9.8 C
Craiova
joi, 18 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljMicrobuzul elevilor, fără licenţă

Microbuzul elevilor, fără licenţă

Zeci de elevi din comuna doljeană Terpeziţa au rămas fără microbuzul de transport şcolar, pentru că primăria din localitate nu s-a obosit să obţină licenţă de transport pentru acesta.

Doar 700 de lei. Atât ar fi costat Primăria din Terpeziţa obţinerea unei licenţe de transport pentru microbuzul primit de la Ministerul Educaţiei. Autorităţilor locale însă nu le-a păsat nici cât negru sub unghie să respecte legea. Acum însă trebuie să plătească înzecit.

Doar cinci maşini din 60 au licenţă

Prin Ordonanţa de Guvern nr. 109/2005 privind transporturile rutiere s-a aprobat cadrul legal al transportului de mărfuri şi persoane, normative aplicabile şi transportului şcolar. Art. 22 din acest act normativ obligă primăriile – care deţin microbuzele de transport şcolar – să obţină o variantă simplificată de licenţă de transport pentru maşinile care îi duc pe elevi la şcoală dimineaţa şi îi iau la sfârşitul orelor. „Licenţa de transport nu este o simplă formalitate, ci presupune respectarea unor reguli stricte privind modalitatea în care se efectuează acest tip de transport şi siguranţa călătorilor, mai cu seamă când este vorba despre copii. Obţinerea licenţei cădea în sarcina primăriilor imediat după ce au primit microbuzele, în paralel cu atestarea şoferilor. Majoritatea şoferilor au acest atestat, însă doar cinci din cele 60 de maşini de transport şcolar care există în judeţul Dolj au licenţă“, a precizat ing. Iancu Crăciunoiu, directorul Autorităţii Rutiere Române (ARR) Dolj.

Comunicări şi insistenţe

După o serie de accidente în care mai multe persoane şi-au pierdut viaţa din cauza unor microbuze care circulau ilegal, fără licenţă de transport, conducerea ARR a repus pe tapet, astă-toamnă, intrarea în legalitate a maşinilor care-i duc pe elevi la şcoală. În Dolj, în lunile octombrie-noiembrie 2010, inspectorii de la ARR au adus la cunoştinţă celor 60 de primării care au astfel de microbuze şcolare că trebuie să obţină licenţă de transport. În aceste adrese trimise primăriilor erau enumerate inclusiv documentele necesare pentru licenţiere, iar persoanele care ar fi trebuit să efectueze o şcolarizare în domeniul transportului erau îndrumate către centrele de pregătire specializate. S-a mers până acolo încât ARR să obţină reduceri de preţ pentru şcolarizarea acestor „coordonatori de transport“ din cadrul primăriilor, doar-doar respectivii s-or duce la cursuri.
Pe lângă ARR, şi Prefectura Dolj le-a adus primarilor la cunoştinţă că trebuie să-şi licenţieze maşinile cu care transportă elevii. La şedinţa cu primarii din 23 noiembrie 2010, aceasta a fost una dintre temele de discuţie, edilii primind şi un set de documente care să-i înveţe cum să intre în legalitate. La rândul lor, reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Dolj au luat şi ei legătura cu primăriile, prin directorii de şcoli, insistând pentru licenţierea transportului şcolar. Prea puţini au fost cei cărora le-a păsat, însă.

45 de elevi, lăsaţi pe drumuri

Cu mai bine de o lună în urmă, ARR anunţase că va demara controalele pentru verificarea legalităţii mijloacelor de transport şcolar. Luni, 24 ianuarie, în prima zi a controlului, s-a aplicat în Dolj şi prima sancţiune. 45 de elevi din Terpeziţa au rămas fără maşină.
„Microbuzul şcolar din comuna Terpeziţa a fost depistat fără licenţă de transport. Primăria a fost amendată cu suma de 20.000 de lei, procedându-se, totodată, şi la ridicarea plăcuţelor cu numerele de înmatriculare ale maşinii şi înaintarea lor către Poliţia Rutieră. Dacă primăria va achita jumătate din amendă în 48 de ore, va putea ridica numerele de înmatriculare ale maşinii după 30 de zile. Dacă nu va achita amenda, maşina nu va mai putea circula timp de şase luni, potrivit legii“, a precizat directorul ARR Dolj.
Am încercat să luăm legătura cu Constantin Popa, primarul din Terpeziţa, pentru a afla cum s-a ajuns la această situaţie, însă edilul nu a răspuns la telefon.

„Vina este a primarilor“

Prof. Alexandru Gîdăr, inspector şcolar general adjunct la ISJ Dolj, a precizat că pentru cei 45 de elevi rămaşi fără maşina care-i ducea la şcoală s-a găsit totuşi o soluţie: „Primăria a încheiat un contract cu o firmă de transport, care să-i ducă pe elevi la şcoală, apoi să-i ia de la şcoală după ore. Aceasta este însă o soluţie de compromis, care nu exclude intrarea în legalitate“.
„Vina pentru această situaţie este exclusiv a primarilor, care de mai mulţi ani ignoră intrarea în legalitate şi pun astfel în pericol siguranţa copiilor. Iar explicaţia lor, că n-ar avea bani la buget pentru licenţiere, este greu de crezut, din moment ce cheltuiala nu depăşeşte 700 de lei în această privinţă“, a spus Iancu Crăciunoiu.
Controlarea microbuzelor şcolare va continua şi în zilele următoare în toate judeţele ţării.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

4 COMENTARII