17.6 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalBrâncuşi - umilit la el acasă

Brâncuşi – umilit la el acasă

Dacă peste hotare lucrările sculptorului Constantin Brâncuşi se vând cu zeci de milioane de dolari, urmaşii săi din ţară îi batjocoresc opera şi numele prin păstrarea unor „clone“ în localitatea Uricani, condusă de edilul Dănuţ Odagiu Buhăescu, autorul copiilor.   

În curând se împlinesc doi ani de când peste copiile executate la Uricani după Masa Tăcerii şi Poarta Sărutului s-a aşternut tăcerea. O linişte izvorâtă din complicitatea autorităţilor locale din Uricani şi a celor din Bucureşti, responsabile cu păstrarea intactă a numelui şi moştenirii pe care Constantin Brâncuşi a lăsat-o în ţară. Cea mai importantă parte a sculpturilor brâncuşiene din România se păstrează la Târgu Jiu, dar două copii infidele au apărut în urmă cu aproape doi ani în oraşul hunedorean Uricani. În vara anului 2008, în mintea primarului din Uricani, Dănuţ Odagiu Buhăescu, încolţea ideea creaţiei, astfel că le-a propus consilierilor locali realizarea unor copii ale operelor brâncuşiene de la Târgu Jiu: o masă cu 12 scaune şi o poartă, lucrările fiind executate din marmură şi amplasate într-un cartier din localitate. Pentru a-şi justifica demersul şi pentru a elimina acuzaţiile că a clonat opere intrate de mulţi ani în patrimoniul UNESCO, „artistul“ Buhăescu şi-a intitulat creaţiile „Masa Centrală“ şi „Poarta de Intrare“, obiecte ce pot fi observate şi astăzi la Uricani.

Construite cu bani de la guvern…

Interesant este că finanţarea pentru clonarea operelor brâncuşiene, tratate cu indiferenţă de autorităţile responsabile, atât la nivel local, cât şi central, a fost făcută cu fonduri de la guvern. Astfel, Primăria Uricani a beneficiat, în 2008, de o finanţare de la fondul de mediu, pentru realizarea unui spaţiu verde. Valoarea proiectului a fost de 500.000 de lei, contribuţia locală fiind de 100.000 de lei. Cea mai mare parte din fonduri a fost însă folosită pentru a materializa planul primarului Buhăescu, acela de a avea în localitate copii nereuşite după operele brâncuşiene de la Târgu Jiu. La vremea respectivă, edilul susţinea că a avut o idee similară cu cea a lui Constantin Brâncuşi, dar „operele“ reprezintă creaţii originale şi trebuie tratate ca atare. De peste un an şi jumătate, nimeni nu a mai ridicat un deget pentru a elimina de pe harta oraşului Uricani clonele respective.

Conducerea VISARTA ridică din umeri

Societatea VISARTA, care are ca obiect de activitate gestiunea colectivă a drepturilor de autor în domeniul artelor vizuale, este cea care deţine în prezent drepturile de folosinţă a imaginii operelor lui Constantin Brâncuşi de la Târgu Jiu. VISARTA îl reprezintă în România pe cetăţeanul Theodor Nicole, din Canada, moştenitorul pictoriţei Natalia Dumitrescu, legatar al lui Constantin Brâncuşi şi deţinătoare a drepturilor de imagine asupra operelor brâncuşiene. Gheorghe Voican, reprezentantul VISARTA, a declarat că nimeni nu a mai avut vreo iniţiativă în ultimul an şi jumătate pentru eliminarea creaţiilor edilului Dănuţ Buhăescu. „Ultima dată, adică acum un an şi ceva, i-am scris primarului o scrisoare la care nu am primit răspuns nici până astăzi. Noi am început acele demersuri împreună cu autorităţile de la Târgu Jiu, dar de atunci nu s-a mai făcut nimic pentru scoaterea acelor copii din Uricani. Doar nu o să mergem noi cu barosul să le spargem?! Sunt instituţii care trebuie să acţioneze în acest sens. Adevărul este că nu putem decât să constatăm cu tristeţe că nu s-a făcut nimic şi este o crimă împotriva lui Brâncuşi“, a declarat Gheorghe Voican.  

„A trecut foarte mult timp de atunci“

Primarul din Uricani, Dănuţ Buhăescu, e lovit de amnezie şi susţine că au trecut foarte mulţi ani de când creaţiile sale au fost, o perioadă scurtă de timp, sub „lupa“ autorităţilor. Edilul susţine că oricum operele sunt într-un cartier mărginaş, prin care publicul larg nu prea trece: „Au mai fost afectate de trecerea timpului, dar arată bine. Nu mai ştiu dacă au fost făcute din marmură. Ce, dacă e o masă cu 12 scaune înseamnă că e Masa Tăcerii?! A trecut foarte mult timp de atunci şi totul s-a rezolvat. Nici nu mai ştiu câţi ani au trecut. Şi aşa nu le vede nimeni, că nu trece multă lume pe acolo. Dacă e o masă rotundă, unii o confundau cu Masa Tăcerii. Eu nu am fost niciodată la Târgu Jiu să văd cum arată ce a făcut Brâncuşi. Eu aşa am găsit în oraş şi le-am preluat şi eu. Acum, astea sunt, au trecut anii. A fost demult! Au trecut atâţia ani de atunci“, a declarat edilul Dănuţ Buhăescu, deloc încântat că ar putea fi luat din nou la întrebări de autorităţi. Purtătoarea de cuvânt a Primăriei Târgu Jiu, Ramona Evulescu, a declarat că demersurile pentru eliminarea clonelor de la Uricani s-au oprit de ceva vreme, însă nu a putut explica din ce motive.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

10 COMENTARII