezent, Primăria Craiova aşteaptă să valorifice patru vehicule care se încadrează la Legea nr. 421/2002, cea privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe terenuri aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale. Dintre acestea, trei maşini sunt considerate fără stăpân, al patrulea vehicul fiind o motocicletă Yamaha, care se află în grija Poliţiei Locale de un an şi jumătate. „Pentru ele s-au făcut toate demersurile legale şi urmează valorificarea. Ar fi prima acţiune de acest gen pe 2011“, a specificat Vasile Radu-Bodea, poliţist local în cadrul Compartimentului de mediu.  
Legea nr. 421/2002 defineşte clar termenii de vehicule fără stăpân şi vehicule abandonate. Primele sunt cele fără plăcuţe de înmatriculare al căror proprietar nu este cunoscut, celelalte putând fi considerate abandonate doar după ce au staţionat cel puţin un an pe domeniul public (situaţie care ar arăta intenţia neechivocă a proprietarului de a renunţa la exercitarea drepturilor sale asupra vehiculului).  

Lipsa vinietei grăbeşte aplicarea legii

Tocmai acest termen de un an specificat de lege este considerat de autorităţile locale din Bănie un impediment în a elibera cât mai repede domeniul public de maşinile abandonate într-un oraş în care locuitorii se plâng frecvent de lipsa locurilor de parcare. Pentru ca astfel de vehicule să fie ridicate trebuie parcurse mai multe etape legale, care impun şi trecerea anumitor perioade de timp, de la procesul-verbal întocmit de agentul constatator, până la anunţul cu datele maşinii făcut public sau somaţia trimisă proprietarului, totul culminând cu emiterea dispoziţiei de primar prin care vehiculul trece în proprietatea unităţii administrativ-teritoriale şi poate fi valorificat.
La acest ultim capitol, Craiova stă foarte prost. Doar patru vehicule vor fi valorificate anul acesta, faţă de 13 anul trecut, toate ajungând la fier vechi. Alte 16 maşini abandonate în urma unor accidente rutiere zac de doi ani în curtea Regiei Autonome de Transport (RAT). „Sunt aici de la 24 noiembrie 2009. Au fost aduse toate odată, la solicitarea Poliţiei Rutiere, dar nu s-a mai făcut nimic cu ele. Nici la fier vechi nu au ajuns. Sunt multe maşini cu numere străine care sunt abandonate după ce sunt implicate în diverse accidente, dar ele rămân acum la Poliţia Rutieră. Noi mai avem aici două Dacii, un Oltcit, un BMW şi un Ford, pentru care s-au făcut toate demersurile legale şi aşteptăm proprietarii, pentru că au trecut cele 45 de zile. Pe acestea le-am ridicat însă pentru lipsa vinietei“, a precizat Marian Begu, şeful compartimentului de ridicări auto din cadrul RAT Craiova.  
Vinieta obligatorie introdusă de primărie prin hotărâre de consiliu local ar fi o pârghie în plus de care autorităţile locale din Bănie s-ar putea folosi pentru a scăpa mai repede de maşinile abandonate pe domeniul public. Autovehiculele care nu au la vedere abţibildul care dovedeşte plata taxei de parcare pot fi ridicate, iar în acest fel se poate proceda şi cu cele abandonate, fără a se mai aştepta perioada de un an. „Aşa am procedat în ultima vreme, mai ales că cetăţenii au început să se reclame unii pe alţii, mai ales în cazul maşinilor care sunt improprii circulaţiei“, a mai spus Marian Begu.

Arad, exemplu de urmat

Dacă Primăria Craiova nu a reuşit niciodată să organizeze o licitaţie pentru maşinile abandonate pe domeniul public şi intrate în proprietatea municipalităţii, alegând doar soluţia valorificării la fier vechi, la Arad, spre exemplu, bugetul local a avut de câştigat de pe urma unor astfel de autovehicule. Anul trecut, Primăria Arad a obţinut 63.000 de lei din vânzarea la licitaţie a maşinilor abandonate, iar luna trecută, după încă o licitaţie, la bugetul instituţiei au ajuns aproape 100.000 de lei. 98 de maşini cu diverse defecţiuni şi două atelaje hipo, toate abandonate în ultimul an pe domeniul public, şi-au găsit cumpărători, la preţuri cuprinse între 100 şi 5.000 de lei. Cele mai scumpe au fost două autoturisme Mercedes avariate, care s-au vândut cu 5.000 de lei, respectiv 2.700 de lei.
„La Craiova nu ştiu să se fi organizat vreodată o licitaţie pentru astfel de autovehicule. Toate au mers până acum la fier vechi. S-a încercat o dată, prin 2009, dar nu s-a reuşit. Era vorba de un Matiz abandonat prin 2008, cu doar 28.000 de kilometri rulaţi. Nu l-a vrut nimeni, deşi am anunţat toate instituţiile din subordinea primăriei. În 2009, maşina a ajuns la fier vechi“, a susţinut Vasile Radu-Bodea, poliţist local în cadrul Compartimentului de mediu. Acesta a mai precizat că, în prezent, în inventarul Poliţiei Locale, cea care constată existenţa acestui gen de vehicule, sunt 180 de maşini care intră sub incidenţa Legii nr. 421. „Sunt, de fapt, celebrele maşini tranzacţionate fără acte şi care sunt abandonate după ce utilizatorul nu mai poate face inspecţia tehnică periodică“, a explicat Vasile Radu-Bodea.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

10 COMENTARII