17 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalAdopţia, un angajament pe viaţă

Adopţia, un angajament pe viaţă

Campanie naţională de promovare a adopţiei

Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Dolj organizează, în perioada 1 – 8 martie 2010, Zilele Adopţiei, în cadrul campaniei naţionale de promovare a adopţiei. Acţiunea are ca scop creşterea numărului adopţiilor şi a gradului de informare a populaţiei cu privire la această procedură, la particularităţile şi importanţa fiecărei etape.

Nu adopţi un copil pentru un an, doi, zece. Adopţia se face pentru toată viaţa. De aceea este important să fiţi pregătiţi să faceţi faţă noilor provocări pe care le presupune această acţiune, să puteţi dărui unui copil toată dragostea şi atenţia pe care le merită şi de care are nevoie. 

Adopţia este operaţiunea juridică prin care se creează legătura de filiaţie între adoptator şi copilul adoptat, precum şi legături de rudenie între copilul adoptat şi rudele adoptatorului.

Etape

Etapele adopţiei interne sunt: 1. Depunerea cererii de evaluare şi a actelor necesare pentru obţinerea atestatului de persoană/familie aptă să adopte; 2. Întâlnirea de informare; 3. Evaluarea socială; 4. Evaluarea psihologică; 5. Pregătirea pentru asumarea în cunoştinţă de cauză a rolului de părinte; 6. Eliberarea atestatului; 7. Potrivirea copil-persoană/familie adoptatoare; 8. Încredinţarea în vederea adopţiei; 9. Încuviinţarea adopţiei; 10. Monitorizarea post-adopţie.

Condiţii

Prima condiţie pentru adoptator este să aibă vârsta mai mare cu cel puţin 18 ani decât vârsta copilului (prin excepţie, 15 ani), să nu sufere de boli psihice sau handicap mental, să nu fie decăzut din drepturile părinteşti şi să îndeplinească garanţiile morale şi condiţiile materiale necesare asigurării dezvoltării depline şi armonioase a copilului.
Cererea de evaluare în vederea adopţiei se depune la DGASPC din judeţul de domiciliu – Serviciul Adopţii. De aici se vor obţine şi documentele necesare adopţiei, care trebuie anexate cererii de evaluare, acesta fiind momentul iniţierii unor relaţii de încredere între adoptator şi specialiştii instituţiei. După această etapă are loc, la sediul DGASPC, întâlnirea de informare cu privire la aspectele legislativ, administrativ şi socio-psiho-medical ale adopţiei.

Evaluarea şi atestatul

Fiecare persoană sau familie care doreşte să adopte va fi evaluată de profesionişti din punct de vedere social şi psihologic, atât la sediul DGASPC, cât şi la domiciliul adoptatorului.
Cu această ocazie, se vor afla mai multe despre particularităţile copiilor adoptabili, dar şi despre ce înseamnă să fii părinte adoptiv, despre familii care deja au adoptat, despre istoria copiilor adoptabili, diferită de cea a copiilor cu părinţi alături. Adoptatorii vor afla cum să devină părinţi buni.
În termen de 60 de zile de la data depunerii cererii – cu posibilitatea prelungirii în situaţii motivate – se va primi (sau nu) un atestat de adoptator. Atestatul este valabil un an. Dacă nu primesc atestatul, posibilii adoptatori pot solicita o nouă evaluare, formulată în scris, în termen de 30 de zile de la comunicarea rezultatului nefavorabil. Rezultatul nefavorabil al reevaluării poate fi atacat în termen de 15 zile de la data comunicării, la instanţa competentă.

Compatibilitatea şi încredinţarea

Este responsabilitatea profesioniştilor să stabilească dacă adoptatorul este potrivit pentru un anumit copil. Potrivirea este o etapă fundamentală care poate schimba pentru totdeauna viaţa viitorului părinte şi a copilului.
După ce profesioniştii DGASPC vor stabili compatibilitatea dintre adoptator şi un copil adoptabil, micuţul va fi încredinţat în vederea adopţiei (pentru 90 de zile), prin hotărârea instanţei judecătoreşti. În această perioadă, DGASPC va monitoriza bilunar evoluţia copilului în familia respectivă.
Scopul încredinţării este de a evalua modul în care adoptatorul şi copilul se adaptează unul la celălalt.

Adopţia

La finalul celor 90 de zile, instanţa poate încuviinţa sau nu adopţia. Adoptatorul/ii va/vor deveni părintele/rinţii copilului, cu aceleaşi drepturi şi îndatoriri ca ale oricărui părinte biologic. Numele lor vor figura pe noul certificat de naştere al copilului, emis în urma adopţiei. Trimestrial, trimp de doi ani, specialiştii DGASPC vor monitoriza noua familie, cu scopul de a evalua, dar şi de a sprijini părinţii şi copilul în misiunea asumată: aceea de a menţine stabilitatea şi funcţionarea tinerei familii.

Informaţii suplimentare

Cei interesaţi se pot adresa Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Dolj, cu sediul în Craiova, str. Nicolae Titulescu nr. 22, Serviciul Adopţii – Camera nr. 35, dar pot apela şi Telefonul Copilului (983), pentru obţinerea informaţiilor necesare.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

9 COMENTARII