14.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024

Avionul lui Coandă

Un vis şi o pasiune mai veche îl fac să se agite de şase ani: caută dovezi, fotografii, documente. În toamna aceasta, la centenar, vrea să fie gata primul avion cu reacţie pe care l-a cunoscut omenirea, conceput şi prezentat la Paris, în 1910, de Henri Coandă, savantul care-şi petrecea vacanţele la bunici, în acelaşi sat cu el, în Perişor.

Soţia şi vecinii îi spun că e ceva în neregulă cu el. Nicolae Stăncioiu nu-i ia însă în seamă. Are un vis de îndeplinit: să refacă, din lemn, aşa cum a fost conceput în 1910, primul avion cu reacţie pe care Henri Coandă l-a prezentat lumii la cel de-al doilea Salon Internaţional de Aeronautică de la Paris. „Coandă 1910“. Se pare că atunci, cunoscându-i invenţia, Eiffel afirmase: „Păcat, băiete, că te-ai născut cu 30, dacă nu chiar cu 50 de ani mai devreme!“. Avea 24 de ani la vremea aceea, povesteşte, aproape cu mândrie, fostul analist programator, cel care a înfiinţat în comuna din Dolj Asociaţia „Henri Coandă şi bătrânii satului“. Anul acesta se împlinesc 100 de ani de la primul zbor şi Nicolae Stăncioiu se gândeşte de multă vreme la ceva special: să construiască, aşa cum a făcut savantul român atunci, într-un cartier de la marginea Parisului, ajutat de doi tâmplari, pe „Coandă 1910“. „Se spune, deşi nu s-a confirmat niciodată, că era foarte bun prieten cu Brâncuşi şi că partea interioară a botului tronconic al avionului a fost făcută de sculptor“, rosteşte Nicolae Stăncioiu, răsfoind documentele adunate în ultimii ani.

80% lemn

A început să caute fotografii şi detalii tehnice, sperând că într-o zi îşi va îndeplini visul. La Perişor, ştie toată lumea ce face. Adesea, conducerea primăriei îl motivează alăturându-i-se pentru diverse proiecte legate de Muzeul „Henri Coandă“. Nopţi întregi a citit, a făcut calcule, simulări, planşe. A bătut la porţile oamenilor înstăriţi, a apelat la firme, la politicieni pentru sponsorizări. Cu mai bine de un an în urmă, s-a apucat de lucru. O mână de oameni care au lucrat în aviaţie, acum pensionari, se strâng, de câteva ori pe săptămână, într-o hală de la Reloc, să lucreze, îndrumaţi de comandorul Ilie Dumitrescu, la avionul care trebuie să fie gata în această toamnă. „Vor fi, de fapt, două. Unul, cel la care se munceşte acum, este creat din dezmembrări, din materiale recuperabile şi are aripile modificate faţă de cel din 1910. Cel de-al doilea, 80% din lemn, identic cu primul avion cu reacţie, este visul meu…“. Amândouă au ca destinaţie Muzeul din Perişor.
Lucrurile nu merg cum spera, însă nici un minut Nicolae Stăncioiu nu-şi pierde încrederea. Dintre zecile de promisiuni, câteva s-au adeverit. Graţie lor şi banilor din propriul buzunar şi cel al Marianei Chipirlin, primarul de la Perişor, în atelierul imens se lucrează. „Dar mai avem nevoie de materiale. Altfel o să ne poticnim“. N-ar trebui multe: foi de tablă din aluminiu, coli de placaj striat, cu grosimea de 12-15 mm, două roţi cu spiţe care să semene cu cele de motocicletă, patru ţevi. „Dacă avem materialele, în două luni suntem gata. O să fie unicat în lume“. Pentru cei care sunt dispuşi să dea o mână de ajutor, Nicolae Stăncioiu răspunde la numărul de telefon 0727/396.254.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

2 COMENTARII