14.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalMacheta primului avion supersonic românesc

Macheta primului avion supersonic românesc

http:http://www.youtube.com/watch?v=OtUxL0Qicwo
După ce, pe 1 octombrie, a lansat prima rachetă spaţială românească, Asociaţia Română pentru Cosmonautică şi Aeronautică (ARCA) a anunţat că, la jumătatea lui 2011, începe testele cu primul avion supersonic românesc, planul fiind ca întâiul zbor supersonic să fie făcut la sfârşitul lui 2012, cu decolare şi aterizare pe suprafaţa Mării Negre. ARCA speră că până în 2015 va putea trimite un robot pe suprafaţa Lunii, ca parte a concursului Google Lunar X Prize, la care participă 20 de organizaţii, printre care şi ARCA.
Asociaţia Română pentru Cosmonautică şi Aeronautică (ARCA) a anunţat proiectul E-111 care constă în construirea primului avion supersonic românesc gândit să atingă o viteză de peste 1.500 km/h. Testele vor începe la jumătatea lui 2011: „Vor fi întâi teste pentru cabina aparatului, se vor ridica o serie de cabine la altitudini de 2.000-3.000 de metri cu elicoptere Puma deasupra Marii Negre, vor fi aruncate din elicopter, se va face testul de reintrare în atmosferă şi recuperarea lor cu paraşutele proprii, apoi tot anul viitor vom face şi testele de motor, în timp ce până la sfârşitul lui 2011 sperăm să prezentăm întregul avion, cu structura, cu motorul. Testele de zbor vor începe la jumătatea anului 2012, iar la sfârşit de an 2012 sperăm să realizăm primul zbor supersonic“, a spus Dumitru Popescu, preşedinte al ARCA.
Avionul va fi construit la Râmnicu Vâlcea, în prezent s-a trecut la realizarea matriţelor pentru forme, iar motorul va fi realizat tot în Vâlcea.
E-111 va avea capacitatea de zbor supersonic cu viteze de Mach 1,5 la altitudini de 16.000 m, în cazul transportului rachetei Haas II, iar în cazul folosirii ca platformă de dezvoltare a tehnologiilor pentru turismul spaţial, va dezvolta viteze de Mach 2,6 la altitudini de 30.000 m.
Secvenţa de zbor tipică a acestui aparat cuprinde decolarea de pe suprafaţa mării, executarea unui zbor orizontal de accelerare, până la viteze subsonice ridicate, urmat de ascensiunea rapidă, în circa două minute, până la altitudinea de 16.000 m.
La această altitudine avionul va elibera – într-o etapă ulterioară a programului – racheta Haas II, care va urma programul de zbor propriu şi va fi capabilă să atingă viteze de 14 km/secundă (peste 40.000 km/h).

ARCA vrea să câştige competiţia Google Lunar X Prize

Avionul va avea un echipaj format din două persoane, pilot şi navigator, urmând să devină primul avion supersonic românesc. Cabina avionului este separabilă şi este echipată cu două paraşute propulsate cu motoare rachetă proprii. Astfel, cabina avionului poate fi separată de avion la viteze de Mach 0 – 1,2 şi înălţimi de 100 m şi poate aduce echipajul în siguranţă pe suprafaţa mării. Propulsia va fi asigurată de un motor rachetă cu combustibil lichid, funcţionând cu apă oxigenată şi kerosen. Popescu a explicat că apa oxigenată nu este asemănătoare cu cea din farmacii, cu 3% concentraţie, ci una cu totul specială, cu concentraţie de 85%.
Dorinţa ARCA rămâne însă să câştige competiţia Google Lunar X Prize, care oferă un premiu fabulos de 30 de milioane de dolari organizaţiei independente care poate trimite un robot pe Lună. ARCA şi alte 20 de companii sunt în cursă, iar Popescu spune că organizaţia pe care o conduce are şanse să câştige, chiar dacă se bate cu organizaţii din ţări mai bogate. „Multe concursuri din domeniul aeronauticii au fost câştigate de oameni sau organizaţii la care nu se aştepta nimeni, dar nu banii sunt totul pentru că, în general, când ai bani mulţi te leneveşti, nu cauţi soluţii, nu inovezi“, a spus Popescu.
Cerinţele programului prevăd ca organizaţiile participante să fie finanţate din surse exclusiv private, robotul să se deplaseze cel puţin 500 de metri pe suprafaţa Lunii, să trimită în direct imagini în calitate SD şi înregistrări în calitate HD.
Robotul nu este încă gata, însă la începutul lui 2011 ARCA va anunţa un partener cu care va lucra la roboţel.
Programul este finanţat integral din surse private, prin sponsorizări şi donaţii, ARCA fiind o organizaţie nonguvernamentală fără venituri proprii. Principalul partener al ARCA este BRD – Groupe Societe Generale, iar printre sponsori se numără Rompetrol, Calor şi Cronos Mobile.

Vlad Barza HotNews.ro

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

9 COMENTARII